Lamme handen

My 2 cents;
koude handen -> handschoenen/handvat verwarming
trilling bij bepaald toerental ->
ik heb op m'n fireblade echt bij alle toerentallen trillingen maar bij 3000 toeren wordt het gewoon asociaal. maar goed, rij er al 7 jaar met plezier mee.

Dus goed excuus om of andere motor te kopen of nieuwe handschoenen. True story; met bovenstaande verhaal verkoopt mijn vader altijd aan mijn moeder het fei dat ie een nieuwe motor nodig heeft. Na iets van 5 of 7 motoren trapte ze er niet meer in.
 
Is dit echt fijn om mee te rijden?
Nee,
Zie mijn verhaal hierboven.
Ik had ook zeer goede knijp in de handen, maar behandelaar in t ziekenhuis vond t knap dat ik nog normaal kon functioneren.

Je krijgt een (gevoelige) test met je handen in een bad waar een stroomstoot doorheen komt.
Dat meten ze en ziet men de "slijtage" ..
 
Is dit echt fijn om mee te rijden?

Ik vind van wel ja. Heb het ook al heel lang en het is even zoeken naar de fijne stand voor jou, in de zomer met dunne handschoenen moet ie iets meer naar het midden en niet te ver naar voren, anders geef je meer gas dan "toegestaan" omdat dat comfortabeler is.
 
Ik heb dit alleen op motorfietsen waarop het stuur laag gemonteerd is (vfr400, cbr600rr). Bij mij bleek , doordat ik mijn hoofd dan wat meer achterover moest buigen, bepaalde zenuwen en kanalen in de nek, in de knel kwamen. Ik had totaal geen "doseringsgevoel" meer in mijn rechter hand wat de eerste keer een spannend remmoment opleverde.
 
Alles wat om het handvat heen zit, ja, het tintelt, of je kracht in je handen verliest..
Ik heb al jaren hetzelfde,op de ene motor wat meer dan de andere,grip puppies of andere handschoenen brachten soms een kleine verbetering.
Ik had ook altijd het gevoel dat het door trillingen kwam,even het stuur loslaten bracht onmiddellijk verbetering.
Uiteindelijk naar de dokter geweest en die vond het ook raar dat ik er alleen op de motor last van had,en ook niet 's nachts zoals het bij vele mensen is.
Na testen bleek het toch CTS te zijn,een operatie zou de oplossing zijn.
Op aanraden van iemand die het veel erger had als ik, en er dus 's nachts wakker van werd ben ik naar een osteopaat geweest,zij was er zo volledig van genezen.
Dat wilde ik ook wel proberen voor me te laten opereren en in het begin voelde ik geen enkele verbetering,maar nu lijkt het zo goed als volledig weg te zijn. *O*
 
Dit werkte bij mij vrij goed... Het lijkt me dat TS toch een beetje het begin van Carpale Tunnelsyndroom heeft
Bekijk bijlage 1560177

Ik rijd al 'n jaar met zo'n ding. Ben d'r verzot op, want ik heb de neiging om onbewust 'n beetje te hard in m'n handvaten te knijpen; vooral met winterhandschoenen omdat daarmee voor m'n gevoel de grip op m'n stuur tóch iets minder is. Dat zit tussen m'n oren, maar toch ga ik er wat steviger door knijpen. Dit voorkomt dat heel aardig, en snelwegpeunen op m'n WW trajectje is er een stuk relaxter door geworden.
 
@reinhoud Knijp je hard in je stuur? Veel kans dat dat de oorzaak is.

Pak je stuur vast alsof je een klein vogeltje wil vast houden. Genoeg om in bedwang te houden, maar niet zo hard dat je het beestje fijn knijpt.
 
Dit werkte bij mij vrij goed... Het lijkt me dat TS toch een beetje het begin van Carpale Tunnelsyndroom heeft
Bekijk bijlage 1560177

Heb ik op beide motoren gehad, en helpt inderdaad erg goed. :Y Het is even spelen met de juiste positie, maar als hij eenmaal goed zit kun je zonder problemen je gas vasthouden zonder te hoeven knijpen. Nou weet ik dat je sowieso niet moet knijpen, maar onbewust wil dat er toch wel eens insluipen. :+ Erg prettig ook als je op de snelweg lange tijd een semi-consistente snelheid wil vasthouden, kun je gewoon je hand op de gashendel laten rusten zonder hem echt vast te hoeven grijpen. Poor man's cruise control zullen we maar zeggen. Nou gaat dit niet de trillingen in het stuur oplossen, maar het zorgt er wel voor dat je minder in de hendel knijpt, wat ook meer trilling kan doorgeven en bloedtoevoer kan belemmeren.

@Meneer René de officiële naam is trouwens een crampbuster.
 
@reinhoud

gekopieerd uit een bericht van mij uit 2013


Een aantal jaren geleden, ongeveer een jaar of veertien, begonnen bij mij de klachten.
Tintelende vingers aan beide handen veroorzaakt door veel te zwaar werk, te zwaar voor iemand van mijn bouw iig. Als klein mannetje moet je geen zeecontainers met zakken koffie van een kilo of tachtig gaan lossen of kisten met aardappelen versjouwen van vrachtwagen naar container. Ik woog zelf maar amper 59/60kg bij een lengte van 165/166 cm, had wel een afgetrained lichaam, zat zo rond de 6% lichaamsvet. Daarna heb ik in een fabriek gewerkt waar men zware ijzeren producten van een laagje zink voorzag, galvaniseren dus. De werkzaamheden daar waren ook al erg zwaar en het verergerde van tintelen naar zelfs helemaal geen gevoel meer in beide handen. Ik heb wel eens brandblaren op m'n handen gehad zonder het te merken, geen enkele prikkel kwam door. Maar met het verlies van het gevoel verloor ik dus ook de controle in de spieren, ik had geen idee hoeveel kracht ik eigenlijk zette, soms te veel soms bijna niks. Wanneer ik dan thuiskwam op de fiets, ik reed nog geen motor, wilde het wel eens voorkomen dat, vooral als het koud was, ik mijn stuur niet meer kon loslaten en dus vastzat aan het stuur. Soms viel ik ook om omdat het bij verassing kwam. Als ik dan thuis kwam en rustig op de bank zat en alles tot rust kwam kwam het gevoel ook terug. Dan leek het alsof m'n pezen zover teruggetrokken werden dat het voelde alsof ze met botte messen van binnen uit naar buiten bezig waren. Ik heb als volwassen vent(je) toch menig traantje van de pijn laten vloeien. Ik kon mezelf niet eens uitkleden, gelukkig had ik een lieve vriendin, nu mijn vrouw, die me kon helpen. Op een gegeven moment sliep ik nog maar 2 tot 4 uur op een nacht en dat duurde zo ongeveer anderhalf a twee jaar.

In tussentijd heb ik mijn moto rbw gehaald en ook daar traden de klachten op, als ik dan niet goed oplette dan remde ik zo hard dat het wel eens voorkwam dat ik stuiterend op het voorwiel tot stilstand kwam. Veel te link dus. Ik dacht ook aan een andere motor maar daar had ik eigenlijk weinig trek in.

Na jaren van ellende en pijn ben ik toch maar eens bij mijn dokter naar binnen gestapt en hij kwam dus tot de conclusie dat ik leed aan het Carpale tunnel syndroom, CTS dus. Omdat het vrij dramatisch was en ik zelfs erover dacht om te stoppen met werken besloot hij eigenlijk direct mij door te sturen naar het ziekenhuis. Daar zetten ze dan elektrodes op je vingers en laten daar een klein stroompje doorheen lopen. Op het moment van de test had ik geen last en konden ze ook eigenlijk geen afwijking meten, het vervolg gesprek heeft ze overgehaald om mij operatief te helpen. Eerst rechts en het jaar daarop links.

Ik kan me heel goed herinneren dat ik thuis kwam van het ziekenhuis en het was heel stom, ondanks de post operatieve "pijn" merkte ik verschil. Die nacht (van vrijdag op zaterdag) heb ik NEGEN!!! uur onafgebroken geslapen en voelde mij voor het eerst in jaren uitgerust. Na zes weken kon ik weer werken en al deed het me eerst nog wat pijn kon ik toch goed slapen. Het jaar daarop (anderhalf jaar geleden ongeveer) was links aan de beurt. Nu ben ik weer begonnen met het rijden op m'n R1 en in plaats van een ritje van amper 10 minuten kon ik het al meer dan een half uur volhouden. Wat een enorme verbetering!
 
Heb hier zelf ook last van gehad na het plaatsen van een goedkoop bar-end-spiegeltje. Daar zat wat speling op dat bij het rijden resulteerde in trillingen. Na een uurtje rijden had ik een verdoofd gevoel in m'n hand. Na het vervangen van de spiegels geen centje pijn. Ik zou eerst eens kijken of je door fatsoenlijke stuurgewichten de resonanties kan verminderen.
 
@reinhoud Knijp je hard in je stuur? Veel kans dat dat de oorzaak is.

Pak je stuur vast alsof je een klein vogeltje wil vast houden. Genoeg om in bedwang te houden, maar niet zo hard dat je het beestje fijn knijpt.
Ja en nee, ik heb weet dat je niet in een stuur moet knijpen, maar zonder kuip moet je je veel meer vast houden als op een racer.
 
Probeer eens zo'n gashulpje. Veel heeft te maken met de hoek die je hand tov je pols/onderarm maakt. Met dat gashulpje hoef je in rincipe helemaal niets vast te houden. Je kan ze in China bestellen dus ook bij jou gratis bezorgd
 
Ja en nee, ik heb weet dat je niet in een stuur moet knijpen, maar zonder kuip moet je je veel meer vast houden als op een racer.

Weet je dat zeker? In principe hoef je alleen maar iets naar voren te leunen (dus buikspieren) en als je je vingers om het stuur haakt, waai je er al niet vanaf. Waarschijnlijk meer iets dat in je hoofd zit zolang je op een naked geen 200++ gaat rijden.
 
Ik heb vanmiddag gewichten gehaald die je in het uiteinde van het stuur zet, dat maakt nogal een verschil zeg, de trillingen zijn bijna helemaal verdwenen.

Stuur.jpg
 
Wat mij hielp is er voor zorgen dat je niet op het stuur steunt of er aan hangt (dit is in feite wat diverse andere posters al gemeld hebben)
Stand van je bovenlichaam regel je met je benen, die zijn daarvoor gemaakt. Handen liggen losjes op het stuur, gebruik de minimale kracht om de gasstand te handhaven. Ik merk bij mezelf dat ik heel bewust de handspieren moet "afschakelen" tijdens het rijden. De als baby aangeleerde grijpreflex uitzetten 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan