Lagerschaal verwijderen door middel van twee sleuven in frame.

yamvirago

MF'er
11 jul 2020
64
19
Ik ben mijn balhoofdlagers en lagerschalen aan het vervangen.
Nu is de bovenste er al uit het lager is ook vervangen op het T-stuk.
Alleen hoe krijg ik de onderste lagerschaal eruit ?
Deze heeft namelijk geen rand rondom maar twee inkepingen recht tegenover elkaar.
Op de foto is een inkeping te zien, ik heb al gedacht aan een interne lagerschaaltrekker maar die kan ik nergens vinden.
Met een hamer en een schroevendraaier lukt ook niet.
Wie heeft dit eerder meegemaakt en weet raad ?
 

Bijlagen

  • lagerschaal.jpg
    lagerschaal.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 9
Ik wilde t net zeggen.
Schalen uit balhoofd doe ik mbv lasje.
En daar op meppen met stuk rondstaf.
Ja is ook een goed idee zeg met twee laspunten zal niet de verf van je frame afbranden neem ik aan. Ik ben net met de drevel bezig geweest maar dan is het oppassen dat je niet te ver gaat natuurlijk.
 
Bekijk bijlage 1560014
Als fietsenmaker had ik dit gereedschap tot mijn beschikking, moet wel groot genoeg zijn voor de balhoofdbuis van je motor. Maar ik gebruikte het nooit, flinke tik met een hamer op een drevel ging sneller.
Ik heb bij dit gereedschap twee bladen kleiner ingeslepen om die te gebruiken om de lagerschaal met de twee inkepingen eruit te slaan. Maar helaas bogen toen de twee aanpassingen om. Daar was het materiaal niet op gemaakt natuurlijk.
 
+ lasrupsjes
*+passende pijp en die vastlassen
+ met fohn balhoofd warm maken, en koudspray tegen de lagerschaal
+ lager schaal inslijpen, en flinke klap met een beitel er op
+binnenlagertrekker
 
Als ik het met een schroevendraaier probeer blijkt dat de links en rechtse sleuf niet gelijk zijn. Omdat er een lasnaad in de binnenzijde zit. Dus aan de ene zijde past het wel en een de andere zijde niet. En gaat de schroevendraaier er overeen.
 
Zou het met onderstaande lukken ?
Het zijn natuurlijk geen twee tegenover elkaar staande poten van de trekker.
Maar wat ik me afvraag, als ik nu een poot gebruik en deze steeds wissel tussen de twee sleuven beetje bij beetje of het dan gaat lukken. Het trekt natuurlijk niet gelijk aan zoals met twee poten zou gebeuren.
 
Ja dat bedoel ik. Maar gaat dat lukken in trekkracht vraag ik me af.

Je vraagt jezelf teveel af. Gewoon een stalen pen, strip of bijtel er op zetten en los slaan en steeds links en rechts afwisselen zodat hij recht blijft. Al hij niet los komt een lasrups in de schaal leggen zoals eerder gemeld.
Heb je zo'n stalen strip bij de hand ? Verzendkosten betaal ik graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan