lampjes springen stuk honda xr 500 bj83

cool2004

Rookie
20 aug 2004
5
0
limburg
--------------------------------------------------------------------------------

beste,
ik ben met de restauratie bezig van een oude honda xr 500,dat wil goed vlotten maar ik blijf met 1 probleempje zitten en dat is dat al de lampjes stuk springen.
Als ik de voltmeter er tussen zet meet deze een verhoging naar mate het toerental op loopt ,tot onmeetbaar.nu zou je denken de spannings regelaar maar
ik beschik over het electrische schema van deze moto en nergens is die te vinden(ook niet op de moto zelf)???nu ben ik uiteindelijk toch een regelaar gaan halen(van een honda cb500)maar zonder resultaat de spanning blijft oplopen????
is er iemand die dit type moto kent en me kan vertellen wat ik hier aan doen kan?
100000 x dank cool
 
Omdat de spanning veel hoger wordt door die 12 volt lampjes. Om 35 watt te maken met 12 volt is een de helft lager amperage nodig.

De ongeregelde 6 volt dynamo in de XR levert totaal iets van 50 Watt (35watt voor en 5 watt achter + een beetje reserve voor remlicht) bij 6 volt bij 5000 tpm. Dat kunnen die 12 volt lampjes niet hebben.

Er zit vast wel iemand hier die dat echt uit kan leggen met formules enz.

Klopt, echter wordt niet de spanning hoger maar de stroom (ampere).
Watt = Volt * ampere
dus voor de XL achterlicht: ampere = 5/6 = 0.83
als je hetzelfde vermogen in een twaalf volt systeem gebruikt heb je 5/12 = 0.42 ampere
dus die 0.83 is waarschijnlijk te veel voor het achterlicht.
 
Klopt, echter wordt niet de spanning hoger maar de stroom (ampere).
Watt = Volt * ampere
dus voor de XL achterlicht: ampere = 5/6 = 0.83
als je hetzelfde vermogen in een twaalf volt systeem gebruikt heb je 5/12 = 0.42 ampere
dus die 0.83 is waarschijnlijk te veel voor het achterlicht.

Vreemd genoeg loopt de spanning (ook?) op.

Even een vergelijking.

Een moderne motorfiets 3 fase dynamo levert onbelast ook een veel hogere wisselspanning. Pas zodra je hem belast zakt de spanning. De belasting van een niet afgeregelde dynamo, moet dus in balans zijn.
 
Klopt, echter wordt niet de spanning hoger maar de stroom (ampere).
Watt = Volt * ampere
dus voor de XL achterlicht: ampere = 5/6 = 0.83
als je hetzelfde vermogen in een twaalf volt systeem gebruikt heb je 5/12 = 0.42 ampere
dus die 0.83 is waarschijnlijk te veel voor het achterlicht.
De stroom die door een lampje loopt wordt bepaald door de weerstand van het lampje. Als de spanning hoger word dan zal daardoor meer vermogen gebruikt worden terwijl de weerstand van het lampje nagenoeg gelijk blijft.
bij een 12volt 5 watt lampje is de weerstand 29ohm, krijgt dit lampje bv 14 volt dan geld het volgende P=u2/r P=196/29 P=6.75 watt hierdoor neemt dus ook de stroom toe. Het vermogen dat het lampje gebruikt is sterk afhankelijk van de aangeboden spanning. Het vermogen neemt kwadradisch toe met de spanning.
 
De stroom die door een lampje loopt wordt bepaald door de weerstand van het lampje. Als de spanning hoger word dan zal daardoor meer vermogen gebruikt worden terwijl de weerstand van het lampje nagenoeg gelijk blijft.
bij een 12volt 5 watt lampje is de weerstand 29ohm, krijgt dit lampje bv 14 volt dan geld het volgende P=u2/r P=196/29 P=6.75 watt hierdoor neemt dus ook de stroom toe. Het vermogen dat het lampje gebruikt is sterk afhankelijk van de aangeboden spanning. Het vermogen neemt kwadradisch toe met de spanning.

Sorry, ben praktijk man. Wat houd dat in?
 
Volgens mij wordt dit een eindeloze discussie, ik zet hier nog een antwoord neer en dan kap ik er mee.
Een niet afgeregelde dynamo is zo gewikkeld dat hij bij het toerental wat de motor maximaal kan leveren, een spanning opwekt die niet hoger is dan het systeem kan verdragen, (in het geval van een 6 volt systeem een volt of 7/7.5)
 
Volgens mij wordt dit een eindeloze discussie, ik zet hier nog een antwoord neer en dan kap ik er mee.
Een niet afgeregelde dynamo is zo gewikkeld dat hij bij het toerental wat de motor maximaal kan leveren, een spanning opwekt die niet hoger is dan het systeem kan verdragen, (in het geval van een 6 volt systeem een volt of 7/7.5)


:)
Hoe verklaar je dan dat een onbelaste dynamo een veel hogere spanning geeft?
 
:)
Hoe verklaar je dan dat een onbelaste dynamo een veel hogere spanning geeft?

Dat komt door de interne weerstand van de dynamo. Net als een onbelaste accu. Als die belast wordt gaat er pas stroom door de accu lopen, en verlies je door de interne weerstand daar ook wat spanning, op de polen blijft dan dus minder spanning over als in onbelaste toestand.

Zo'n ongeregelde 6V dynamo zal bij een lagere belasting dus wel een hogere spanning als 6Volt. 12Volt lampjes met hetzelfde wattage als 6Volt lampjes zijn wel een lagere belasting, maar of de spanning dan zo hoog wordt dat de 12 Volt lampjes kapot gaan, geen idee :? Dit is allemaal theoretisch geneuzel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan