lampje vrijstand blijft branden

6 aug 2009
223
0
mijn vrouw rijd een zxr400 uit 1999 en sinds kort blijft als de motor in de versnelling staat
het lampje "neutraal" branden.

weet iemand hoe ik dit op kan lossen, zonder naar een motorzaak te moeten?

B.v.d.

reuffneck

MF veteraan
21 jul 2006
12.496
1
31
Hillegom
de schakelaar zal wel ergens kortsluiting maken?, kabelboom doormeten en doorzoeken wss.. :)

(bij mij brand het lampje soms als die in z'n vrij staat. dat is helemaal irritant;x)

emgi

Die hard MF'er
15 okt 2009
728
0
Rilland
mijn vrouw rijd een zxr400 uit 1999 en sinds kort blijft als de motor in de versnelling staat
het lampje "neutraal" branden.

weet iemand hoe ik dit op kan lossen, zonder naar een motorzaak te moeten?

B.v.d.
Niet zo moeilijk als je zelf de schakelaar voor neutraal kunt repareren/vervangen. ;)
Het kan ook nog een sluiting zijn zodat het lampje altijd spanning krijgt.
Een defekte schakelaar is helaas waarschijnlijker.

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.314
100
Soest
Pak een schroevendraaier. Zet de punt op het neuraallampje en sla met een hamer op de achterkant van de schroevendraaier. :+

Sorry, idd wat de anderen zeggen controleer de schakelaar en de bekabeling.

Laatst bewerkt:

reuffneck

MF veteraan
21 jul 2006
12.496
1
31
Hillegom
Pak een schroevendraaier. Zet de punt op het neuraallampje en geef sla met een hamer op de achterkant van de schroevendraaier. :+

Sorry, idd wat de anderen zeggen controleer de schakelaar en de bekabeling.
hoezo moet je de achterkant van een schroevendraaier sla met een hamer geven?
alsof die schroevendraaier sla lust, laat staan sla met een hamer.. -O-

Alvilon

MF veteraan
7 jul 2005
2.131
0
Delft
Het neutraal lampje is gelukkig best makkelijk door te meten. De schakeling voor het lampje is het gronden met het frame (zoals op parts boven). Je hoeft dus enkel de - draad te controleren. Grote kans dat die bij de aansluiting op het blok tegen het blok aan ligt ipv dat die geisoleerd is, dan is het simpel isoleren en klaar :)

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.540
730
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
de vrijstandschakelaar is meestal een massa schakelaar.
Trek de steker van de schakelaar af, dan moet het lampje uit gaan: de schakelaar is stuk.
Trek de steker van de schakelaar af, het lampje blijft branden: de bedrading naar het lampje maakt ergens massa.

Het is geen doorlopend draadje, ook je startblokkering in de versnelling wordt op deze manier aangestuurd.

seraxje

MF'er
28 apr 2009
106
0
29
Hoedekenskerke
de vrijstandschakelaar is meestal een massa schakelaar.
Trek de steker van de schakelaar af, dan moet het lampje uit gaan: de schakelaar is stuk.
Trek de steker van de schakelaar af, het lampje blijft branden: de bedrading naar het lampje maakt ergens massa.

Het is geen doorlopend draadje, ook je startblokkering in de versnelling wordt op deze manier aangestuurd.
Als ik de stekker eraf trek gaat het lampje inderdaad uit, dus dat is dan duidelijk.
Ik dacht eigenlijk dat je de spanning op het draadje moest meten om zo te weten te komen of de schakelaar stuk is.
Bedankt voor de bijdrage

denuff

MF veteraan
12 aug 2008
3.247
78
50
op een heuvel
help mijn schroevendraaier; heeft de sla ,komkommer en augurk niet gegeten lampje ziet er groen van :W

Laatst bewerkt:
6 aug 2009
223
0
Nou, dan is het wachten op de volgende eigenaar, die hier met exact dezelfde vraag komt :)
dat zal niet gebeuren denk, want heb de nieuwe eigenaar verteld dat dit een extra dure optie was van Kawasaki.
Het lampje blijft constant Kawa groen branden... :W