lage oliedruk? nieuwe oliepomp?

FourFifty

Banned User
29 jun 2006
38
0
N-H
de laatste 2 dagen gaat m'n olielampie lichtjes branden na een paar km gereden te hebben. dat gebeurt als ik m'n koppeling inknijp en het gas los laat. zodra ik weer gas geeft, gaat het lampie weer uit.
2 motorzaken gebeld en 1 zei dat het waarschijnlijk de oliepomp is. gevraagd wanneer ik langs kon komen, zegt ie, kom maar over een week of 2 à 3, want we hebben het veel te druk. ook die andere zaak heeft de eerste 2 weken geen tijd.
mooi klote nu het net zo mooi weer is.
kan ik dit zelf niet repareren en klopt het wat die motorzaken tegen me zeiden. er zit nog wel genoeg olie in het carter.
als er iemand zin heeft om het voor mij te repareren, dan hoor ik het graag. tegen betaling uiteraard. ik woon niet ver van Heerhugowaard en Hoorn vandaan.
 
Ik wil het best voor je repareren, maar woon wat verder weg. Bovendien is een slechte oliepomp iets wat niet vaak voorkomt. Meestal ligt er ergens een lager (of meerdere) uit, waardoor de olie te snel weg kan en er daardoor geen druk opgebouwd wordt.
Wat voor motor gaat het om?
 
Zonder dat je oliedruk gemeten is weet je niets.Je lampje is een indicator, maar de sensor kan ook gewoon brak zijn waardoor het lampje te vlug aan gaat.

Dus eerst oliedruk (laten)meten, en dan verder praten.

Je kunt ook de "stoute schoenen" aantrekken en preventief de oliedrukschakelaar vervangen, dit is vaak nogal simpel en snel te doen, en als het lampje dan uit is, dan heb je mazzel.Blijft het lampje branden, tja dan heb je een oliedrukschakelaar voor "jan-doedel" gekocht.

Om wat voor motor gaat het?

:)
 
Wat ook vaak een probleem is dat de oliedruksensor stuk gaat.
Deze is bij een heleboel modellen gemonteerd aan de buitenzijde van het motorblok.
Bel anders ook eens met Hoogland-motoren in Kwadijk(bij Purmerend) wellicht hebben zij tijd. Tel. 0299-621268
 
bedankt voor de reacties en het gaat om een cb450s.

vanmiddag toch maar voor de zekerheid de olie en oliefilter
vervangen en het gekke is, de motor loopt als een zonnetje
en het schakelen gaat ook een stuk soepeler.
alleen gek dat het lampie in het begin af en kortstondig
brandde, maar na een kilometer of 4 was het weer hetzelfde
liedje. gewoon rijden is het lampie uit en koppeling in en gas
los, brandt het lampie weer.
dan zal het wel die sensor zijn wat jullie zeiden. ik ga morgen
nog eens een stukkie rijden en eerst peilen of er niet teveel olie
in het carter zit. ik heb er bijna 3 liter in gedaan, maar dat moet
kunnen volgens de motorzaak.
 
toch maar een nieuwe oliesensor kopen en kijken of het
dan over is.
wel gek dat als de motor koud is er niets aan de hand is,
maar na een km of 4 gaat het lampie zwak branden, als ik
de koppeling inknijp en het gas los laat en na een km of 6
gaat het lampie feller branden, als ik de koppeling inknijp
en het gas los laat.
 
Laatst bewerkt:
je moet je olie druk ff laten meten.......

na 6 km is je olie nog lang niet zo warm om te dun te zijn om in een goeie motor onvoldoende druk te kunnen opbouwen.
die cooler kun je dus wel met rust laten daar zal't niet aan liggen

je heb een lager waar de olie tussen uit loopt voor dat er voldoende druk op gebouwd word.

rijd je hier mee door dan loopt je blok vast.........

dus olie druk laten meten is het enigste wat je moet gaan doen.
 
je moet je olie druk ff laten meten.......

na 6 km is je olie nog lang niet zo warm om te dun te zijn om in een goeie motor onvoldoende druk te kunnen opbouwen.
die cooler kun je dus wel met rust laten daar zal't niet aan liggen

je heb een lager waar de olie tussen uit loopt voor dat er voldoende druk op gebouwd word.

rijd je hier mee door dan loopt je blok vast.........

dus olie druk laten meten is het enigste wat je moet gaan doen.

goed idee. ik kwam zelf er al achter dat ik onzin zat uit te kramen.
hopelijk is er een motorzaak die effe tijd heeft of dat te doen, maar
dan moet ik er wel naar toe rijden als ze tijd hebben :?
 
Vervang nu gewoon de voeler maar....

het verhaal wijst op alle fronten naar een defecte voeler. Heb dit zelfde verhaal al eens meegemaakt bij een Honda CB750..... de oliedrukschakalaar/voeler vervangen en klaar.............

De drukschakaars van Honda gaan nog wel eens stuk en kosten niet de hele wereld.
Meestal zit deze schakelaar ergens redelijk bereikbaar, bv "boven" op het karter "onder" de carburateurs, of achter het deksel van het voortandwiel, het werk is het niet en de kosten van een voeler, ik dacht iets van € 15,--

Alles wijst erop dat het de voeler is, en het is inderdaad zo dat bij een koude motor de olie nog dik is, en hierdoor sneller druk wordt opbouwd.
Wordt de motor warm wordt de olie dunner en wordt er minder druk opgebouwd.
Ook nieuwe-olie is wat dikker(en natuurlijk koud), dus sneller de druk opgebouwd.
Draait de motor minder toeren, stationair of freeweelend met ingeknepen koppeling, dan draait de pomp minder hard rond en dus.....minder oliedruk
 
Laatst bewerkt:
bedankt Bor. ik ben blij met jou uitleg en
ik heb net al gekeken bij de oliesensor
en die zit idd op een makkelijke plek.
het draatje dat er aan vast zat viel er af toen ik er
nog maar naar keek, zo los zat ie.
schroefie dat er boven op zit is verroest en draait door.
draatje is niet meer vast te maken en ik heb al 3 zaken
gebeld, maar geen 1 heeft zo'n sensor in voorraad.
nog 1tje bellen en hopen dat die er eentje heeft, anders
moet ik er wel 1 bestellen.
 
Alles wijst erop dat het de voeler is, en het is inderdaad zo dat bij een koude motor de olie nog dik is, en hierdoor sneller druk wordt opbouwd.
Wordt de motor warm wordt de olie dunner en wordt er minder druk opgebouwd.
Ook nieuwe-olie is wat dikker(en natuurlijk koud), dus sneller de druk opgebouwd.
Draait de motor minder toeren, stationair of freeweelend met ingeknepen koppeling, dan draait de pomp minder hard rond en dus.....minder oliedruk

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen met je 1e zin en je laatste zin.
 
maakt voor mij niet meer uit. weet zeker dat het de sensor/voeler is.
gister lekker gereden. in het begin wel rustig aan en met de hand op de koppeling, voor het geval dat.
na 10 km gestopt en naar de stationair draaiende motor geluisterd.
niets mis mee en loopt dus als een zonnetje.
loopt juist beter en datzelfde geldt ook voor het schakelen. blij dat ik
toch de olie en oliefilter heb ververst.
straks weer heerlijk rijden, want het weer is daar optimaal voor.

nogmaals alle bedankt voor de reacties en wens een ieder een fijn weekend toe
en veel mooie km op de :]
 
Ik dacht bij mijn kever koekblik ook dat het wel de oliedruk sensor zou zijn. Bij warm weer en stationair draaien ging ook het olielampje aan. Dikkere olie erop, maar dat maakte weinig uit. Mooi dat ik na een paar weken aan de kant stond met de hoofdlagers eruit. Dus snel even de sensor vervangen en als het niet helpt dan toch verder kijken.
 
De voeler is stuk, tenminste het voelerelement is slecht, en geeft al bij te lage druk een signal.
Spreekt dat elkaar tegen?? zeg het maar 4x2 ....

Als ie bij te lage druk een signaal geeft gaat ie juist niet branden met stationair draaien als de druk goed is.

Maar wat je zei van de lagere oliedruk bij lagere toeren en het daarbij brandende lampje dat het dan de voeler moet zijn....
Nee, absoluut niet, wat er al vaker gezegd is in het topic: drukverlies langs bv een gaar lager is ook heeeeel aannemelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan