lampje vrijstand blijft branden

6 aug 2009
223
0
mijn vrouw rijd een zxr400 uit 1999 en sinds kort blijft als de motor in de versnelling staat
het lampje "neutraal" branden.

weet iemand hoe ik dit op kan lossen, zonder naar een motorzaak te moeten?

B.v.d.
 
mijn vrouw rijd een zxr400 uit 1999 en sinds kort blijft als de motor in de versnelling staat
het lampje "neutraal" branden.

weet iemand hoe ik dit op kan lossen, zonder naar een motorzaak te moeten?

B.v.d.

Niet zo moeilijk als je zelf de schakelaar voor neutraal kunt repareren/vervangen. ;)
Het kan ook nog een sluiting zijn zodat het lampje altijd spanning krijgt.
Een defekte schakelaar is helaas waarschijnlijker.
 
Meestal zit ie bij het voortandwiel.

gear-change-drumshift-forks-1999-l9-zx400_bigkae0632e1362_8afb.gif


13151
 
Pak een schroevendraaier. Zet de punt op het neuraallampje en sla met een hamer op de achterkant van de schroevendraaier. :+

Sorry, idd wat de anderen zeggen controleer de schakelaar en de bekabeling.
 
Laatst bewerkt:
Pak een schroevendraaier. Zet de punt op het neuraallampje en geef sla met een hamer op de achterkant van de schroevendraaier. :+

Sorry, idd wat de anderen zeggen controleer de schakelaar en de bekabeling.

hoezo moet je de achterkant van een schroevendraaier sla met een hamer geven?
alsof die schroevendraaier sla lust, laat staan sla met een hamer.. -O-
 
Het neutraal lampje is gelukkig best makkelijk door te meten. De schakeling voor het lampje is het gronden met het frame (zoals op parts boven). Je hoeft dus enkel de - draad te controleren. Grote kans dat die bij de aansluiting op het blok tegen het blok aan ligt ipv dat die geisoleerd is, dan is het simpel isoleren en klaar :)
 
de vrijstandschakelaar is meestal een massa schakelaar.
Trek de steker van de schakelaar af, dan moet het lampje uit gaan: de schakelaar is stuk.
Trek de steker van de schakelaar af, het lampje blijft branden: de bedrading naar het lampje maakt ergens massa.

Het is geen doorlopend draadje, ook je startblokkering in de versnelling wordt op deze manier aangestuurd.
 
de vrijstandschakelaar is meestal een massa schakelaar.
Trek de steker van de schakelaar af, dan moet het lampje uit gaan: de schakelaar is stuk.
Trek de steker van de schakelaar af, het lampje blijft branden: de bedrading naar het lampje maakt ergens massa.

Het is geen doorlopend draadje, ook je startblokkering in de versnelling wordt op deze manier aangestuurd.

Als ik de stekker eraf trek gaat het lampje inderdaad uit, dus dat is dan duidelijk.
Ik dacht eigenlijk dat je de spanning op het draadje moest meten om zo te weten te komen of de schakelaar stuk is.
Bedankt voor de bijdrage
 
Terug
Bovenaan Onderaan