Lagere bandenspanning bij sportief rijden?

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
12.592
2.473
Cruquius
Ik heb de laatste 15 jaar of zo vooral op enduro's gereden en heb dus niet zo veel ervaring met moderne sportbanden. Mijn vraag:

Heb ik nou meer grip als ik de BT 014 (binnenkort 021 achter) met minder spanning rij dan met de aanbevolen 2,5/2,9? Zo ja, zijn er nog andere effecten te verwachten van een lagere bandenspanning?

Ik rij niet met hoge snelheden, wel veel op- en afritten van provinciale wegen en B-weggetjes.

Ik hou me aanbevolen voor jullie ervaringen en meningen.

Grts, Nico
 
Doing, ik ga maar net 2500 km halen met die 014 achterband.
Dan is er echt iets niet in orde met de rijder of met de motor..... Zelfs hele snelle rijders halen makkelijk het dubbele. Controleer dus eerst eens de vering/demping en de uitlijning (of beter nog, laat het door een specialist doen). Als dat het niet is, dan zit het in jouw rijstijl, en zal je met alle banden een laag kilometrage halen.
 
Ik kan me niet herinneren ooit makkelijk 5000k met een achterband gehaald te hebben, ook niet in de vorige eeuw (ik rij al heel lang). En dat terwijl ik nooit met hoge snelheden rij?!? Zelfs op men vorige motor, een Honda(a?)tje XR waren de Trailwings (veel grip) al na 2000k bijna weg, Sirac (geen grip) idem. Vering en demping denk ik goed te hebben, zal nog eens naar de wieluitlijning kijken, bedankt! Hoewel het slijtbeeld van de achterband wel weer mooi symmetrisch en gelijkmatig over hele band is.
 
Ik kan me niet herinneren ooit makkelijk 5000k met een achterband gehaald te hebben, ook niet in de vorige eeuw (ik rij al heel lang). En dat terwijl ik nooit met hoge snelheden rij?!? Zelfs op men vorige motor, een Honda(a?)tje XR waren de Trailwings (veel grip) al na 2000k bijna weg, Sirac (geen grip) idem. Vering en demping denk ik goed te hebben, zal nog eens naar de wieluitlijning kijken, bedankt! Hoewel het slijtbeeld van de achterband wel weer mooi symmetrisch en gelijkmatig over hele band is.
Enduro is inderdaad een ander verhaal (ff overheen gelezen). Zeker off-road banden slijten sneller.
 
en ook weer op spanning. ;)

Kip of het ei? :?
Maar iig. ga ik dit weekend kijken of en hoeveel de spanning gestegen is als ik van de baan kom. (als we tenminste een droge sessie krijgen) :]

op het circuit ben je rondje na rondje bezig met stevig doorrijden, laat remmen hard de bocht om, zodat je band op temperatuur en spanning blijft.

Op de openbare weg rij je niet op die manier en komt de band niet op spanning en niet op temperatuur, hierdoor slechtere prestaties en hogere slijtage
 
~
Juist, much obliged! Er is dus een consensus dat voor sportief straat de door de fabrikant aanbevolen spanning van 2,5/2,9 aangehouden moet worden.

Met een interessante, afwijkende mening van Wim 916. Zijn jouw Pirelli's te vergelijken met mijn BT 014's?For your information: het ei was er eerder, geproduceerd door de voorouders van de kip, een andere soort dus.[/quote]

en dat foutje is twee keer gelukt en toen was er een neiuw stelletje > we noemen ze chicken _O-
 
Lagere bandenspanning heeft misschien theoretisch wel meer grip, maar je bochtensnelheid of rijplezier word er niet beter van, het gevoel van de motor gaat namelijk zwaar achteruit. Grip word ook beter, maar wegligging minder. Je band gaat ook bij wat lagere bandenspanning namelijk al 'rollen', dwz dat hij elke keer dat er een andere kant kracht op komt te staan, hij een andere kant op wat vervormd....

K rij met 1.9 bar warm, heb er juist heel veel plezier van. Heb super wegligging en heel veel gevoel. Misschien ligt het gewoon aan je motor :+
 
Duidelijk verhaal, ik bedoel ook dat je bij straatgebruik niet te veel van de door de fabriek opgegeven waardes zou moeten afwijjken,
die zijn er niet voor niets lijkt me.

Zeker de fabrieksopgave hanteren op straat, tenzij door ervaring anders bekend is.
Een aantal klanten van ons gaan van start op het CIRCUIT met ongeveer 1 bar in de bandjes 8-) Maar op straat is dat echt geen veilig idee ;)
 
2.5 voor en 2.9 achter ik heb ook de 021 en vindt het een geweldige band, heb er alle vertrouwen in en durf ook wel wat plat te gaan.
Alleen op circuit zou ik de bandendruk wat laten zakken, maar op de weg niet omdat hij lekker moet sturen, de band is toch al zo rond, terwijl de sportievere banden wat spitser zijn, dus knntelen wat makkelijker in bochten.

Marlboroman
 
Terug
Bovenaan Onderaan