even weer zo'n lekker nutteloos puur uit interesse vraagje (slash zevertopic): als je nou naar zo'n yamaha banshee krukas ofzo kijkt (of zomaar een willekeurige >1 cilinder 2takt krukasje)
zoiets dus
dan zie je dat het carter (natuurlijk) horizontaal gedeelt is, en bij een viertakt zou je dan deelbare glijlagers verwachten, bij een tweetakt wordt echter (bijna) altijd kogellagers toegepast.
Mijn vraag: hoe krijg je die kogellagers om die krukas? Is die krukas dan ook deelbaar gemaakt ofzo? zoja; hoe? dmv splines ofzo? of net zoals bij een big end pen dat het in elkaar geperst zit ofzo?
en dan vraag 2: waarom zie je eigenlijk nooit glijlagers in een tweetakt? vanwege de smering natuurlijk, want de mengsmering die maar een beetje rondzweeft in het carter kan nooit tussen de glijlagers komen, maar er zou toch (relatief) makkelijk iets van een druksmering systeem te fabriceren kunnen waarbij de olie door kanalen in de krukas naar de hoofdlagers, en evt big - ends toe loopt? zegmaar net zoals bij een viertakt
en dan verlies je natuurlijk altijd wat olie die langs de glijlagers af lekt, maar dan gebruik je daarvoor toch gewoon een apart olietankje met 2 takt olie zodat die olie mee kan verbranden? of is de olie die langs die glijlagers af lekt echt zo veel dat je dan (bij wijze van spreken) net zoveel olie als benzine gaat verbranden?
vraag me af waarom je zoiets nooit ziet in een 2 takt
fire away!
zoiets dus
dan zie je dat het carter (natuurlijk) horizontaal gedeelt is, en bij een viertakt zou je dan deelbare glijlagers verwachten, bij een tweetakt wordt echter (bijna) altijd kogellagers toegepast.
Mijn vraag: hoe krijg je die kogellagers om die krukas? Is die krukas dan ook deelbaar gemaakt ofzo? zoja; hoe? dmv splines ofzo? of net zoals bij een big end pen dat het in elkaar geperst zit ofzo?
en dan vraag 2: waarom zie je eigenlijk nooit glijlagers in een tweetakt? vanwege de smering natuurlijk, want de mengsmering die maar een beetje rondzweeft in het carter kan nooit tussen de glijlagers komen, maar er zou toch (relatief) makkelijk iets van een druksmering systeem te fabriceren kunnen waarbij de olie door kanalen in de krukas naar de hoofdlagers, en evt big - ends toe loopt? zegmaar net zoals bij een viertakt
en dan verlies je natuurlijk altijd wat olie die langs de glijlagers af lekt, maar dan gebruik je daarvoor toch gewoon een apart olietankje met 2 takt olie zodat die olie mee kan verbranden? of is de olie die langs die glijlagers af lekt echt zo veel dat je dan (bij wijze van spreken) net zoveel olie als benzine gaat verbranden?
vraag me af waarom je zoiets nooit ziet in een 2 takt
fire away!