Lampje neutraal

davidkia

Rookie
4 aug 2022
2
0
Een vraagje hier aan de leden 😃
Ikzelf heb een Yamaha virago 535 waar ik heel tevreden over ben.... maar nu zit ik met het volgende probleem.....mijn lampje van neutraal blijft branden in elke versnelling wat heel lastig is 😬
Weet hier iemand hoe dit komt of hoe ik dit kan oplossen 🙏🙏
Motor blijft gewoon rijden.
Mvg David
 
waarschijnlijk draadje naar de schakelwals dat aan massa ligt..
Op de zijkant van de schakelwals zit een ( kunststof) schijfje/contact, en als die in een bepaalde positie staat, legt hij dat kabeltje aan aarde
 
Ik denk dat het lichtblauwe draadje van de neutraalschakelaar tegen massa ligt, zit achter het kettingdekseltje links, vlak bij de schakelas
 
Dit klinkt echt als chinees voor mij 😬😬
Ik weet enkel dat ik benzine in mijn motor moet doen voor te rijden.....en op tijd motor binnen steken voor onderhoud 🤷
nou hier staat elton john aan, dus geen zin om naar te kijken, dus zal proberen het uit te leggen
Een lampje heeft een plus en een min nodig om te branden, en dat kun je op twee manieren schakelen..
1. schakelaar er voor waar dus spanning op de schakelaar staat en als je die omzet, schakel je de plus, maar ook de grootste belasting voor je schakelaar, en dat willen we graag zo klein mogelijk houden
2. spanning op het lampje zetten, en dan achter het lampje een schakelaar zetten en die hoeft dan alleen maar de massa te schakelen, dus weinig vermogen door die schakelaar ( heeft dus de voorkeur) en er hoeft maar een draadje naar je schakelaar.

Dus op je neutraal lampje staat al spanning, , en het lampje wordt geschakeld door ERGENS de massadraad met massa te verbinden..

Schakelen met een motor gebeurt altijd door alle versnellingen heen, dus je schakelas draait altijd rond, en ergens op het einde van je schakelwals ( meestal achter de kettingbeschermer voortandwiel op je blok) zit dus een schakelaar ( meestal een kogeltje met een veertje) die massa maakt als de schakelwals in een bepaalde positie staat..

En nu moet je uitzoeken of de draad vanaf het neutraallampje ergens tegen de motor aankomt, en daardoor het lampje laat branden, maar als je lampje constant aan is, vermoed ik de schakelaar op het blok
 
Terug
Bovenaan Onderaan