Lagers vervangen... kosten??

Michel-srad

Die hard MF'er
21 sep 2003
427
0
Capelle aan den IJssel
Vandaag lekker op een stukkie op de motor rijden. Rijd ik op de snelweg komt er opeens een pleurisherrie uit mijn blok. Ik vertrouwde het niet en meteen aan de kant gegaan. Zie ik terwijl ik stil sta het olielampje branden... !@#$!@%$!@#% het zal toch niet....

Jawel dus.. olie op.. balen als een stekker. FF mijn vriendin gebeld of ze even een paar liter olie wil komen brengen omdat ik langs de weg sta. Olie erin en weer bijvullen. durfde hem bijna niet te starten maar toch even geprobeerd. Nog steeds dat klote geluid.

ANWB gebeld, heeft natuurlijk niets kunnen doen en de motor maar bij de garage die ik huur afgeleverd. Volgens de monteur van de ANWB zijn het waarschijnlijk de lagers die toch een flinke opdoffer hebben gehad.

Mijn vraag is dus:

Weet iemand wat het vervangen hiervan gaat kosten?? of is er misschien iemand die dit voor een leukere prijs dan de dealer voor mij zou kunnen doen?

Baal verschrikkelijk.. en dan te bedenken dat het ook nog mijn eigen stomme fout is geweest ;(
 
Dat is helemaal niet goed nee...

Om te beginnen vind ik het al een slecht teken dat de olie op kon raken.
Dat betekend dat het blok waarschijnlijk al een slokje olie verbruikte voor die tijd, maar goed.

Waarschijnlijk is een drijfstang- of krukaslager kapot gelopen, en dat is niet goedkoop te fiksen.
Tegen dealertarief zou ik er niet aan beginnen, als je veel zelf doet kan het de moeite nog wel zijn.
En als alternatief is een sloopblok nog een optie.

Uit eigen ervaring weet ik dat revisies, zelfs al je veel zelf doet aardig geld kosten.
Alleen je pakkingen en kleine onderdelen tikken al vreselijk hard aan.

Van welk jaar is de motor eigenlijk?

Succes in elk geval!
 
Heb vorige week zondag toen ik ging rijden peil nog gecontroleerd. was toen wel aan de lage kant. Wilde het toen bijvullen maar had geen olie meer staan en daarna niet meer aan gedacht |(

Ik kan ook niet anders zeggen dan dat het gewoon mijn eigen stomme fout is geweest.. Laat het een wijze les voor me zijn.

Ik heb wel het gevoel dat hij iets meer gebruikt dan normaal is, maar niet echt om me zorgen over te maken.

Het gaat trouwens om een GSXR 600 uit 1997.

Een ander blok is ook eigenlijk het eerste waar ik aan heb zitten denken. Ik ga er namelijk van uit dit dit wel eens een heel duur foutje kan zijn, maar wil toch wel ongeveer weten waar ik op zou kunnen rekenen

Dus als er nog iemand een blok heeft liggen O-)
 
Nou, als tegen commercieel tarief het blok uit elkaar moet ben je zo 1000 Euro verder voor enkel de demontage.
En met wat geluk is het enkel een lagertje, maar als de drijfstang of krukas beschadigd is kun je het qua kosten echt wel schudden.

Ik zou zelf het blok openen om in te kunnen schatten of het herstel de moeite is, anders ben je al veel arbeidsloon kwijt wat misschien voor niks blijkt te zijn.

Een sloopblok is een prettiger optie, en die zijn voor jouw motor vrij aardig te vinden!
 
Een kennis van me heeft gereden in de suzuki cup destijds. Heeft nog een nieuw blok liggen welke okm heeft. Prijs is daar ook naar. Op sloop moet je rekenen op 800 tot 1000 euro voor een blok uit een schade fiets.

Ik vraag het even na voor je.

Ik heb voor een klantje hetzelfde weleens gehad met een srad 750 ook drijfstang kapot. Repareren is geen optie omdat t.o.v. onderdelenkosten te duur word.

groeten olaf
 
Enige tijd geleden heb ik een gsxr gereviseerd liep op 3 poten (staat nog ergens hier een topic, maar kan em nie vinden) 1 klep verbrand, bij demontage van de kop en cilinders bleek ook dat de 3 big-end lagers verbrand en versleten waren.
Alles vervangen kwam beter uit al bij een (merk)dealer, het ging hier ook om een 1997 model...
Nadeel van een slop blok is, je weet nie wat er in t verleden is gebeurd en wat je kan gaan verwachten (na paar 100 km. ook lagers defect??) bij revisie kun je alles vervangen lagers,klepseals, zuigerveren enz. je weet dan dat olieverbruik verholpen is en weet dat alles okay is... Kosten zijn misschien iets hoger maar je hebt ook meer zekerheid.
 
Kosten zijn misschien iets hoger maar je hebt ook meer zekerheid.

Als ik de big end lager van mijn mille wil vervangen kost het iig 300 euro voor het pakkingset en 480 euro voor het big end lager (niet los te krijgen alleen met drijfstang compleet)
Dan moet de krukas nog geslepen worden.
Nog wat klein spul, en alle andere lagers nameten. Dan is het toch beter om bij de sloop een blokje te regelen waar toch altijd garantie op zit.
 
Enige tijd geleden heb ik een gsxr gereviseerd liep op 3 poten (staat nog ergens hier een topic, maar kan em nie vinden) 1 klep verbrand, bij demontage van de kop en cilinders bleek ook dat de 3 big-end lagers verbrand en versleten waren.
Alles vervangen kwam beter uit al bij een (merk)dealer, het ging hier ook om een 1997 model...
Nadeel van een slop blok is, je weet nie wat er in t verleden is gebeurd en wat je kan gaan verwachten (na paar 100 km. ook lagers defect??) bij revisie kun je alles vervangen lagers,klepseals, zuigerveren enz. je weet dan dat olieverbruik verholpen is en weet dat alles okay is... Kosten zijn misschien iets hoger maar je hebt ook meer zekerheid.

En het is leuk en leerzaam :)
 
ik zou als ik jou was een ander motor blokje op de kop zien te tikken
en dat kapotte blok in de wintermaanden lekker uit elkaar halen
je leert er weer wat van en misscjien valt het wel mee met die lager
koop lagers niet bij een motorzaak maar bij een goeie technische groothandel.

succes. Damon
 
Lagers voor Japanse motorfietsen hebben zelden een standaardmaat...
Kogellagers lukken soms nog wel, maar glijlagers zijn werkelijk altijd afwijkend.

Daarom waarschuw ik mensen altijd voor ze een revisie uit willen laten voeren.
Alle losse kleine onderdeeltjes kosten al genoeg geld zonder het bijkomend arbeidsloon.

Als je niet zelf het technische werk uit kan voeren ben je met een sloopblok meestal toch echt beter af.
 
Ik heb hetzelfde gehad met m'n gs500e, daar zat een oliekanaal verstopt en was de balans as eruit gelopen.
Er zat dusdanig veel slijpsel in het blok dat elke lagen aangetast was. Dit grapje heeft aan materiaal (lager, keerringen en pakkingen) zo'n € 450,- gekost. Voor een 4-cilinder zal dit dus een stukje duurder zijn.
 
Maar buiten dat het veel geld kost is het zeer leuk en leerzaam!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan