Lager vraag

Megalodon

Er gaat echt niets boven een ZRX!
29 aug 2009
6.496
3.400
haarlemmermeer
Ik ben bezig om ZX10R velgen pas te maken in mijn ZRX.

Met behoud van de staande assen wil ik de ZX10R velgen monteren. Nu ben ik als eerste bezig met de voorvelg:
-Asmaat ZX10R 20 mm
-Huidige lager 60042RS (20x42x12mm)
-Maximale kracht volgens SKF op het lager van 9,95 KN -> 1.015 Kg

In verband met de bestaande ZRX vooras kom ik op het volgende lager
-Asmaat ZRX 30 25 mm
-Nieuwe lager 619052RS (25x42x9mm)
-Maximale kracht volgens SKF op het lager van 7,20 KN -> 734 Kg

Nu vraag ik mij of dat de krachten op de voorvelg een probleem zullen zijn met de nieuwe lagers? Zou er voldoende reserve zitten bij de selectie van de "standaard" lagers door de motorfabrikanten?

Mijn gevoel zegt dat het moet kunnen maar dat is een gevoelskwestie en uiteraard op geen enkele berekening gebaseerd.

Kan dit eventueel met een berekeningen bevestigd worden of blijft het een gevoelskwestie?

Stefan
full
 
Laatst bewerkt:
nou zit ik eens naar dat fotootje te loeren, zit daar nu een achteras doorheen of is dat voor nood?
Is het niet slimmer er gelijk een heel andere voorvork in te hangen, b.v. van diezelfde ZX10R,
dat is gelijk een hele goeie upgrade.
 
full


goeie naaf allemaal :W


misschien is er bij de zx10 wel gekozen voor een holle as ?
die 730 kilo red je nog niet als je een wheelie trekt met passagier en bagage.
Zou het lekker doen ;)

wel goed dat je dit hebt opgezocht en het in overweging neemt.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

goeie naaf allemaal :W


misschien is er bij de zx10 wel gekozen voor een holle as ?
die 730 kilo red je nog niet als je een wheelie trekt met passagier en bagage.
Zou het lekker doen ;)

wel goed dat je dit hebt opgezocht en het in overweging neemt.

Op het moment dat je een wheelie trekt heb je toch helemaal geen voorwiel, -velg, -naaf of lagers nodig? ;)

Edit: Trouwens 730kg per lager, dus scheelt ook al de helft.
 
Laatst bewerkt:
Tja, gezien jij 858 posts over een wiel en 487 posts over een velg getypt hebt, had ik wel verwacht dat je zou weten wat hij bedoelde. Niet dus -O-

(en nee, heb niks beters te doen, ben aan het "werk")

:+
Zo vaak :$
Diep triest dat ik zo vaak moet ingrijpen.
Zelfs kleuters noemen de wielen van hun fiets geen velg en een groot aantal volwassenen weten niet meer wat een wiel is.
 
nou zit ik eens naar dat fotootje te loeren, zit daar nu een achteras doorheen of is dat voor nood?
Is het niet slimmer er gelijk een heel andere voorvork in te hangen, b.v. van diezelfde ZX10R,
dat is gelijk een hele goeie upgrade.

Dit is de ZX10R as, voor de pasvorm even er in gestoken. Ook omdat de bestaande lagers er nog in zaten en de ZRX as dus niet pasten.

En nee wil de bestaande voorvork laten zitten.
 
Laatst bewerkt:
Geeft SKF alleen dat ene getal op en zo ja, welk maximum is het? Is het een piekwaarde of een maximaalcontinuwaarde?

Wat betreft het rekenwerk: de motor weegt met vloeistoffen waarschijnlijk ongeveer 250 kg, een zware Hollandsche kerel weegt een keer 130 kg, met kleding en bagage 150 kg (lekker ruim), zware vriendin achterop: hoppa 100 kg erbij. Aanname dat maximaal gemiddeld continu 60 procent van het gewicht op het voorwiel rust: 300 kg. Per lager 150 kg max continu ruim genomen: waar hebben we het over?

Piekwaarde: stoppie tegen een stoeprand: 2,5 keer het totale gewicht op het voorwiel lijkt me extreem genoeg (voorvering zal de piek dempen), dit is 625kg per lager. Heb je nog steeds ruim 15 procent marge over.
 
Laatst bewerkt:
Geeft SKF alleen dat ene getal op en zo ja, welk maximum is het? Is het een piekwaarde of een maximaalcontinuwaarde?

Wat betreft het rekenwerk: de motor weegt met vloeistoffen waarschijnlijk ongeveer 250 kg, een zware Hollandsche kerel weegt een keer 130 kg, met kleding en bagage 150 kg (lekker ruim), zware vriendin achterop: hoppa 100 kg erbij. Aanname dat maximaal gemiddeld continu 60 procent van het gewicht op het voorwiel rust: 300 kg. Per lager 150 kg max continu ruim genomen: waar hebben we het over?

Piekwaarde: stoppie tegen een stoeprand: 2,5 keer het totale gewicht op het voorwiel lijkt me extreem genoeg (voorvering zal de piek dempen), dit is 625kg per lager. Heb je nog steeds ruim 15 procent marge over.

Conclusie is dus om meer reserve in te bouwen;
-afvallen;
-zware vriendin thuis laten;
-of op zoek naar een lichtere vriendin.

Of dat dit een piekbelasting is of een maximale continue belasting weet ik eigenlijk niet. Alleen wat jij al aangeeft 2,5 x het gewicht is dat reeel?
 
Volgens mij klopt er iets niet in het verhaal van TS.
Hij praat over een asdiameter van 30mm en vervolgens over een lager met een binnen diameter van 25mm. Dit gaat nooit passen.

En wrm zou je in vredesnaam een lager van maar 9mm breed monteren? Vandaar dat de draagkracht veel lager is.
 
Volgens mij klopt er iets niet in het verhaal van TS.
Hij praat over een asdiameter van 30mm en vervolgens over een lager met een binnen diameter van 25mm. Dit gaat nooit passen.

En wrm zou je in vredesnaam een lager van maar 9mm breed monteren? Vandaar dat de draagkracht veel lager is.
De lagers met een relatief groot asgat t.o.v. de buitendiameter hebben kleine kogeltjes en zijn daardoor smaller.
Ik denk niet dat die in een bredere uitvoering verkrijgbaar zijn.
 
Volgens mij klopt er iets niet in het verhaal van TS.
Hij praat over een asdiameter van 30mm en vervolgens over een lager met een binnen diameter van 25mm. Dit gaat nooit passen.

En wrm zou je in vredesnaam een lager van maar 9mm breed monteren? Vandaar dat de draagkracht veel lager is.

Sorry, typefout. Het betreft een ZRX as van 25 mm.

Het genoemde lager van 9 mm breed is de enige met de juiste buitenmaat en binnenmaat, vandaar.
 
Wat is de maatvoering van een lager met een binnendiameter van 25mm en een breedte van 12mm?
Want dan zou het mits er nog genoeg "vlees" is een idee zijn om de passing in de naaf uit te laten draaien.
 
Conclusie is dus om meer reserve in te bouwen;
-afvallen;
-zware vriendin thuis laten;
-of op zoek naar een lichtere vriendin.

Of dat dit een piekbelasting is of een maximale continue belasting weet ik eigenlijk niet. Alleen wat jij al aangeeft 2,5 x het gewicht is dat reeel?

Ik heb geen idee wat reëel is als piekwaarde: het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat die voorkomt als je over een hoge rand rijdt. Dan zal je vering ook nog eens het grootste deel van de klap opvangen waardoor het gevoelsmatig zou moeten kloppen. Die grote klap zul je waarschijnlijk toch maken als je zonder zware vriendin achterop rijdt en ook met een groot deel van het gewicht op de achteras. Dus laten we zeggen met 120 kilo per lager voordat je over door rand rijdt, dan kun je een behoorlijke knal maken voordat je op de 734 kg per lager zit.

Misschien eens een email sturen naar SKF?
 
Terug
Bovenaan Onderaan