lampjes springen stuk honda xr 500 bj83

cool2004

Rookie
20 aug 2004
5
0
limburg
--------------------------------------------------------------------------------

beste,
ik ben met de restauratie bezig van een oude honda xr 500,dat wil goed vlotten maar ik blijf met 1 probleempje zitten en dat is dat al de lampjes stuk springen.
Als ik de voltmeter er tussen zet meet deze een verhoging naar mate het toerental op loopt ,tot onmeetbaar.nu zou je denken de spannings regelaar maar
ik beschik over het electrische schema van deze moto en nergens is die te vinden(ook niet op de moto zelf)???nu ben ik uiteindelijk toch een regelaar gaan halen(van een honda cb500)maar zonder resultaat de spanning blijft oplopen????
is er iemand die dit type moto kent en me kan vertellen wat ik hier aan doen kan?
100000 x dank cool
 
Een verhoging tot onmeetbaar?????........dat kan niet, een oude xl heeft een 12 volt lichtspoel, dus meer dan dat kan er niet uit komen.
Trillen ze niet kapot?
Tot hoeveel volt gaat de schaal op je multimeter?
 
Oh nog effe.............bij elke elektrowinkel kun je een simpele spanningsregelaar kopen die je tussen + en massa maakt en hem op 12 volt afvlakt.
(werkt alleen als je verder geen gelijkspanning nodig hebt voor richtingaanwijzers en dat sort onzin)
 
Oh nog effe.............bij elke elektrowinkel kun je een simpele spanningsregelaar kopen die je tussen + en massa maakt en hem op 12 volt afvlakt.
(werkt alleen als je verder geen gelijkspanning nodig hebt voor richtingaanwijzers en dat sort onzin)
dan moet je wel zorgen dat je een hele zware spanningsregelaar neemt (minimaal 6amp) en de spanning mag niet veel hoger worden dan zo'n 20 volt. Het werkt ook alleen bij gelijkspanning.
 
Er zou wel eens 6 volt in moeten. Weet ik niet zeker meer.

Als het 12 volt is kun je het beste een Tomos regelaar helen bij een bromfiets zaak.
 
toen ik nog een brommer had heb ik het zlefde probleem gehad na 12 volt en half gas was het ook onmeet baar een diode er tussen gezet en het was over ( of het kabeltje van de licht spoel )
 
spanningsregelaars uit de elektronika zaak zouden kunnen werken mits deze genoeg stroom konden leveren de meeste die ze verkopen kunnen 1,5 a 2 ampere aan.
In de oudere motoren zitten vaak de simpele regulators met een thyristor een zenerdiode en 2 weerstanden zie hieronder ik weet niet of de XL500 een aparte veldwikkeling heeft voor het opladen van de accu als dit zo is zou je dit heel goed kunnen gebruiken

http://www.electrexusa.com/electrex_tech_charging.html

http://ezwebz.com/gs-classic/index1e.htm deze link (bij downloads) heb je een regulator pdf inclusief totaal schemaatje alleen jouw waarden moeten aangepast worden voor 6 volt.

PS de thyristor kost 1,80 euro de zener 0,60 euro weerstanden 0,10 euro

(3 fase diodebrug mits je die nodig heb 16 euro)
 
Laatst bewerkt:
hou de raad van sictc eens aan,
heb ik ook gehad. Bleek dat de motor omgebouwd was naar 12 volt. De xl 500 R heeft itt. de 500 s een aparte 12v spanningsreglaar voor de koplampen, misschien mis je deze of is het verstandig deze ertussen te zetten.
 
HET LIJKT IN IEDERGEVAL WEL EEN SPANNINGREGELAAR PROBLEEM, HEEFT DE SPANNINGREGELAAR WEL GOEDE MASSA?

NOG EEN KLEIN VRAAGJE OFF TOPIC

IK WIL GRAAG DE DRAADKLEUREN VWETEN VAN CDI VAN EEN XL/XR

ik doe dus een beroep op alle honda xr /xl (bj82-88) van bezitters die hier wat over weten

dus als je kunt doorgeven welke kleur draad op welke plek bij jouw xl/xr zit
en als je weet waar hij heen gaat zal dat erg fijn zijn. zie attachment

de cdi's van honda off-raods schijnen wel dezelfde aansluitingen te hebben, alleen een andere vervroegingscurve, dus ook bezitters van een xr600 hebben een soortgelijke cdi

ZOU EEN VAN JULLIE AAN DE HAND VAN DE FOTO KUNNEN AANGEVEN WELKE DRAADKLEUR OP WELKE POSITIE VAN DE FOTO ZIT??

FOTO: ZIE ATTACHMENT

Bijlage: Dscn0003.jpg
 
??????????Hoe kunnen 12 volt lampjes doorbranden als ze maar 6 volt krijgen??

Omdat de spanning veel hoger wordt door die 12 volt lampjes. Om 35 watt te maken met 12 volt is een de helft lager amperage nodig.

De ongeregelde 6 volt dynamo in de XR levert totaal iets van 50 Watt (35watt voor en 5 watt achter + een beetje reserve voor remlicht) bij 6 volt bij 5000 tpm. Dat kunnen die 12 volt lampjes niet hebben.

Er zit vast wel iemand hier die dat echt uit kan leggen met formules enz.
 
Laatst bewerkt:
Je haalt een paar begrippen door elkaar denk ik, Een dynamo van een xr/xl kan echt geen 50 ampére leveren dus je zult wel watt bedoelen.
En de spanning die opgewekt wordt door een draaiende dynamo is niet afhankelijk van wat je er op aansluit............een dynamo die zwaarder belast wordt kan onmogelijk meer spanning gaan afgeven,(is alleen afhankelijk van het toerental van de motor), dus doorbranden van die lampen van 12 volt zal wel niet gebeuren als die van 6 volt wel heel blijven.
Vroeger nooit een opgevoerde brommer gereden toevallig?
Ik weet wel dat als mijn DT veel meer toeren ging maken door het opvoeren ik er wel 12 volt lampjes in moest doen (gaven wel net zoveel licht als een theelichtje als ik me aan de snelheid hield, maar who cares?)
Formules wil ik ook wel geven maar dit is net zo makkelijk denk ik?
 
Je haalt een paar begrippen door elkaar denk ik, Een dynamo van een xr/xl kan echt geen 50 ampére leveren dus je zult wel watt bedoelen.
tik foutje ff gecorigeerd

En de spanning die opgewekt wordt door een draaiende dynamo is niet afhankelijk van wat je er op aansluit............een dynamo die zwaarder belast wordt kan onmogelijk meer spanning gaan afgeven

Hij wordt minder zwaar belast door de 12 volt lampjes en daar gaat het nu juist om.

,(is alleen afhankelijk van het toerental van de motor), dus doorbranden van die lampen van 12 volt zal wel niet gebeuren als die van 6 volt wel heel blijven.
Vroeger nooit een opgevoerde brommer gereden toevallig?

Ik wel.

Ik weet wel dat als mijn DT veel meer toeren ging maken door het opvoeren ik er wel 12 volt lampjes in moest doen (gaven wel net zoveel licht als een theelichtje als ik me aan de snelheid hield, maar who cares?)
met hetzelfde wattage?
Formules wil ik ook wel geven maar dit is net zo makkelijk denk ik?

Kom maar met je formules.
 
Laatst bewerkt:
P=UxI
>> P>vermogen [Watt] is U>spanning [Volt] maal I>stroom [Ampere]
Een dynamo wordt uitgedrukt in een maximaal te leveren stroom bij een bepaald Voltage. Een 50A. 12V. dynamo is in een auto heel normaal.
U=IxR
>> U>spanning[Volt] = I>stroom [Ampere] maal R>weerstand [Ohm]
op je motor zijn alle verbruikers parallel geschakeld, dit houdt in dat de spanning altijd gelijk blijft, ongeacht het aantal ingeschakelde verbruikers. Als je bovenstaande formule P=UxI toepast zie je dan dat de stroom wel veranderd. Ook zie je met U=IxR daarna dat de gezamelijke weerstand afneemt.

Als de dynamo niet genoeg stroom kan leveren voor het aantal gebruikers dan wordt de accu als een buffer gebruikt.
Omdat de dynamo nooit een constante spanning van 12V afgeeft zit er een spanningsregelaar op die ook bij hoge toeren de spanning begrenst op ruim 14 Volt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan