lagers krukas 2takt 2 cilinder

koent

MF veteraan
11 aug 2008
1.741
2
Ell
even weer zo'n lekker nutteloos puur uit interesse vraagje (slash zevertopic): als je nou naar zo'n yamaha banshee krukas ofzo kijkt (of zomaar een willekeurige >1 cilinder 2takt krukasje)

TSS_180_58_115_ROLLER_MAINS.jpg


zoiets dus

dan zie je dat het carter (natuurlijk) horizontaal gedeelt is, en bij een viertakt zou je dan deelbare glijlagers verwachten, bij een tweetakt wordt echter (bijna) altijd kogellagers toegepast.

Mijn vraag: hoe krijg je die kogellagers om die krukas? Is die krukas dan ook deelbaar gemaakt ofzo? zoja; hoe? dmv splines ofzo? of net zoals bij een big end pen dat het in elkaar geperst zit ofzo?




en dan vraag 2: :+ waarom zie je eigenlijk nooit glijlagers in een tweetakt? vanwege de smering natuurlijk, want de mengsmering die maar een beetje rondzweeft in het carter kan nooit tussen de glijlagers komen, maar er zou toch (relatief) makkelijk iets van een druksmering systeem te fabriceren kunnen waarbij de olie door kanalen in de krukas naar de hoofdlagers, en evt big - ends toe loopt? zegmaar net zoals bij een viertakt

en dan verlies je natuurlijk altijd wat olie die langs de glijlagers af lekt, maar dan gebruik je daarvoor toch gewoon een apart olietankje met 2 takt olie zodat die olie mee kan verbranden? of is de olie die langs die glijlagers af lekt echt zo veel dat je dan (bij wijze van spreken) net zoveel olie als benzine gaat verbranden?

vraag me af waarom je zoiets nooit ziet in een 2 takt

fire away! :P
 
http://www.2strokeworld.com/forum/index.php?topic=4066.0

stap voor stap demontage van een RD400 krukas, waarop de door jouw beschreven splines goed zichtbaar zijn
Klopt. De RD krukassen(ook de 250 en 350) zijn op de zelfde manier opgebouwd. Leuke serie plaatjes trouwens, brengt veel herinneringen terug. :)
 
mooi! zomaar een plaatje van internet of heb je het zelf nog in je handen gehad?

wel apart dat ze een labyrinth afdichting gebruiken trouwens, had eerder een gedeelde keerring verwacht, die had ik wel ooit gezien. een kennis van mij is een triumph TR-3 aan het restaureren en daar zat origineel een labyrinth afdichting in als krukas afdichting, en als 'upgrade' is daar een gedeelde keerring set voor te krijgen

DCP_3374.JPG


DCP_3350.JPG
 
Laatst bewerkt:
Foto is gemaakt op mijn aanrecht.(als vrijgezel kan je dat soort dingen doen zonder oorlog met je wederhelft) Ik heb hier een 4cilinder Krauser motor liggen die ooit weer eens opgebouwd moet worden. Deze blokken zijn een doorontwikkeling van een TZ 500 blok en werden in de zijspanklasse gebruikt. :] :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan