lagers krukas 2takt 2 cilinder

koent

MF veteraan
11 aug 2008
1.741
2
Ell
even weer zo'n lekker nutteloos puur uit interesse vraagje (slash zevertopic): als je nou naar zo'n yamaha banshee krukas ofzo kijkt (of zomaar een willekeurige >1 cilinder 2takt krukasje)

TSS_180_58_115_ROLLER_MAINS.jpg


zoiets dus

dan zie je dat het carter (natuurlijk) horizontaal gedeelt is, en bij een viertakt zou je dan deelbare glijlagers verwachten, bij een tweetakt wordt echter (bijna) altijd kogellagers toegepast.

Mijn vraag: hoe krijg je die kogellagers om die krukas? Is die krukas dan ook deelbaar gemaakt ofzo? zoja; hoe? dmv splines ofzo? of net zoals bij een big end pen dat het in elkaar geperst zit ofzo?




en dan vraag 2: :+ waarom zie je eigenlijk nooit glijlagers in een tweetakt? vanwege de smering natuurlijk, want de mengsmering die maar een beetje rondzweeft in het carter kan nooit tussen de glijlagers komen, maar er zou toch (relatief) makkelijk iets van een druksmering systeem te fabriceren kunnen waarbij de olie door kanalen in de krukas naar de hoofdlagers, en evt big - ends toe loopt? zegmaar net zoals bij een viertakt

en dan verlies je natuurlijk altijd wat olie die langs de glijlagers af lekt, maar dan gebruik je daarvoor toch gewoon een apart olietankje met 2 takt olie zodat die olie mee kan verbranden? of is de olie die langs die glijlagers af lekt echt zo veel dat je dan (bij wijze van spreken) net zoveel olie als benzine gaat verbranden?

vraag me af waarom je zoiets nooit ziet in een 2 takt

fire away! :P
 
Mijn vraag: hoe krijg je die kogellagers om die krukas? Is die krukas dan ook deelbaar gemaakt ofzo? zoja; hoe? dmv splines ofzo? of net zoals bij een big end pen dat het in elkaar geperst zit ofzo?

Bij mijn scootâh deed ik altijd de lagers verwarmen in een pannetje 2takt-olie(zodat ze uitzetten) en dan de krukas voorzichtig(met een doek) rechtop in de bankschroef zetten.. En dan schoof je de lagers er zo overheen :)
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn scootâh deed ik altijd de lagers verwarmen in een pannetje 2takt-olie(zodat ze uitzetten) en dan de krukas voorzichtig(met een doek) rechtop in de bankschroef zetten.. En dan schoof je de lagers er zo overheen :)
dat vroeg ik niet, hoe je de kogellagers bij een ééncilinder tweetakt eromheenkrijgt spreekt voorzich, vroeger ook vaak zat gedaan. mijn vraag was hoe het zit bij een tweetakt krukas met meer dan één bigend, zoals de krukas die afgebeeld staat in de openingspost, dat gaat namelijk niet op de manier die jij beschrijft (of je moet deelbare kogellagers hebben :P )
 
meer cilinder 2 takt krukassen, worden gewoon geperst net zoals 1 cilinders.
en als glijlagers zou gebruiken bij een 2 takt, zou het olieverbruik gigantisch toenemen door de olie die uit de glijlagers komt.
 
in dit geval op de foto is de linker geen kogellagers maar eenrijig cilinderlager. middelste en laatste lager kan ik niet zien.

het glijlager systeem, druk systeem kost simpelweg een aardig bedrag. glijlagers hebben nadelen in het carter o.a. de bevestiging en het vervangen van een glijlager. bij glijlagers is het wrijvingsverloop en de aanloopweerstand groter t.o.v. wentellagers.
en je zou dan tussen de krukas - glijlager je keering moetten plaatsen i.p.v. na de krukas + lager.

het exacte antwoord kan ik helaas niet geven...
 
Laatst bewerkt:
meer cilinder 2 takt krukassen, worden gewoon geperst net zoals 1 cilinders.
en als glijlagers zou gebruiken bij een 2 takt, zou het olieverbruik gigantisch toenemen door de olie die uit de glijlagers komt.
alleen geperst? ik zou zeggen dat dat vrij snel zou gaan verdraaien t.o.v. elkaar

ter verduidelijking: ik heb het niet niet over de big end pennen, maar de kruktappen, hoe DIE in elkaar zitten bij een meercilinder 2takt

denk jij misschien dat ik het over big end pennen had of zitten de kruktappen van een meercilinder 2takt daadwerkelijk alleen in elkaar geperst zonder verder splines ertussen ofzo?
 
een tweetakt met een gescheiden druksysteem kan prima. Maar over het algemeen worden kleinere 2-takt motor toegepast vanwege de relatief lage kosten, de eenvoud van de constructie, en de relatief hoge vermogen/gewicht verhouding.

Met een gescheiden oliesysteem ben je alledrie kwijt...

2-takt diesels bv. hebben net als 4-takt motoren een gescheiden oliesysteem.

Glijlagers hebben olie met een bepaalde viscositeit nodig om een filmlaag tussen lager en krukas te krijgen. Veel benzine met een beetje olie werkt niet, dan kun je elke week je lagers vervangen.

Wil je het middelste kogellager vervangen dan moet de geperste krukas idd uit elkaar, later weer in elkaar persen en niet vergeten te richten. :)
 
dat zit geperst, ook de kruktappen en de big enden
dat is bij 4 takten met een kogel gelagerde krukas precies hetzelfde.
alle opgebouwde krukassen moet je na het in elkaar persen, ook nog richten zodat de krukas recht is.
splines zitten er niet op.
en bij erg sterk opgevoerde motoren met een opgebouwde krukas, moet de krukas ook doorgelast worden zodat verdraaien niet meer mogelijk is.
 
M'n Kawa 750 H2 (3 cilinder 2-takt) had een gescheiden smeer systeem; vanaf de oliepomp werd er via plastic leidingen direct olie naar de kogellagers en de Big-ends van de krukas gepompt.
Vanuit de lagers mengde het dan met de benzine nevel en werden de zuigers etc. gesmeerd.
 
dat zit geperst, ook de kruktappen en de big enden
dat is bij 4 takten met een kogel gelagerde krukas precies hetzelfde.
alle opgebouwde krukassen moet je na het in elkaar persen, ook nog richten zodat de krukas recht is.
splines zitten er niet op.
en bij erg sterk opgevoerde motoren met een opgebouwde krukas, moet de krukas ook doorgelast worden zodat verdraaien niet meer mogelijk is.

:^ alhoewel over die splines; ik heb krukassen van buitenboord motoren (boten dus) gezien, met splines.

NSR+MC18+Crankshaft+Exploded+01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn scootâh deed ik altijd de lagers verwarmen in een pannetje 2takt-olie(zodat ze uitzetten) en dan de krukas voorzichtig(met een doek) rechtop in de bankschroef zetten.. En dan schoof je de lagers er zo overheen :)

ik deed altijd blok verwarmen en lagers in de vriezer, kon je de lagers zonder te tikken in het blok schuiven en de krukas erin doen.
 
een tweetakt met een gescheiden druksysteem kan prima. Maar over het algemeen worden kleinere 2-takt motor toegepast vanwege de relatief lage kosten, de eenvoud van de constructie, en de relatief hoge vermogen/gewicht verhouding.

Met een gescheiden oliesysteem ben je alledrie kwijt...

2-takt diesels bv. hebben net als 4-takt motoren een gescheiden oliesysteem.

Glijlagers hebben olie met een bepaalde viscositeit nodig om een filmlaag tussen lager en krukas te krijgen. Veel benzine met een beetje olie werkt niet, dan kun je elke week je lagers vervangen.

Wil je het middelste kogellager vervangen dan moet de geperste krukas idd uit elkaar, later weer in elkaar persen en niet vergeten te richten. :)
En langsspoeling, en een kruishoofd...
 
en bij erg sterk opgevoerde motoren met een opgebouwde krukas, moet de krukas ook doorgelast worden zodat verdraaien niet meer mogelijk is.

Net als m'n XS650. Na het oppersen van de lagers de krukas weer in elkaar geperst en na balanceren laten lassen.
Een 'total-waste' oliesysteem zoals gebruikt werd op viertakten (waarbij de olie mee verbrand wordt) is een beetje pre-WW2...
Tegenwoordig moeten we een beetje aan de planeet denken.
 
Laatst bewerkt:
"En langsspoeling, en een kruishoofd..."

Zonder kruiskop zijn ze er ook. Dat is afhankelijk van de motorinhoud.
Een doorsnee kruiskop motor maakt niet meer dan 200 RPM, dat wil je niet in je vrachtwagen...
 
SP1R zegt niet dat ze niet bestaan, hij zegt dat je het niet wil.

Ik kan me voorstellen dat je het niet wil. Volgens mij maakt het een enorme herrie in de cabine, ook gok ik dat de trillingen ook niet mis zullen zijn. Bovendien zul je een hoop versnellingen nodig hebben...

Maar dat maakt het niet minder mooi om te zien/horen! Of 10 minuutjes in de cabine te zitten :)
 
dat zit geperst, ook de kruktappen en de big enden
dat is bij 4 takten met een kogel gelagerde krukas precies hetzelfde.
alle opgebouwde krukassen moet je na het in elkaar persen, ook nog richten zodat de krukas recht is.
splines zitten er niet op.
en bij erg sterk opgevoerde motoren met een opgebouwde krukas, moet de krukas ook doorgelast worden zodat verdraaien niet meer mogelijk is.
De Yamaha staande twins (TZ250 en 350) alsmede de TZ 750 4cilinder hadden krukassen waarbij de middelste krukwangen met splines in elkaar waren geperst. Ze werden regelmatig gereviseerd en werden niet doogelast. (behalve als laatste redmiddel)
De TZ 500 lijnmotor (waar bijv. Jack Middelburg de TT mee heeft gewonnen) had krukassen waarbij de middelste wangen vast aan de as zaten en hier werden deelbare rollenlagers en deelbare labyrintafdichtingen gebruikt.
 
De Yamaha staande twins (TZ250 en 350) alsmede de TZ 750 4cilinder hadden krukassen waarbij de middelste krukwangen met splines in elkaar waren geperst. Ze werden regelmatig gereviseerd en werden niet doogelast. (behalve als laatste redmiddel)
De TZ 500 lijnmotor (waar bijv. Jack Middelburg de TT mee heeft gewonnen) had krukassen waarbij de middelste wangen vast aan de as zaten en hier werden deelbare rollenlagers en deelbare labyrintafdichtingen gebruikt.



uitzonderingen zijn er altijd.
 
Ik zou ook zeggen dat het bij een 4-takt krukas anders is (met glijlagers) omdat er meer trekkracht op de as komt te staan. De kans dat de krukas krom trekt of gaat verdraaien doordat de geperste delen te veel kracht krijgen om te blijven zitten is dan wel groter. Glijlagers gebruiken kost meer geld omdat je extra oliekanalen en dergelijke moet toevoegen. Dus het zal wel met geld te maken hebben.
 
De Yamaha staande twins (TZ250 en 350) alsmede de TZ 750 4cilinder hadden krukassen waarbij de middelste krukwangen met splines in elkaar waren geperst. Ze werden regelmatig gereviseerd en werden niet doogelast. (behalve als laatste redmiddel)
De TZ 500 lijnmotor (waar bijv. Jack Middelburg de TT mee heeft gewonnen) had krukassen waarbij de middelste wangen vast aan de as zaten en hier werden deelbare rollenlagers en deelbare labyrintafdichtingen gebruikt.
deelbare rollagers? :o

heb je daar toevallig fotos van? ben wel benieuwd hoe zoiets eruit ziet

ik wist wel dat het bestond (deelbare rollagers), maar dan alleen van die lomp grote machine lagers die max 500rpm draaien ofzo, een deelbaar rollager wat 12000rpm + aankan had ik nog nooit van gehoord!
 
Laatst bewerkt:
De Yamaha staande twins (TZ250 en 350) alsmede de TZ 750 4cilinder hadden krukassen waarbij de middelste krukwangen met splines in elkaar waren geperst. Ze werden regelmatig gereviseerd en werden niet doogelast. (behalve als laatste redmiddel)
De TZ 500 lijnmotor (waar bijv. Jack Middelburg de TT mee heeft gewonnen) had krukassen waarbij de middelste wangen vast aan de as zaten en hier werden deelbare rollenlagers en deelbare labyrintafdichtingen gebruikt.
How to disassemble RD400 crank?

stap voor stap demontage van een RD400 krukas, waarop de door jouw beschreven splines goed zichtbaar zijn
 
deelbare rollagers? :o

heb je daar toevallig fotos van? ben wel benieuwd hoe zoiets eruit ziet

ik wist wel dat het bestond (deelbare rollagers), maar dan alleen van die lomp grote machine lagers die max 500rpm draaien ofzo, een deelbaar rollager wat 12000rpm + aankan had ik nog nooit van gehoord!
Ik heb ze hier liggen, maar moet ze wel even opzoeken. Zal er dan wel een plaatje van plaatsen. vanavond niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan