Lambdasonde verwijderen uitlaat

J vd Pal

Die hard MF'er
6 okt 2016
299
129
Hoekse Waard
Hallo allemaal,

Ik heb een tweedehands nieuwe uitlaat gekocht en daarbij is de Lamdasonde / O2 sonde zonder pakkingring gemonteerd. Hierdoor is de sonde dieper in het schroefdraad gedraaid dan de bedoeling was en zit deze muurvast. Ik heb al geprobeerd om de koppeling warm te stoken, met een hamer tegen de slutel te slaan, IMAL/kruipolie ertussen. Tot nog toe zonder resultaat. Wie heeft er een ander idee wat ik kan proberen om de sonde los te krijgen. Uiteraard zonder dat sonde of uitlaat hierbij kapot gaat.

Alvast hartelijk bedankt!

Jasper
 
Toch kruipolie er op, goeie brander met puntige flam op de uitlaat rondom de sonde zetten en even kijken of je een speciale dop kunt lenen/kopen voor een lambdasonde, wringijzer er op en eventueel verlengen met een lange pijp.

De bedoeling is om de uitlaat al heet te hebben zonder dat de sonde al echt opgewarmd is.
 
wil je de sonde behouden? zoniet slijptol erin en dicht (laten) lassen. Als het een RVS uitlaat is en dat zit vastgevreten wordt het een lastig verhaal. Dat gaat echt slecht los :N dan zou ik ook kiezen voor slijpen en er een nieuwe bung in (laten)lassen, die dingen kosten de wereld niet (max. €15,-- ofzo). Moet je alleen een nieuwe sonde als je die alsnog wil gaan gebruiken... en die krengen zijn soms niet heel goedkoop.

Je hebt de nieuwe uitlaat nu los en dan kun je overal goed bij met slijpen en lassen! Heeft voordelen :P

Succes!
 
Wat als je de uitlaat monteert en deze warm rijd en daarna probeerd de sonde los te draaien?
Heb je al een slagmoersleutel geprobeerd of gaat dat niet omdat de kabel in de weg zit?
Ringsleutel verlengen met een pijp?

Nee, de Sonde niet kapot maken dat is zonde. :P

Zonder Sonde gaan rijden rijden is ook zonde want Mileu gaat onnodig naar de klote.
 
is al naar de klote
Nee hoor, we versnellen het proces alleen opwarming gebeurd toch gevolgd door weer een periode van afkoelen. Voor dat wel al dat ijs hebben weg gesmolten liggen wij tussen 6 plankjes of door de pijp.

Als we echt iets om het milieu geven plante we het regenwoud wel wat beter aan en houden we strengere toezicht daar tegen illegale hout kap.

Milieu is gewoon een excuus dingetje geworden de laatste jaren.
 
Bedankt voor alle opmerkingen en vragen. Hierbij kort een reactie. Ik wil graag de sonde behouden, de ecu heeft dat nodig volgens mij. Opwarmen met een brander heeft nog niets opgeleverd helaas. Een slagmoersleutel past inderdaad niet omdat er een draad aanzit. Helaas kost een nieuwe sonde >€100,= daarom probeer ik hem heel te houden. Ik wil hem los hebben omdat ik niet zeker weet of hij het doet. Mijn eigen sonde heb ik uit mijn oude uitlaat gehaald (die kwam na wat aandringen wel los) en wil ik in de nieuwe uitlaat monteren.

Wordt vervolgd.
 
Als de stekker door een ringsleutel past zou ik er een ringsleutel op zetten anders een grote baco of steeksleutel, de uitlaat op de grond leggen, erop gaan staan en, kijken of een ander em los kan duwen met z"n voet desnoods op de sleutel staan of springen.

Zo kan je er meer kracht op zetten dan als je de uitlaat in je hand houd of ergens op leg want, dan beweegt de uitlaat mee als je er kracht op zet.
 
Ik heb al geprobeerd om de koppeling warm te stoken
Met een hamer tegen de sleutel te slaan
IMAL/kruipolie ertussen

"Warm" stoken is niet genoeg! zie:

"Met een hamer tegen de sleutel slaan" zijn ongecontroleerde handelingen en je vernielt je gereedschap er mee. Beter is om je gereedschap met een halve meter buis te verlengen. Je kunt dan immers veel meer kracht uitoefenen.

Bij het gebruik van IMAL/kruipolie moet je de tijd haar werk laten doen. Twee keer per dag inspuiten en dat een paar dagen achtereen.

Wie is er nou "baas", jij of die lambdasonde? ;)
 
Laatst bewerkt:
Er staat vaak "Don't drop" of "Avoid high impact".

De laatste keer dat ik keek betekende dat je dr lambda niet mag laten stuiteren of bloot moet stellen aan klappen. Ik zou niet weten of hij na hamergeweld nog steeds werkt.
 
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je hem niet gewoon monteerd en kijkt of hij goed loopt, zet hem eens op een bank bij een zaak die er verstand van heeft, dan pas weet je of de afstelling uberhaupt goed is.

Wil je hem er toch uit halen, leen of schaf op z'n minst een goede dop aan om lambdasondes te verwijderen. Een steeksleutel of Bacho moet je niet willen gebruiken met dit soort problemen, je hebt hem zo ovaal.

En zoals Alexela zegt, geef kruipolie even de tijd. Succes! ;)
 
Nee hoor, we versnellen het proces alleen opwarming gebeurd toch gevolgd door weer een periode van afkoelen. Voor dat wel al dat ijs hebben weg gesmolten liggen wij tussen 6 plankjes of door de pijp.

Als we echt iets om het milieu geven plante we het regenwoud wel wat beter aan en houden we strengere toezicht daar tegen illegale hout kap.

Milieu is gewoon een excuus dingetje geworden de laatste jaren.

Dat verhaal van opwarmen en afkoelen is allang door de overgrote meerderheid van de wetenschapper naar de prullenbak gewezen. Alleen nog de wetenschappers die werken voor lobby partijen roepen dit nog steeds.

16 milioen mensen zijn slachtoffer in Bangladesh door overstromingen. Die liggen nog niet tussen 6 plankjes en jou kinderen ook niet.

Verbeter de wereld begin bij jezelf. Hoeveel bomen heb je al geplant?
 
"Warm" stoken is niet genoeg! zie:

"Met een hamer tegen de sleutel slaan" zijn ongecontroleerde handelingen en je vernielt je gereedschap er mee. Beter is om je gereedschap met een halve meter buis te verlengen. Je kunt dan immers veel meer kracht uitoefenen.

Bij het gebruik van IMAL/kruipolie moet je de tijd haar werk laten doen. Twee keer per dag inspuiten en dat een paar dagen achtereen.

Wie is er nou "baas", jij of die lambdasonde? ;)

Is dat wel verstandig om je motor uitlaat zo te verwarmen? In het filmpje zie ik een dik gietijzeren spruitstuk.
 
Het gaat erom dat je het verschil ziet tussen "warm" stoken en heet stoken.
Na een beetje kietelen met een brander (= "warm" stoken) gebeurt er niks.

Zoals Blackbonkie al aangeeft: "uitlaat rondom de sonde snel roodgloeiend maken en dan direct de sleutel er op".
 
het grote verschil is dat de beste man in het youtube filmpje een acetyleen/zuurstof (snij)brander gebruikt. Welliswaar niet op standje snijden (dan heb je een wit/blauwe vlam met fel sissend geluid) maar wel met een veel hogere warmte inbreng dan je met een propaanbrander ooit kunt halen.
 
Dank voor alle aanwijzingen. Ik beschik niet over een acetyleen brander dus bij het warmstoken was dat zo warm als een verfstrip/soldeer brander het kon krijgen. Helaas niet warm genoeg. De IMAL heeft een dag of 4 in kunnen weken maar heeft ook geen succes gehad. Ik ga de uitlaat maar gewoon monteren en hoop dat de sonde het nog doet. Dankzij de link hierboven weet ik waar ik op moet letten als allles draait.
 
het grote verschil is dat de beste man in het youtube filmpje een acetyleen/zuurstof (snij)brander gebruikt. Welliswaar niet op standje snijden (dan heb je een wit/blauwe vlam met fel sissend geluid) maar wel met een veel hogere warmte inbreng dan je met een propaanbrander ooit kunt halen.

Ik werk graag met mijn acetyleenbrander vanwege de
hoge vlamtemperatuur tot +/- 3.000 graden.
Maar onderschat een goede "normale" gasbrander niet.
Bij een beetje handig gebruik kom je tot +/- 1.000 graden.
Dat laatste is voldoende om het gebiedje rond de katalysator roodgloeiend te krijgen.
(ja, het duurt wel wat langer dan met een acetyleenbrander)
 
Ik kan niet quoten (want tablet... :P). Maar je lambdasensor kan je veel goedkoper krijgen. Probeer te achterhalen welk merk er origineel gemonteerd zit (b.v. Denso of Bosch) en zoek een losse 'universele' (dus zonder stekker of met stekker maar dan met grote overlengte) op op ebay. Heb ik ook gedaan voor mijn Toyota.
Origineel Toyota rond de 200 euro (Denso), maar via eBay 35 euro o.i.d.. Origineel Denso, moest alleen zelf de stekker om solderen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan