Lagere bandenspanning bij sportief rijden?

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
8.857
44
59
Lisse
Ik heb de laatste 15 jaar of zo vooral op enduro's gereden en heb dus niet zo veel ervaring met moderne sportbanden. Mijn vraag:

Heb ik nou meer grip als ik de BT 014 (binnenkort 021 achter) met minder spanning rij dan met de aanbevolen 2,5/2,9? Zo ja, zijn er nog andere effecten te verwachten van een lagere bandenspanning?

Ik rij niet met hoge snelheden, wel veel op- en afritten van provinciale wegen en B-weggetjes.

Ik hou me aanbevolen voor jullie ervaringen en meningen.

Grts, Nico
 

Savage2007

Die hard MF'er
26 mei 2007
879
0
58
Sassenheim
Hangt er ook vanaf hoeveel je de druk wil laten zakken, in een extreem geval zou de band van de velg kunnen springen. (toegegeven dan moet de spanning wel er veel zakken)
 

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.422
52
31
Halsteren
Lagere bandenspanning heeft misschien theoretisch wel meer grip, maar je bochtensnelheid of rijplezier word er niet beter van, het gevoel van de motor gaat namelijk zwaar achteruit. Grip word ook beter, maar wegligging minder. Je band gaat ook bij wat lagere bandenspanning namelijk al 'rollen', dwz dat hij elke keer dat er een andere kant kracht op komt te staan, hij een andere kant op wat vervormd....
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.933
824
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Daarnaast willen deze Bridgestones soms fors gaan "cuppen" bij te lage bandenspanning.
Mijn advies is om alleen voor extreem circuitgebruik de bandenspanning te laten zakken. Op straat heeft het minder voordelen dan nadelen.......
 

The Beerhunter

MF veteraan
20 sep 2004
39.600
1
Nijmegen
Mijn advies is om alleen voor extreem circuitgebruik de bandenspanning te laten zakken. Op straat heeft het minder voordelen dan nadelen.......
:^

Op straat altijd 2.5/2.7 gereden met mpp's, nóóit problemen gehad wat dat betreft. En dan zou ik het toch écht wel gemerkt moeten hebben ;)

Nu op het circuit afhankelijk van de temp wat meer of minder, maar dat is níet te vergelijken met straatgebruik.
 

tsjah

MF veteraan
29 jan 2009
1.517
8
38
Leeuwarden
:^

Op straat altijd 2.5/2.7 gereden met mpp's, nóóit problemen gehad wat dat betreft. En dan zou ik het toch écht wel gemerkt moeten hebben ;)

Nu op het circuit afhankelijk van de temp wat meer of minder, maar dat is níet te vergelijken met straatgebruik.

Neem aan 2.5 voor en 2.7 achter??
Heb zelf ook MPP en zit een beetje te twijfelen welke spanning nou juist is....
 

B.B.I.L.

MF veteraan
29 mrt 2005
8.306
0
41
Valburg
Hou voor normaal en sportief straatgebruik gewoon de aanbevolen druk aan.
Bandenspanning verlagen doe je alleen op het circuit omdat daar de banden veeel warmer worden, daardoor zet de lucht is de banden uit en wordt de druk weer verhoogt.
 

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.562
3
Met een lagere of veel te lage bandenspanning wordt het gevaarlijk. Je banden gaan "dweilen" in de bochten met het risico dat je de controle over je motor kwijt kunt raken. Pas er dus mee op !
Tot vier tienden atmosfeer minder zal dat niet veroorzaken. Je grip wordt wel ietsje meer met minder bandendruk maar het scheelt niet zo veel. Vele belangrijker is je zithouding op de motor en de temperatuur van de banden.

Als je banden "dweilen" in bochten kan ik je vertellen dat dat geen prettig gevoel is.

Oh ja nog iets...het brandstof verbruik neemt ook toe als je de bandenspanning verlaagt.
En de banden slijten sneller.
 
Laatst bewerkt:

Huubke

Die hard MF'er
13 jul 2002
652
0
42
Udenhout
Ik denk niet eens dat de grip verbeterd bij lagere bandenspanning, waarom zouden ze dat anders vanuit de fabriek niet meteen zeggen dan... :z
Sterker nog, het stuurgedrag gaat zeker te weten achteruit omdat de band zijn vorm verliest bij lage druk.
Op het circuit 0.3 tot 0.5 Bar lager, om het uitzetten van de lucht in de band te compenseren. ( Band wordt warmer)
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
3
Hou voor normaal en sportief straatgebruik gewoon de aanbevolen druk aan.
Bandenspanning verlagen doe je alleen op het circuit omdat daar de banden veeel warmer worden, daardoor zet de lucht is de banden uit en wordt de druk weer verhoogt.
Yess....... :Y
 

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.802
0
50
Spijkenisse
www.doc-nl.org
Ik denk niet eens dat de grip verbeterd bij lagere bandenspanning, waarom zouden ze dat anders vanuit de fabriek niet meteen zeggen dan... :z
Sterker nog, het stuurgedrag gaat zeker te weten achteruit omdat de band zijn vorm verliest bij lage druk.
Op het circuit 0.3 tot 0.5 Bar lager, om het uitzetten van de lucht in de band te compenseren. ( Band wordt warmer)
volgens mij is de circuitdruk lager om de band sneller op temperatuur te krijgen en een wat hogere temperatuur te krijgen. Echter met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.
 

wim916

MF veteraan
28 mei 2004
1.143
0
Regio Parkstad
volgens mij is de circuitdruk lager om de band sneller op temperatuur te krijgen en een wat hogere temperatuur te krijgen. Echter met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.
Right!!

En dat werkt bij erg pittig op straat (Teutoburger Wald of Eifel) ook.

Bij lagere temperatuur vervormt de band meer en door de wrijving wordt die dan warm.

Ik rijd met SC2's en daar werkt 2.1-2.3 goed bij op straat.

Slijtage maak ik me niet druk om, grip wel.
 

petsch

MF veteraan
27 aug 2002
15.358
4
49
beverwijk
volgens mij is de circuitdruk lager om de band sneller op temperatuur te krijgen en een wat hogere temperatuur te krijgen. Echter met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.

banden worden door de wedstrijdjongens en fevrvente vrij rijden junks op temperatuur gebacht met bandenwarmers, de spanning is bij een circuiban lager omdat warme lucht uizet, als je dan al begint met 2, 9 bar rij je met 2 rondjes op banden die aanvoelen als beton :)

tevens is de opbouw van een circuitband heel anders dan die van een straatband :)
 

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
8.857
44
59
Lisse
Juist, much obliged! Er is dus een consensus dat voor sportief straat de door de fabrikant aanbevolen spanning van 2,5/2,9 aangehouden moet worden.

Met een interessante, afwijkende mening van Wim 916. Zijn jouw Pirelli's te vergelijken met mijn BT 014's?

en ook weer op spanning. ;)

Kip of het ei? :?
Maar iig. ga ik dit weekend kijken of en hoeveel de spanning gestegen is als ik van de baan kom. (als we tenminste een droge sessie krijgen) :]
For your information: het ei was er eerder, geproduceerd door de voorouders van de kip, een andere soort dus.
 

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
13.791
1.827
54
tilburg
Als je sportief wilt rijden en veel grip wil hebben kun je beter naar andere banden omkijken,zoals bv mpp(2ct)veeeel meer grip dan zowel bt014 en(zeker) bt021 :Y
 

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
8.857
44
59
Lisse
Als je sportief wilt rijden en veel grip wil hebben kun je beter naar andere banden omkijken,zoals bv mpp(2ct)veeeel meer grip dan zowel bt014 en(zeker) bt021 :Y
Ja, maar ik kijk ook naar de levensduur (vandaar de geplande 021 achter), wat zijn jouw ervaringen op dat gebied?
 

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
13.791
1.827
54
tilburg
Dat was dus met een gsxr 750 met 135 aw pk's(2.4 bar voor 2.8/2.9 achter)
 
Laatst bewerkt:

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.933
824
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Ik denk niet eens dat de grip verbeterd bij lagere bandenspanning, waarom zouden ze dat anders vanuit de fabriek niet meteen zeggen dan... :z
Sterker nog, het stuurgedrag gaat zeker te weten achteruit omdat de band zijn vorm verliest bij lage druk.
Een veel voorkomende misvatting!
Grip en stuurgedrag zijn 2 verschillende zaken....
Bij lagere bandenspanning zal de band onder belasting meer vervormen, en beter de vorm van het asfalt aannemen (en dus meer rubber op de weg hebben). Hierdoor heb je meer grip.
Het stuurgedrag neemt echter wel af hierdoor, de motor gaat zwaarder sturen en wordt instabieler. Vandaar dat je een compromis moet vinden tussen grip en stuurgedrag.

Een "goed" voorbeeld hiervan is de zogenaamde highsider. Op het moment dat de achterband de grip weer terugvindt is het stuurgedrag naar de kloten...... :+