Lamp kapot BMW F800R

Nivro

Rookie
27 feb 2020
24
15
Beste allemaal,

Vanochtend tijdens het rijden kreeg ik een waarschuwing in mijn dashboard 'Lamp'. Na aankomst op bestemming gekeken wat het kon zijn. Bij het contact maken van mijn motor gaat mijn onderste lamp aan (stadslicht??) en mijn achterlicht. Mijn groot licht doet het naar behoren. Voordat ik de verkeerde lamp wil bestellen wil ik graag duidelijk hebben wat er kapot is. Is de rood omcirkelde lamp mijn dimlicht en zo ja waar en wat kan ik het best bestellen? In mijn onderhoudsboekje staat: Gloeilamp voor dimlicht; H7 / 12V / 55W. Nu lijkt een gloeilamp mij wat ouderwets, zijn hier energiezuinigere lampen voor te bestellen?

Is dit ook een klus die ik zelf makkelijk zou kunnen doen? Ik ben niet de handigste qua onderhoud, maar klein spul red ik wel, zeker als ik een handleiding ergens kan vinden (heb ook al iets gevonden in mijn onderhoudsboekje (Hoofdstuk 8, pagina 101) Het betreft een BMW F800R uit 2013.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • Licht kapot.png
    Licht kapot.png
    1,1 MB · Weergaven: 7
Aangezien het vermogen van een H7 lampje zo‘n 55W is en een LED zo rond de 15W doet, word je er niet rijk van. Nog afgezien of het zin heeft door het ontwerp van je elektrisch circuit. Je kunt je ook afvragen wat het oplevert, als je met je motor geregeld meerdere tientallen kW’s aanspreekt en dan gaat kijken waar je 40W kan beknibbelen. Alsof je je ventieldopjes thuislaat om gewicht te besparen.
 
Dan zou ik mooi een gloeipitje gebruiken met maximaal aan opgenomen vermogen.

H7 80 Watt! Niet helemaal legaal, maar je hebt er wel een puist licht van.

 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik mooi een gloeipitje gebruiken met maximaal aan opgenomen vermogen.
Vanuit principe, en nergens anders voor...
Mijn nieuwe bus heeft ook rondom weer filamenten. Ze vragen niet eens meer of ik wat anders wil.
Kameraad rijdt beroepsmatig in zo'n pantsermercedes, koplamp stuk, "ah ik haal wel effe een andere". Jammer joh, 2100 euro exinbouw ex BTW...
Filamentje bij de Action is 1,95...
 
H7 80 Watt Watt! Niet helemaal legaal, maar je hebt er wel een puist licht van.

Dat is wat ik bedoel, je hebt zo ook van 100 of misschien wel meer, een beetje overdreven. Ipv 55w naar 80w is nog wel te doen. En niet meteen dat strooilicht en andere toestanden.
 
Vanuit principe, en nergens anders voor...
Mijn nieuwe bus heeft ook rondom weer filamenten. Ze vragen niet eens meer of ik wat anders wil.
Kameraad rijdt beroepsmatig in zo'n pantsermercedes, koplamp stuk, "ah ik haal wel effe een andere". Jammer joh, 2100 euro exinbouw ex BTW...
Filamentje bij de Action is 1,95...
Voor dat geld wat zo’n koplamp kost zou ik de auto moeten laten staan. Het scheelt ook al wel dat ik de aanschaf van de auto, al zou ik de lampen in de garage achterlaten, ook al niet kan betalen. Niet zonder PL in ieder geval.
 
Als je met gewoon licht van die BMW midden in de nacht groot licht op zet wordt het gewoon dag hè, vogels gaan fluiten, zonnebloenmen gaan open, de haan kraait en de boer zet koffie... Die verlichting overruled zomertijd
Laat het vannacht maar uit dan, wil wel eens een uurtje langer liggen nu met wintertijd (na drie vroege diensten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan