Lagers uit blind gat verwijderen

MrProper

MF veteraan
9 mrt 2008
7.464
1.723
kop van nh
... zonder de speciale honda tools die ik volgens het handboek nodig heb?

Is er toevallig een handig truukje?

2ecg3fo.jpg
 
3x hoera. vast zaten ze wel...

uiteindelijk zonder brood / vet / navelpluis / krokodillen tranen gelukt.

dank allen voor de input, weer wat handige foefjes geleerd.

trekker monteren, fohn erop, koude compressorlucht, draaien draaien, los.

npi5nn.jpg


35lx09c.jpg


x7eyd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deksel met de opening van de zitting naar beneden op een stuk hout leggen, de achterkant thv de lagerzitting heetstoken (als je een temperatuurmeter hebt: >100°C) en met een blok hout op de achterkant kloppen. Als het goed is valt het lager er zo uit. Als je een kleiner onderdeel hebt zoals een deksel kan je ook het deksel zelf oppakken en een paar keer op het stuk hout laten neerkomen, resultaat is hetzelfde. Nog nooit een trekker voor zoiets nodig gehad (naast het feit dat je de lagerzitting kan beschadigen door het zonder te verhitten probeert te demonteren). De boel is ook op die manier in elkaar gezet namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Deksel met de opening van de zitting naar beneden op een stuk hout leggen, de achterkant thv de lagerzitting heetstoken (als je een temperatuurmeter hebt: >100°C) en met een blok hout op de achterkant kloppen. Als het goed is valt het lager er zo uit. Als je een kleiner onderdeel hebt zoals een deksel kan je ook het deksel zelf oppakken en een paar keer op het stuk hout laten neerkomen, resultaat is hetzelfde. Nog nooit een trekker voor zoiets nodig gehad (naast het feit dat je de lagerzitting kan beschadigen door het zonder te verhitten probeert te demonteren). De boel is ook op die manier in elkaar gezet namelijk.
Ik dacht dat het juist andersom gebeurde, dat de lagers uit een diepvries kwamen of dat ze ze met stikstof of iets dergelijks afkoelden waarna ze zo in hun passing vielen.
 
Deksel met de opening van de zitting naar beneden op een stuk hout leggen, de achterkant thv de lagerzitting heetstoken (als je een temperatuurmeter hebt: >100°C) en met een blok hout op de achterkant kloppen. Als het goed is valt het lager er zo uit. Als je een kleiner onderdeel hebt zoals een deksel kan je ook het deksel zelf oppakken en een paar keer op het stuk hout laten neerkomen, resultaat is hetzelfde. Nog nooit een trekker voor zoiets nodig gehad (naast het feit dat je de lagerzitting kan beschadigen door het zonder te verhitten probeert te demonteren). De boel is ook op die manier in elkaar gezet namelijk.

Lijkt me niet echt ideaal. 2 cm verder zit een rubber seal die ik niet wil beschadigen (en niet wil demonteren).
Daarnaast ga ik ook niet met een stuk hout op mn achterbrug slaan. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan