Lager vraag

Megalodon

Er gaat echt niets boven een ZRX!
29 aug 2009
6.496
3.400
haarlemmermeer
Ik ben bezig om ZX10R velgen pas te maken in mijn ZRX.

Met behoud van de staande assen wil ik de ZX10R velgen monteren. Nu ben ik als eerste bezig met de voorvelg:
-Asmaat ZX10R 20 mm
-Huidige lager 60042RS (20x42x12mm)
-Maximale kracht volgens SKF op het lager van 9,95 KN -> 1.015 Kg

In verband met de bestaande ZRX vooras kom ik op het volgende lager
-Asmaat ZRX 30 25 mm
-Nieuwe lager 619052RS (25x42x9mm)
-Maximale kracht volgens SKF op het lager van 7,20 KN -> 734 Kg

Nu vraag ik mij of dat de krachten op de voorvelg een probleem zullen zijn met de nieuwe lagers? Zou er voldoende reserve zitten bij de selectie van de "standaard" lagers door de motorfabrikanten?

Mijn gevoel zegt dat het moet kunnen maar dat is een gevoelskwestie en uiteraard op geen enkele berekening gebaseerd.

Kan dit eventueel met een berekeningen bevestigd worden of blijft het een gevoelskwestie?

Stefan
full
 
Laatst bewerkt:
In de enduro wereld worden ook vaak wielen uitgewisseld,
Ook met verschillende asdiameters..
Uiteraard scheelt t gewicht wel... maar is ook niet vaak t zelfde.
Aan de andere kant kan de belasting (jumps etc) vaak tijdelijk extreem zijn...
En dan nog wordt vaak een 16/20/24 mm as met de lagers aangepast..
Dus imo... zal best meevallen met die piekbelastingen..
 
Stop gewoon die lagers erin en klaar. Het is geen Space Shuttle heren.

734kg per lager maal 2 maakt bijna 1,5Ton.
Dat kunnen ze dus dragen bij een bepaald toerental ook nog eens. (denk aan een load/speed index van een band) Tel daar de achterlagers nog eens bij op, dan kom je over de 3Ton aan draagvermogen.
Visualiseer nu een blok beton van 3T op de motorfiets? Juist. Alles kapot, behalve de lagers.
 
Hoe dichter je bij je dynamisch draagtal in de buurt komt hoe korter je levensduur wordt.
www.skf.com kun je de formule hiervoor vinden.

7kN gaat over de maximale continue belasting. (Co)

Specs van het lager:

Deep groove ball bearings - 61905-2RS1

Als ik de maximale kracht omreken naar Kg kom ik op het volgende:

7.2 kilonewton = 734.1957 kilogramkracht (maximaal per lager)

Mijn gevoel zegt dat de maximale kracht op het voorwiel nooit de 2 x 734.1957 kilogramkracht zal overschrijden.

Stefan
 
Als er iets gebeurt waardoor de belasting op het voorwiel zo hoog wordt, dat die hoeveelheid wordt overschreden, dan zou ik mij om die lagers in elk geval geen zorgen maken.

Ik zou mij dan eerder zorgen maken over in welke staat jij je dan nog bevindt.
 
Als ik de maximale kracht omreken naar Kg kom ik op het volgende:

7.2 kilonewton = 734.1957 kilogramkracht (maximaal per lager)

Mijn gevoel zegt dat de maximale kracht op het voorwiel nooit de 2 x 734.1957 kilogramkracht zal overschrijden.

Stefan

Die C-waarde van 7,2 kN geeft in principe weer wat het lager aan constante dynamische belasting mag hebben wil deze een te verwachten levensduur van 1.000.000 omwentelingen halen. Ik weet niet hoe zwaar jij bent maar ik verwacht dat in jouw geval die levensduur behoorlijk hoger zal liggen.
 
bij 60 kmh met een 17"velg plus band (schatting D=18") kom je uit op 1,43m/omw
1.000.000 omw x 1.43 = 1430km

Gelukkig gaat het over een levensduur van 10E6 dat geeft 14.300km

En gebruik je (C/P)^p als factor voor de levensduur
C= dynamisch draagtal, kN
P= equivalente dynamische lagerbelasting (werkelijk gewicht)
p=exponent voor levensduur formule = 3 voor kogellagers

Hiermee zie je dus dat de verhouding tussen de werkelijke belasting en de maximale belasting van belang is voor de levensduur
 
Terug
Bovenaan Onderaan