Lamp kapot BMW F800R

Nivro

Rookie
27 feb 2020
24
15
Beste allemaal,

Vanochtend tijdens het rijden kreeg ik een waarschuwing in mijn dashboard 'Lamp'. Na aankomst op bestemming gekeken wat het kon zijn. Bij het contact maken van mijn motor gaat mijn onderste lamp aan (stadslicht??) en mijn achterlicht. Mijn groot licht doet het naar behoren. Voordat ik de verkeerde lamp wil bestellen wil ik graag duidelijk hebben wat er kapot is. Is de rood omcirkelde lamp mijn dimlicht en zo ja waar en wat kan ik het best bestellen? In mijn onderhoudsboekje staat: Gloeilamp voor dimlicht; H7 / 12V / 55W. Nu lijkt een gloeilamp mij wat ouderwets, zijn hier energiezuinigere lampen voor te bestellen?

Is dit ook een klus die ik zelf makkelijk zou kunnen doen? Ik ben niet de handigste qua onderhoud, maar klein spul red ik wel, zeker als ik een handleiding ergens kan vinden (heb ook al iets gevonden in mijn onderhoudsboekje (Hoofdstuk 8, pagina 101) Het betreft een BMW F800R uit 2013.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • Licht kapot.png
    Licht kapot.png
    1,1 MB · Weergaven: 7
Het is niet moeilijk. Je kunt de ronde zwarte plastic afdekdop aan de achterzijde verwijderen en de kapotte lamp verwijderen
Bedankt voor je antwoord! En dan de lamp aanschaffen die in het boekje staat beschreven? Of toch een energiezuiniger lampje? Lees ook iets over Xenon verlichting, is dat een optie?
 
Xenon is een ombouw en over het algemeen totaal ruk in zichtbaarheid en zichtbaar zijn als je het
er maar in beunt .

Energie zuinig.. zeggee... die hang je maar aan het plafon..

Gewoon een 1:1 vervanger d'r in prikken en niet meer over nadenken ;p
 
1 op 1 vervangen is beste optie. En blijf bij het vervangen met je blote vingers van de nieuwe halogeen lamp af, neem een papiertje, doekje wat dan ook, maar niet het lampglas van je nieuwe lamp met je blote handen beetpakken. Kunnen ze heel slecht tegen.
 
Bedankt voor al jullie hulp! Zoals jullie al zeggen ga ik het 1:1 vervangen en van de lamp afblijven.
Edit: na even zoeken heb je de H7 variant ook in Led, maakt dit nog uit qua foutmelding die de motor kan geven?
 
Bedankt voor al jullie hulp! Zoals jullie al zeggen ga ik het 1:1 vervangen en van de lamp afblijven.
Edit: na even zoeken heb je de H7 variant ook in Led, maakt dit nog uit qua foutmelding die de motor kan geven?
De kostprijs van een goede led H7 zal meer zijn dan dat je zal besparen uit het standpunt van energiezuinigheid.
 
Niks aangezien de overgebleven energie je SR aan het werk zet. Energiezuinig kost je op den duur meer geld waar het geen energie die opgewekt word door een dynamo bespaard.

Tot dusver mijn antwoord op een retorische vraag.
BMW heeft een dynamo met veldregeling. Die levert wat er nodig is.
 
Ja. En als een FZR 1000 en YZF750R.

Maar ik doelde eigenlijk op de besparing van al die liters benzine. Dat zal toch wel niet? Ik vermoed dat dat op een motorleven niet meetbaar is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan