Zondag heb ik een CB250 nighthawk gekocht, als zijnde opknapper maar technisch goed. De vorige eigenaar zei er nog regelmatig een stukje op te rijden. Afijn, helaas blijkt het iets meer dan een opknapper te zijn, na een 10 km testrijden zat de hele achterband en achterbrug onder de olie.
Alle olie wordt er uit gekotst via de carterventilatie. Dat leek me te komen door een te hoge carterdruk. Wat heb ik al gedaan:
- Olie verwisseld en netjes op het midden van de pijlstok gezet. Het probleem blijft.
- Compressie gemeten, ivm. blowby. Origineel zou het 159 psi of 11 bar moeten zijn. Ik meet op beide cilinders 125 psi/8.6 bar. Met een beetje olie in de cilinders is de compressie wel goed, de zuigerveren en misschien zuigers/cilinders zijn dus niet helemaal jofel meer.
Het blok lijkt verder op zich goed te lopen. Zou er al blow-by plaats kunnen vinden met deze compressie, in een dusdanige mate dat alle olie er uit wordt gegooid? Of zou het ook een andere oorzaak kunnen hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle olie wordt er uit gekotst via de carterventilatie. Dat leek me te komen door een te hoge carterdruk. Wat heb ik al gedaan:
- Olie verwisseld en netjes op het midden van de pijlstok gezet. Het probleem blijft.
- Compressie gemeten, ivm. blowby. Origineel zou het 159 psi of 11 bar moeten zijn. Ik meet op beide cilinders 125 psi/8.6 bar. Met een beetje olie in de cilinders is de compressie wel goed, de zuigerveren en misschien zuigers/cilinders zijn dus niet helemaal jofel meer.
Het blok lijkt verder op zich goed te lopen. Zou er al blow-by plaats kunnen vinden met deze compressie, in een dusdanige mate dat alle olie er uit wordt gegooid? Of zou het ook een andere oorzaak kunnen hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bewerkt: