Lagers uit blind gat verwijderen

lompje

MF veteraan
9 mrt 2008
5.657
114
... zonder de speciale honda tools die ik volgens het handboek nodig heb?

Is er toevallig een handig truukje?

Rob RD

Dé [Banned User]
Donateur
25 aug 2002
17.036
5.681
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Daar hoort trouwens een slagtrekkertje bij die je op meerdere maten van deze trekkers kan gebruiken. Om dat nou allemaal te kopen om éénmalig twee lagers te verwijderen...

Okee, zonder die speciale tools:

Misschien die carterpan even in kokend water gooien en het lager inspuiten met freeez geeft een temperatuurverschil van 110 graden, wellicht dat het lager er zo uit valt

Laatst bewerkt:

lompje

MF veteraan
9 mrt 2008
5.657
114
Daar hoort trouwens een slagtrekkertje bij die je op meerdere maten van deze trekkers kan gebruiken. Om dat nou allemaal te kopen om éénmalig twee lagers te verwijderen...

Misschien die carterpan even in kokend water gooien en het lager inspuiten met freeez geeft een temperatuurverschil van 110 graden, wellicht dat het lager er zo uit valt
Ook een goeie!

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.862
112
hardinxveld-giessendam
vet werkt maar je kan bij gebrek aan vet en stof ook gewoon brood zonder korstjes gebruiken en een doorslag in een maat die precies in het gat van het lager past. werkt ook prima. het maakt eigenlijk niet veel uit wat je in dat gat propt als je maar zorgt dat de enige richting die het gaan kan naar achter het lager is. als je maar genoeg spul achter het lager perst komt het lager er uit.

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.647
116
33
Almere
Heb zelf al meerdere malen lol gehad van het setje. Nee geen magnifieke kwaliteit en ik heb 1 van de kleinere dan ook al stuk, overlapping is niet 100% zoals geadverteerd. Maar alsnog, beter dan niets.

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.839
58
Veenendaal
Ik heb de dure variant van Gedore en dat is ook niet zaligmakend. Denk dat de goedkope voor hobby goed zat is.

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
44
Luttenberg
Wat voor methode je ook gebruikt om grip te krijgen op het lager, warmstoken van de carterhelft scheelt enorm in de kracht die je moet leveren en ook in slijtage van de passing. Altijd doen dus.

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
14.032
528
57
Enkhuizen
Ik heb heel vroeger eens een blok van een CB750 gesplitst, daar zaten vevergelijkbare lagers in die dmv een soort ring op hun plaats gehouden werden.
Er zat een groef in de carterhelften en in het buitenlager zodat het lager niet heen en weer kon schuiven.

Hier niet het geval?

Laatst bewerkt:

lompje

MF veteraan
9 mrt 2008
5.657
114
Ik heb heel vroeger eens een blok van een CB750 gesplitst, daar zaten vevergelijkbare lagers in die dmv een soort ring op hun plaats gehouden werden.
Er zat een groef in de carterhelften en in het buitenlager zodat het lager niet heen en weer kon schuiven.

Hier niet het geval?
Nope, ze zitten geperst.

Maar ik heb een handige collega met een speciaal setje waarmee je naast het lager kan steunen, waar het wat dikker is. Icm heet fohnen en afkoelen van het lager, moet het denk ik goed komen... :)

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
11.822
752
60
nijmegen
een draadeind aan het lager lassen ( beetje in het midden) bus eroverheen die groter is als het lager, en dan een ring op de bus met daarachter een moer die je op het draadeind draait....trek je hem er zo uit