Lagers vervangen

martijn_vdh

Die hard MF'er
11 dec 2002
336
1
Antwerpen
De lagers in mn voorwiel moeten vervangen worden. Hiertoe zijn er 2 opties:

Optie 1: Voorwiel loshalen, naar de dealer gaan en lagers laten vervangen. Kosten 2x15 euro voor lagers en 15 à 20 euro werkplaatstarief. Totaal 45-50 euro.

Optie 2: Zelf doen. Kosten 2x9 euro voor lagers (bij de lagerboer om de hoek). Totaal 18 euro.

Als student kies ik natuurlijk spontaan voor optie 2. Alleen heb ik geen (binnen)lagertrekker om het oude lager te verwijderen. Is het mogelijk om die er met een dremel o.i.d. uit te slijpen, zonder het wiel te beschadigen?
 
Optie 2: Zelluf doen
De lagers kan je verwijderen door via de andere kant met een drevel of lange schroevendraaier het lager eruit te tikken. Je slaat dan wel op de binnenring van het lager zodat dit niet meer te gebruiken is. 2e Lager idem dito. Voor het inzetten gebruik ik altijd een grote dop (sleutel) die op de buitenring van het lager steunt. Met gevoel erin tikken.
Suc6
Kropatchek
 
Yep! Zelf doen, nog geen uurtje werk. Vet de buitenrand van het lager in met vet, dan gaat het niet corroderen etc. :)
Tik het nieuwe lager er met beleid in, zorg ervoor dat ie recht blijft...(anders sloop je je wiel...) Pak een hamer en een stuk hout, niet meteen met hamer op het lager tikken :)
Succes :)
 
Als je niet echt een sleutelaar bent kan je het beter door een monteur laten doen.
Het is niet zo moeilijk maar als je je wiel of de nieuwe lagers verziekt ben je gauw een eind verder van huis.
 
Tip voor het monteren van nieuwe lagers zonder ze erin te hoeven tikken, kan je ze ook niet beschadigen:

Als je de oude lagers hebt gedemonteerd, de naaf van het wiel warm maken met een verfstripper (of goede fohn), niet loeiheet zodat je de verf van je naaf afstookt, maar met beleid warm maken, ondertussen je nieuwe lagers in de diepvries leggen. Kun je nu zo in elkaar schuiven zonder dat je op je nieuwe lagers hoeft te slaan. Geleerd van mijn motorboer. Lagers verwijderen, gewoon door de naaf heen van de andere kant eruit tikken, wel tegen de buitenschaal, als je de binnenschaal per ongeluk eruit slaat ben je verder van huis,word een lastig klusje dan.
Gewoon zelf doen, duurt met wiel de-en-montereneen uurtje.
Suc6
 
Terug
Bovenaan Onderaan