Lagere bandenspanning bij sportief rijden?

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
12.592
2.473
Cruquius
Ik heb de laatste 15 jaar of zo vooral op enduro's gereden en heb dus niet zo veel ervaring met moderne sportbanden. Mijn vraag:

Heb ik nou meer grip als ik de BT 014 (binnenkort 021 achter) met minder spanning rij dan met de aanbevolen 2,5/2,9? Zo ja, zijn er nog andere effecten te verwachten van een lagere bandenspanning?

Ik rij niet met hoge snelheden, wel veel op- en afritten van provinciale wegen en B-weggetjes.

Ik hou me aanbevolen voor jullie ervaringen en meningen.

Grts, Nico
 
Lagere bandenspanning heeft misschien theoretisch wel meer grip, maar je bochtensnelheid of rijplezier word er niet beter van, het gevoel van de motor gaat namelijk zwaar achteruit. Grip word ook beter, maar wegligging minder. Je band gaat ook bij wat lagere bandenspanning namelijk al 'rollen', dwz dat hij elke keer dat er een andere kant kracht op komt te staan, hij een andere kant op wat vervormd....
 
Daarnaast willen deze Bridgestones soms fors gaan "cuppen" bij te lage bandenspanning.
Mijn advies is om alleen voor extreem circuitgebruik de bandenspanning te laten zakken. Op straat heeft het minder voordelen dan nadelen.......
 
Mijn advies is om alleen voor extreem circuitgebruik de bandenspanning te laten zakken. Op straat heeft het minder voordelen dan nadelen.......
:^

Op straat altijd 2.5/2.7 gereden met mpp's, nóóit problemen gehad wat dat betreft. En dan zou ik het toch écht wel gemerkt moeten hebben ;)

Nu op het circuit afhankelijk van de temp wat meer of minder, maar dat is níet te vergelijken met straatgebruik.
 
:^

Op straat altijd 2.5/2.7 gereden met mpp's, nóóit problemen gehad wat dat betreft. En dan zou ik het toch écht wel gemerkt moeten hebben ;)

Nu op het circuit afhankelijk van de temp wat meer of minder, maar dat is níet te vergelijken met straatgebruik.


Neem aan 2.5 voor en 2.7 achter??
Heb zelf ook MPP en zit een beetje te twijfelen welke spanning nou juist is....
 
Hou voor normaal en sportief straatgebruik gewoon de aanbevolen druk aan.
Bandenspanning verlagen doe je alleen op het circuit omdat daar de banden veeel warmer worden, daardoor zet de lucht is de banden uit en wordt de druk weer verhoogt.
 
Met een lagere of veel te lage bandenspanning wordt het gevaarlijk. Je banden gaan "dweilen" in de bochten met het risico dat je de controle over je motor kwijt kunt raken. Pas er dus mee op !
Tot vier tienden atmosfeer minder zal dat niet veroorzaken. Je grip wordt wel ietsje meer met minder bandendruk maar het scheelt niet zo veel. Vele belangrijker is je zithouding op de motor en de temperatuur van de banden.

Als je banden "dweilen" in bochten kan ik je vertellen dat dat geen prettig gevoel is.

Oh ja nog iets...het brandstof verbruik neemt ook toe als je de bandenspanning verlaagt.
En de banden slijten sneller.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet eens dat de grip verbeterd bij lagere bandenspanning, waarom zouden ze dat anders vanuit de fabriek niet meteen zeggen dan... :z
Sterker nog, het stuurgedrag gaat zeker te weten achteruit omdat de band zijn vorm verliest bij lage druk.
Op het circuit 0.3 tot 0.5 Bar lager, om het uitzetten van de lucht in de band te compenseren. ( Band wordt warmer)
 
Ik denk niet eens dat de grip verbeterd bij lagere bandenspanning, waarom zouden ze dat anders vanuit de fabriek niet meteen zeggen dan... :z
Sterker nog, het stuurgedrag gaat zeker te weten achteruit omdat de band zijn vorm verliest bij lage druk.
Op het circuit 0.3 tot 0.5 Bar lager, om het uitzetten van de lucht in de band te compenseren. ( Band wordt warmer)

volgens mij is de circuitdruk lager om de band sneller op temperatuur te krijgen en een wat hogere temperatuur te krijgen. Echter met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.
 
volgens mij is de circuitdruk lager om de band sneller op temperatuur te krijgen en een wat hogere temperatuur te krijgen. Echter met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.

Right!!

En dat werkt bij erg pittig op straat (Teutoburger Wald of Eifel) ook.

Bij lagere temperatuur vervormt de band meer en door de wrijving wordt die dan warm.

Ik rijd met SC2's en daar werkt 2.1-2.3 goed bij op straat.

Slijtage maak ik me niet druk om, grip wel.
 
volgens mij is de circuitdruk lager om de band sneller op temperatuur te krijgen en een wat hogere temperatuur te krijgen. Echter met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.


banden worden door de wedstrijdjongens en fevrvente vrij rijden junks op temperatuur gebacht met bandenwarmers, de spanning is bij een circuiban lager omdat warme lucht uizet, als je dan al begint met 2, 9 bar rij je met 2 rondjes op banden die aanvoelen als beton :)

tevens is de opbouw van een circuitband heel anders dan die van een straatband :)
 
Juist, much obliged! Er is dus een consensus dat voor sportief straat de door de fabrikant aanbevolen spanning van 2,5/2,9 aangehouden moet worden.

Met een interessante, afwijkende mening van Wim 916. Zijn jouw Pirelli's te vergelijken met mijn BT 014's?

en ook weer op spanning. ;)

Kip of het ei? :?
Maar iig. ga ik dit weekend kijken of en hoeveel de spanning gestegen is als ik van de baan kom. (als we tenminste een droge sessie krijgen) :]

For your information: het ei was er eerder, geproduceerd door de voorouders van de kip, een andere soort dus.
 
Als je sportief wilt rijden en veel grip wil hebben kun je beter naar andere banden omkijken,zoals bv mpp(2ct)veeeel meer grip dan zowel bt014 en(zeker) bt021 :Y
 
Ik denk niet eens dat de grip verbeterd bij lagere bandenspanning, waarom zouden ze dat anders vanuit de fabriek niet meteen zeggen dan... :z
Sterker nog, het stuurgedrag gaat zeker te weten achteruit omdat de band zijn vorm verliest bij lage druk.
Een veel voorkomende misvatting!
Grip en stuurgedrag zijn 2 verschillende zaken....
Bij lagere bandenspanning zal de band onder belasting meer vervormen, en beter de vorm van het asfalt aannemen (en dus meer rubber op de weg hebben). Hierdoor heb je meer grip.
Het stuurgedrag neemt echter wel af hierdoor, de motor gaat zwaarder sturen en wordt instabieler. Vandaar dat je een compromis moet vinden tussen grip en stuurgedrag.

Een "goed" voorbeeld hiervan is de zogenaamde highsider. Op het moment dat de achterband de grip weer terugvindt is het stuurgedrag naar de kloten...... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan