Lak verwijderen, onderlaag laten zitten

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.832
5.004
Lemelerveld
Ik heb een motor gekocht die zwart gespoten is, wat m niet staat. Nu zitten her en der beschadigingen in de toplaag waaronder een hele mooie kleur lijkt te zitten.

Hebben jullie een manier om de (goedkope) vermoedelijk spuitverf er af te krijgen en de originele lak te behouden?
 
De kans lijkt mij groot dat die is overgespoten omdat de oorspronkelijke lak ook niet mooi meer was. Dus zelfs al krijg je het er af zonder de rest te beschadigen is het de vraag of je er echt blij van wordt.
 
Ik heb een motor gekocht die zwart gespoten is, wat m niet staat. Nu zitten her en der beschadigingen in de toplaag waaronder een hele mooie kleur lijkt te zitten.

Hebben jullie een manier om de (goedkope) vermoedelijk spuitverf er af te krijgen en de originele lak te behouden?

Hogedrukreiniger?
 
lukt je niet zonder beschadigingen , tenzij het verf is wat niet tegen thinner of zo kan , blanke lak op motoren kan daar wel tegen , maar spuitbusjesverf vaak minder goed , maar mooi gaat het niet worden denk ik
 
De kans lijkt mij groot dat die is overgespoten omdat de oorspronkelijke lak ook niet mooi meer was. Dus zelfs al krijg je het er af zonder de rest te beschadigen is het de vraag of je er echt blij van wordt.
Of hij had gewoon een slechte smaak en dacht dat zwart mooier was. Net als een niet bijpassend KTM spatbord.
Enfin, ook al is het niet mooi, er moet sowieso een andere kleur op, dus niks verloren.

Hogedruk waste de vorige eigenaar m ook mee, dus dat zal hij wel houden denk ik.
Warm föhnen en dan met thinner ga ik morgen proberen!
 
Of hij had gewoon een slechte smaak en dacht dat zwart mooier was. Net als een niet bijpassend KTM spatbord.
Enfin, ook al is het niet mooi, er moet sowieso een andere kleur op, dus niks verloren.

Hogedruk waste de vorige eigenaar m ook mee, dus dat zal hij wel houden denk ik.
Warm föhnen en dan met thinner ga ik morgen proberen!
Ja als je er echt van af wilt, waarom niet. Maar mijn ervaring is dat perfect in de lak zittende motoren niet zo snel worden overgespoten.
Maar als ik je zo hoor wordt je er ook niet snel slechter van, dus laat ons vooral weten hoe het ging :)
 
Dit is m momenteel, denk niet dat de kleurstelling veel minder kan.

024d460d-8cba-45aa-9d35-81cb8100064d-jpg.1855834
 
als de hogedruk niet werkt zou ik thinner bij gebruiken. In sommige gevallen veeg je spuitbuslak er zo mee af. Andere keren ben je net wat langer bezig. Wellicht kan je de originele lak daarna nog een beetje polijsten om het weer netjes te krijgen. In het ergste geval is deze eerst nog wel opgeschuurd
 
Warm föhnen en dan met thinner ga ik morgen proberen!
eerst op een plekje waar de zon niet schijnt. Ik heb ook ervaring met verafbijt. Snelle actie is vereist maar je kan voordat de afbijt grip op de onderlaag gaat krijgen de oplosbare bovenlaag verwijderen. Nou was het wel zo dat ik alles wilde weghalen en dus geen rekenng hoefde te houden met de onderlaag maar het viel me op dat afbijt heel veel moeite heeft om grip op die harde lak te krijgen...
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Zou de originele lak niet eerst opgestuurd zijn? Al krijg je deze laag eraf hoe krijg je die weer mooi dan? Nieuwe laag blankelak?
 
Terug
Bovenaan Onderaan