lampen 2 of 1?

paashaas

MF veteraan
28 aug 2003
1.524
1
Vught
mischien is dit een rare vraag maar ik zie wel eens motoren met 2 koplampen waarvan er maar 1 brandt .zijn hier regels voor of verschilt dat per merk motor?
of maakt het niks uit (als er maar tenminste 1 lamp brandt)
 
veel motoren hebben bij klein licht 1 lamp branden en bij groot licht branden ze allebei. Dit is "redelijk" eenvoudig te veranderen volgens mij.
dit ligt dus aan de motor.

Dat valt best tegen denk ik vraag maar eens aan zxrene

Ik wil trouwens best weten of het mag of niet op mijn kawa 7.5 brandt er maar 1 behalve bij groot licht dan 2
 
Motoren moeten voorzien zijn van 1 of 2 groot- en dimlichten. Dus het mag in principe wel. Maar volgens mij is dit pas een paar jaar geleden ingevoerd, daarvoor mocht je dacht ik maar 1 koplamp hebben. Iig zijn er nog steeds heel veel motoren waarbij de ene koplamp brandt als dim- en de andere als grootlicht. Veel mensen vinden het echter mooier om 2 brandende koplampen te hebben (waaronder ik) zodat ze andere lampen monteren of de draden doorlussen. Bij mijn FZR zijn er twee extra draadjes verbonden zodat allebei mijn lampen nu branden en er zit nog steeds verschil tussen grootlicht en dimlicht.
 
Maar wel verboden!
Je mag geen dubbele koplamp laten branden. Dat wekt namelijk de sugestie van een auto die verder weg rijdt.
Volgens het CBR mag een motor voorzien zijn van één of twee grootlichten en één of twee dimlichten. Maar hoe dat zit als je dit zelf gaat verbouwen weet ik niet. Bij mijn fzr zit het dus gewoon doorgelust met twee draadjes, als er iemand moeilijk over gaat doen kan ik ze er zo uittrekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan