Lagerschaal verwijderen door middel van twee sleuven in frame.

yamvirago

MF'er
11 jul 2020
64
19
Ik ben mijn balhoofdlagers en lagerschalen aan het vervangen.
Nu is de bovenste er al uit het lager is ook vervangen op het T-stuk.
Alleen hoe krijg ik de onderste lagerschaal eruit ?
Deze heeft namelijk geen rand rondom maar twee inkepingen recht tegenover elkaar.
Op de foto is een inkeping te zien, ik heb al gedacht aan een interne lagerschaaltrekker maar die kan ik nergens vinden.
Met een hamer en een schroevendraaier lukt ook niet.
Wie heeft dit eerder meegemaakt en weet raad ?
 

Bijlagen

  • lagerschaal.jpg
    lagerschaal.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 9
Ik ben mijn balhoofdlagers en lagerschalen aan het vervangen.
Nu is de bovenste er al uit het lager is ook vervangen op het T-stuk.
Alleen hoe krijg ik de onderste lagerschaal eruit ?
Deze heeft namelijk geen rand rondom maar twee inkepingen recht tegenover elkaar.
Op de foto is een inkeping te zien, ik heb al gedacht aan een interne lagerschaaltrekker maar die kan ik nergens vinden.
Met een hamer en een schroevendraaier lukt ook niet.
Wie heeft dit eerder meegemaakt en weet raad ?
Ik heb dat wel vaker gedaan. Je moet harder slaan, met een stevig stuk staal.
 
Zou het met onderstaande lukken ?
Het zijn natuurlijk geen twee tegenover elkaar staande poten van de trekker.
 

Bijlagen

  • trekker.jpg
    trekker.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 4
Dan zou ik zoiets pakken:
Volgens mij zijn de bekken om te draaien. Weet niet of ze smal genoeg zijn. Gat afdichten met een dik stuk strip en je kunt ze eruit trekken.
Maar goed, je kunt ook e.e.a. verhitten en met een lange pen door je balhoofd en een vuisthamer meppen. Goedkoper en minder werk.

51ar4gHC7uL._AC_SX679_.jpg
 
Dan zou ik zoiets pakken:
Volgens mij zijn de bekken om te draaien. Weet niet of ze smal genoeg zijn. Gat afdichten met een dik stuk strip en je kunt ze eruit trekken.
Maar goed, je kunt ook e.e.a. verhitten en met een lange pen door je balhoofd en een vuisthamer meppen. Goedkoper en minder werk.

51ar4gHC7uL._AC_SX679_.jpg
Die heb ik ook en al aan het denken geweest, kan ik daar iets mee ? Maar gaat het niet echt worden denk ik .
 
1604243249958.png

Als fietsenmaker had ik dit gereedschap tot mijn beschikking, moet wel groot genoeg zijn voor de balhoofdbuis van je motor. Maar ik gebruikte het nooit, flinke tik met een hamer op een drevel ging sneller.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan