Lager kapot + speling uitgaande as = blok overleden?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.540
36.023
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hey is de template weer weg?


Anyway....
Suzuki GSX-R 600 uit 1997 als sloper gekocht (dus geen man overboord).

Het volgende, blok loopt verder netjes bij stilstand op diverse toeren. Niet mee gereden maar bij het slopen kwam ik dit tegen:
1CC4A1D4-0723-4981-972F-EDBC83E68BD1.jpeg

Ja daar missen een paar kogeltjes 😬 met als logisch gevolg dat de as nogal wat speling heeft. Olie afgelaten en daar kwamen geen brokstukken van het lager uit dus mijn verwachting is dat die ergens anders in de berm liggen.

Nu snap ik dat jullie geen glazen bol hebben, maar betekend dusdanige speling aan deze kant dat het huis aan de andere kant al zoveel voor zijn kiezen heeft gekregen dat het zo goed als zeker dood is of zou je met een nieuw lager er al kunnen zijn?
 
Poh ligt er vooral aan of de assen nog recht voor elkaar zijn gebleven en of de lagers zijn ingelopen op de as.

Uit elkaar halen dus. Meen dat de bak er uit kon zonder te splitsen bij die dingen...?
 
De versnelling die het het zwaarst heeft zit aan de andere kant van de bak... je hebt wel kans dat een schakelvork de functie van lager tijdelijk over heeft genomen...
Als dit de laatste dag van die motor zijn leven is gebeurd zal er weinig aan de hand zijn, is er twee jaar mee gereden heb je kans dat je er niet eens mee de straat uitkomt
 
Ik maak me meer zorgen over de tandwielen achter het kapotte lager, deze zijn ontworpen om op een specifieke afstand op elkaar in te grijpen, als dat een paar mm veranderd en ondertussen lekker loopt te klapperen terwijl het belast wordt kan het best snel gebeurt zijn. Wie deed er hier ook alweer iets met tandwielkasten?
 
Meestal zijn het C3 lagers, die hebben over de lengte van de as best veel speling. Als het even lukt zou ik dit lager er uit trekken en vervangen, nieuwe keerring, verder niets
:^
Dit blijft nooit lang onopgemerkt. Grote kans dat alles wat er achter zit nog bruikbaar is. Op zijn minst de moeite van een poging "demonteren en nader beoordelen" waard.
andere indicatie: de keering lijkt nog niet (al te erg) te lekken, dus er zal niet of niet veel mee gereden zijn in deze toestand, want met een kapot lager sneuvelt die in no-time.
 
Terug
Bovenaan Onderaan