lagers nakijken na schuiver?

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Tja ook ik ben onlangs onderuit geschoven.
Gelukkig met lage snelheid,dus schade valt redelijk mee.
Nu kreeg ik van een mede forummer het advies om me lagers van me krukas/big-end na tekijken.
Want van een zijdelingse klap kunnen die lagers er uitlopen schijnt het,wat na een tijdje je krukas doorslijt,met alle gevolgen vandien(blok inelkaar).
Ook bij de motor zaak hadden ze hier een paar keer ervaring mee.
Zijn er meer mensen met deze ervaring of komt het haast nooit voor(ik had er nog nooit van gehoord)?
 
komt wel eens voor , met name als je motor een zeer harde klap aan de linkerkant heeft gehad. Om t na te kijken is duur geintje denk ik , je komt er vanzelf wel achter als t niet goed is .
 
waanzin! het de krukas van een jap loopt in glijlagers.
die zijn van links naar rechts uitgeshimmed en kunnen binnen hun tolerantie heen en weer bewegen.
er is dus helemaal geen lager wat er uit kan lopen.
het enige wat kan gebeuren is dat de motor op zijn kant nog lang of hard heeft doorgelopen en toen dat de oliepomp droog heeft gestaan.
dan word je krukas vanzelfsprekend niet meer gesmeerd en gaat naar de verdommenis.
openmaken heeft dan geen zin het blok is dan toch al om zeep, dat ontdek je als leek binnen de kortste keren. B|
 
Ik heb er ook nooit van gehoord en ik vraag me af hoe je dat wilt gaan controleren zonder het blok los te trekken.
En volgens mij zit je krukas (bijna?) tegen de zijkant van je carter.

Edit: misschien dat zijn lagerschalen eruit kunnen schuiven?
 
wanneer je blok op die manier schade heeft opgelopen is er meer kapot dan alleen wat schaaf en snij wondjes m.a.w. isíe total lossssssss en mag je een nieuwe (andere) kopen :) :) :) :) :
Lijkt mij tenminste........ 8-)
 
By the way , in de meeste motoren zit een sensor , als je de motor platlegt slaat ie vanzelf af. Voor de rest is t gewoon een kwestie van mazzel hebben.

Bij motoren die echt zware klappen hebben gehad en waar in eerst instantie niets aan t blok te zien / horen is , blijkt er vaak achteraf wel degelijk schade te zijn , maar om dit gelijk te controleren is idd bijna niet te doen.
 
je hebt axiale lagers welke zorgt dat krukas zich axiaal niet kan verschuiven.
De lagers van jouw big end kunnen normaal niet verschuiven sinds die met een inkeping op de drijfstangvoet gemonteerd zit. Of hij moet een dermate harde klap hebben gehad dat die is gescheurd.
 
By the way , in de meeste motoren zit een sensor , als je de motor platlegt slaat ie vanzelf af. Voor de rest is t gewoon een kwestie van mazzel hebben.

Bij motoren die echt zware klappen hebben gehad en waar in eerst instantie niets aan t blok te zien / horen is , blijkt er vaak achteraf wel degelijk schade te zijn , maar om dit gelijk te controleren is idd bijna niet te doen.



Waar komen deze wijsheden vandaan? lijkt me met alle respect B#*S

J-lo
 
bedoel je dat de sensor bullshit is?
dat is dus wel waar
dit heet een kantel sensor
verder dan een bepaalde hellingshoek betekend uitvallen
het komt zelfs wel een voor dat er mensen zijn die tijdens een circuitdag onderuit gaan door dat ze te plat gaan voor de sensor

nog nooit van gehoord en lekker onzinnig sensortje..misschien een oliesensor die het wat beter doet, lijkt me genoeg..geen oliedruk=geen ontsteking..(ja, hij start dan ook wat later) ..maar op m'n bek gaan omdat een sensor denkt dat ik in de berm lig '( ...nee zelfs: ;(
 
bedoel je dat de sensor bullshit is?
dat is dus wel waar
dit heet een kantel sensor
verder dan een bepaalde hellingshoek betekend uitvallen
het komt zelfs wel een voor dat er mensen zijn die tijdens een circuitdag onderuit gaan door dat ze te plat gaan voor de sensor
In welke motoren zitten die sensoren dan :?
en waar zijn deze gemonteerd :?
Ik heb er nog nooit een gezien en er ook nog nooit van gehoord.
 
in de meeste suzuki's van de laatste tijd (alle nieuwe hebben ze gewoon)hebben een kantel sensor
deze staat op een hoek afgesteld die je niet op de weg gaat halen
dit wil nog wel eens voorkomen op het circuit omdat de motor dat zo geprepareerd is dat die hoeken wel gehaald kunnen worden
de oplossing is rechtopzetten en volspuiten met siliconenkit
dit is geen broodje aap verhaal
dit voorkomt gewoon dat de motor door blijft draaien als je valt
 
In welke motoren zitten die sensoren dan :?
en waar zijn deze gemonteerd :?
Ik heb er nog nooit een gezien en er ook nog nooit van gehoord.
GSXR zitten ze op heb ik hie rop MF ook wel eens gezien.
Wit ding met een ring erom die kan schuiven.
Die blijft het laagste punt zoeken en als je motor te schuin gaat komt ie bij een sensor die de magneet ziet en dan schakelt ie je blok uit.

Lullig in de bocht.....
 
mja... wel eens, maar nooit iets gelezen over omval sensors en ook niet van gehoord. Wel dat er eens iemand in het wk ss gediskwalificeerd was na een race vanwege niet werkende omval sensor. (was dat trouwens jurgen niet ofzo?)

In elk geval geloof ik niet dat je lagers er zomaar uit kunnen vallen, of staat in je werkplaats handboek soms ook dat er helemaal geen lagers in je blok zitten maar gewoon in je carter draait ????????????????????????

En krom schakelvorkje zou kunnen.

Om er achter te komen of je blok nog goed is moet je gewoon net als ghostrider in 20 minuten van A'dam naar R'dam proberen te komen. Als je blok het volhoud flat-out in 6 dan doet ie 't nog.
;)

J-lo
 
Terug
Bovenaan Onderaan