Land van herkomst motor?

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo.

Voor de restauratie van mijn Honda Cb 750 Four uit 1972 zou ik graag het land van herkomst willen achterhalen.
Ik ben deze aan het restaureren zoals deze 41 jaar geleden uit de fabriek kwam gerold en dus ook met de accesiores die er toen in dat land op gezet werden.

De motor is dus uit 1972 en is in 1977 ingevoerd, in eerste instantie dachten we aan een Duitse motorfiets, maar nu de motor al een tijd uit elkaar ligt en met veel navragen en rondzoeken begin ik steeds meer te denken dat de motor zijn eerste 5 jaar in Japan heeft rondgereden ( andere kroonplaat, ander stuurslot, motor zit vol met standaard stickers maar dan in het Japans )
De tellers zijn niet origineel wat zou kunnen kloppen want volgens mij rijden ze in Japan met mijlen per uur?

Maar de vraag is dus, hoe kan ik erachter komen waar deze motor vandaan is geimporteerd!

Oh het kenteken is MG-67-NL

Groeten en alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Japan is km..

Accessoires worden en werden er pas later door de klant/dealer opgeschroefd.
Zijn alle stickers in het Japans? Of deels Engels, deels Japans?
 
Bedankt voor de reacties.

@ Fladder, bedoel je dan dat ik Honda Nederland ofzo daarover mail?

@ AadmanZ, alle stickers zijn in het Japans, dat de snelheid in Japan in km's is wist ik niet toch is de teller niet origineel in de kroonplaat zit een klein lampje met daarboven een klein stickertje schijnbaar gaat er van de km teller een kabeltje naar dat lampje toe wat gaat knipperen zodra je harder rijd dan 80 in Denenmarken hadden ze die ook maar daar zat dat lampje in de balhoofd moer verwerkt.

Hier heb ik een foto, heb er nog wel meer maar die staan op de andere computer



Foto van de kroonplaat met het lampje en de sticker erboven in het Japans
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

@ Fladder, bedoel je dan dat ik Honda Nederland ofzo daarover mail?

@ AadmanZ, alle stickers zijn in het Japans, dat de snelheid in Japan in km's is wist ik niet toch is de teller niet origineel in de kroonplaat zit een klein lampje met daarboven een klein stickertje schijnbaar gaat er van de km teller een kabeltje naar dat lampje toe wat gaat knipperen zodra je harder rijd dan 80 in Denenmarken hadden ze die ook maar daar zat dat lampje in de balhoofd moer verwerkt.

Hier heb ik een foto, heb er nog wel meer maar die staan op de andere computer

[~[url="http://i1091.photobucket.com/albums/i398/Tom_heuvel/IMG_2970_zps232bc7b0.jpg"]afbeelding~][/URL]

Foto van de kroonplaat met het lampje en de sticker erboven in het Japans
:Y Wel de motorafdeling natuurlijk, maar als het goed is moeten zij in hun systeem hebben staan welke kleur, etc etc die motor had toen ie van de band af kwam rollen.
 
Ik had vroeger ook een Japanse import motor, die had ook zo'n typisch lampje die boven de 80 ging knipperen, maar die motor was wat jonger, en in km's.
Volgens mij hadden ze tot in Japan tot eind jaren 60, en zelfs begin jaren 70, mijlen, alvorens te switchen naar het metrische stelsel.

Bedankt voor de reacties.

@ Fladder, bedoel je dan dat ik Honda Nederland ofzo daarover mail?

@ AadmanZ, alle stickers zijn in het Japans, dat de snelheid in Japan in km's is wist ik niet toch is de teller niet origineel in de kroonplaat zit een klein lampje met daarboven een klein stickertje schijnbaar gaat er van de km teller een kabeltje naar dat lampje toe wat gaat knipperen zodra je harder rijd dan 80 in Denenmarken hadden ze die ook maar daar zat dat lampje in de balhoofd moer verwerkt.

Hier heb ik een foto, heb er nog wel meer maar die staan op de andere computer

[~[url="http://i1091.photobucket.com/albums/i398/Tom_heuvel/IMG_2970_zps232bc7b0.jpg"]afbeelding~][/URL]

Foto van de kroonplaat met het lampje en de sticker erboven in het Japans
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Voor de restauratie van mijn Honda Cb 750 Four uit 1972 zou ik graag het land van herkomst willen achterhalen.
Ik ben deze aan het restaureren zoals deze 41 jaar geleden uit de fabriek kwam gerold en dus ook met de accesiores die er toen in dat land op gezet werden.

De motor is dus uit 1972 en is in 1977 ingevoerd, in eerste instantie dachten we aan een Duitse motorfiets, maar nu de motor al een tijd uit elkaar ligt en met veel navragen en rondzoeken begin ik steeds meer te denken dat de motor zijn eerste 5 jaar in Japan heeft rondgereden ( andere kroonplaat, ander stuurslot, motor zit vol met standaard stickers maar dan in het Japans )
De tellers zijn niet origineel wat zou kunnen kloppen want volgens mij rijden ze in Japan met mijlen per uur?

Maar de vraag is dus, hoe kan ik erachter komen waar deze motor vandaan is geimporteerd!

Oh het kenteken is MG-67-NL

Groeten en alvast bedankt.

Honda: Japan
Kawasaki: Japan
Suzuki: Japan
Kawasaki: Japan
BMW: Duitsland
Ducati: Italië
Triumph: Engeland
Harley-Davidson: Verenigde Staten
 
Honda CB 750 Identification Numbers

K SERIES MODELS

Model Name Frame Number Engine Number

CB 750 K-0 CB750-1000001 CB750E-1000001

CB750 K-1 CB750-104465 CB750E-1044806

CB750 K-2 CB750-2000001 CB750E-2000001

CB750 K-3 CB750-2200001 CB750E-2200001

CB750 K-4 CB750-2300001 CB750E-2300001

CB750 K-5 CB750-2500001 CB750E-2372115

CB750 K’76 CB750-2540001 CB750E-2428762

CB750 K’77 CB750-2700009 CB750E-2700001

CB750 K’78 CB750-2800001 CB750E-3000001



SUPERSPORTS F SERIES MODELS

Model Name Frame Number Engine Number

CB750F (1975) CB750F-1000002 CB750FE-2500004

CB750 F’76 CB750F-2000003 CB750FE-2515094

CB750 F’77 CB750F-2100011 CB750FE-2600004

CB750 F’78 CB750F-2200001 CB750FE-3100001



HONDAMATICS

Model Name Frame Number Engine Number

CB750 A’76 CB750A-7000001 CB750AE-7000001

CB750 A’77 CB750A-7100001 CB750AE-7100001

CB750 A’78 CB750A-7200001 CB750AE-7200001

- See more at: Cb750cafe.com
 
Hallo Martell

Deze reactie snap ik niet helemaal, ik weet namelijk al wel wat voor type motor het is, de website ben ik ook bekend mee heb ik een jaartje geleden gebruikt om te controleren of het frame en blok van het juiste bouwjaar waren en dat waren ze gelukkig ook.

Maar de herkomst kan ik hier niet mee achterhalen.
 
Hallo Martell

Deze reactie snap ik niet helemaal, ik weet namelijk al wel wat voor type motor het is, de website ben ik ook bekend mee heb ik een jaartje geleden gebruikt om te controleren of het frame en blok van het juiste bouwjaar waren en dat waren ze gelukkig ook.

Maar de herkomst kan ik hier niet mee achterhalen.
Oh ja, my bad.

Voor plakken en knippen dacht ik dat ook de markt er bij stond....
 
Honda: Japan
Kawasaki: Japan
Suzuki: Japan
Kawasaki: Japan
BMW: Duitsland
Ducati: Italië
Triumph: Engeland
Harley-Davidson: Verenigde Staten
Kleine correctie: :+


Honda: Japan, Italie, Spanje, Thailand, China, Nigeria, Kenia, Brazilië, India, België, etc?
Yamaha: Japan, China, Turkije, Brazilië, Frankrijk, Spanje, Italië
Kawasaki: Japan, Thailand, Taiwan, Brazilië
Suzuki: Japan, ?
BMW: Duitsland, Taiwan, China, Brazilië
Ducati: Italië
Triumph: Engeland, Thailand
Harley-Davidson: Verenigde Staten, India, Brazilië?
KTM: Oostenrijk, India
 
Bedankt voor de reacties.

@ Fladder, bedoel je dan dat ik Honda Nederland ofzo daarover mail?

@ AadmanZ, alle stickers zijn in het Japans, dat de snelheid in Japan in km's is wist ik niet toch is de teller niet origineel in de kroonplaat zit een klein lampje met daarboven een klein stickertje schijnbaar gaat er van de km teller een kabeltje naar dat lampje toe wat gaat knipperen zodra je harder rijd dan 80 in Denenmarken hadden ze die ook maar daar zat dat lampje in de balhoofd moer verwerkt.

Hier heb ik een foto, heb er nog wel meer maar die staan op de andere computer

[~[url="http://i1091.photobucket.com/albums/i398/Tom_heuvel/IMG_2970_zps232bc7b0.jpg"]afbeelding~][/URL]

Foto van de kroonplaat met het lampje en de sticker erboven in het Japans
Waarschuwingslampje is wel iets erg Japans.

Dat van die mijlen weet ik dan niet zeker, meeste export was vroeger naar de US, dus een mijlenteller is niet zo gek.
Zware motoren mochten niet in Japan verkocht worden, dus werden ze geëxporteerd en dan kwamen ze als "grijze" import weer naar binnen. De boot draaide letterlijk buiten de haven weer om, tegenwoordig doen ze het alleen nog op papier.
 
Ik had vroeger ook een Japanse import motor, die had ook zo'n typisch lampje die boven de 80 ging knipperen, maar die motor was wat jonger, en in km's.
Volgens mij hadden ze tot in Japan tot eind jaren 60, en zelfs begin jaren 70, mijlen, alvorens te switchen naar het metrische stelsel.

Hmm, heb in Japan altijd alles in KM gezien, maar ja, ik ben er ook nooit in de jaren 60 en 70 geweest. :+
Dit zegt Wikipedia:
From 1924, the shakkanhō system was replaced by the metric system, and use of the old units for official purposes was forbidden after 31 March 1966.

Japanese units of measurement - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Haha ja als we zo gaan beginnen :P
Denk dat Honda wel aan mer dan 20 landen geleverd heeft, de belangrijkste afzetmarkt van Honda in de jaren 60 en 70 was Amerika.
 
Volgens mij reden ze met mijlentellers tot ca eind jaren 60 en daarna overgestapt op km's.
Maar het maakte niet veel uit, ze zien toch niks...vandaar het rode lampje.

Hmm, heb in Japan altijd alles in KM gezien, maar ja, ik ben er ook nooit in de jaren 60 en 70 geweest. :+
Dit zegt Wikipedia:
From 1924, the shakkanhō system was replaced by the metric system, and use of the old units for official purposes was forbidden after 31 March 1966.

Japanese units of measurement - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Kleine correctie: :+


Honda: Japan, Italie, Spanje, Thailand, China, Nigeria, Kenia, Brazilië, India, België, etc?
Yamaha: Japan, China, Turkije, Brazilië, Frankrijk, Spanje, Italië
Kawasaki: Japan, Thailand, Taiwan, Brazilië
Suzuki: Japan, ?
BMW: Duitsland, Taiwan, China, Brazilië
Ducati: Italië
Triumph: Engeland, Thailand
Harley-Davidson: Verenigde Staten, India, Brazilië?
KTM: Oostenrijk, India

suzuki ook spanje. gs500 2003 is daar geproduceerd :Y
 
@ AadmanZ

Oh ik dacht dat je bedoelde dat daar de motoren geleverd werden :P

@ Diekooi

Leuk weetje, maar graag een beetje on topic blijven :)
 
Kan aan de hand v/h VIN nummer.

Linkje Wiki

hmm, of is dat linkje alleen v.d. automobielen? (ooit eens een lijst van gezien, met alle uitleg w.t.b. de motorfietsen..) die is dus wel ergens te vinden :P zoek op VIN ;)
 
Laatst bewerkt:
@ Hasseman.

Volgens mij hebben alleen auto's een VIN nummer?
Oh, zal het een gaan zoeken

Bedankt voor het meedenken :)
 
Laatst bewerkt:
@ Hasseman.

Volgens mij hebben alleen auto's een VIN nummer?

Toch bedankt voor het meedenken :)


Zijn hier op mf ook topics over VIN op een motor klik

En ik meen dat toen ik op zoek was naar 'bewijs' over de al dan niet belastingvrij mogelijkheid voor mijn toenmalige honda ik met een VIN nr dat wist te vinden...

Maar nu eerst het eten maar eens ff uit de oven :P
 
Haha bedankt, en smakelijk :)

Oh ik bedenk met net dat ik een jaar geleden een mailtje naar de verkoper gestuurd had waarin in vroeg om het frame en bloknummer, maar goed dat ik mijn inbox nooit leeggooi xD

Dit is het framenummer CB750-2058534
En het bloknummer CB750E-2066424 ( al zul je daar wel niks aan hebben )

De websites die ik kan vinden daarover werken allemaal met letters, A voor Europa en J voor Japan maar mijn framenummer heeft dus helemaal geen letters??
 
Laatst bewerkt:
@ Hasseman.

Volgens mij hebben alleen auto's een VIN nummer?
Ook op motorfietsen is het VIN-nummer te vinden, alleen na een bepaalde periode. Daar is met enig speurwerk het land en/of de fabriek terug te vinden waar de motor gemaakt/in elkaar gezet is, maar niet naar welk land de motor ge-exporteerd is.
 
~
Haha bedankt, en smakelijk :)

Oh ik bedenk met net dat ik een jaar geleden een mailtje naar de verkoper gestuurd had waarin in vroeg om het frame en bloknummer, maar goed dat ik mijn inbox nooit leeggooi xD

Dit is het framenummer CB750-2058534
En het bloknummer CB750E-2066424 ( al zul je daar wel niks aan hebben )

De websites die ik kan vinden daarover werken allemaal met letters, A voor Europa en J voor Japan maar mijn framenummer heeft dus helemaal geen letters??~


Ja dat kan kloppen. Ben vorige week ook nog even aan het zoeken geweest. Als het goed is is in de jaren 70 het VINnummer uitgebreid naar 17 tekens. Waarschijnlijk voor meer info, zoals Jaap al zegt.
 
Oke dan ga ik toch even op zoek naar het VIN nummer zodra ik thuis ben, zit nu nog op school :)
Waar de motor heen gexpoteerd is Jaap weet ik wel, namelijk naar Nederland waar hij in elkaar gezet is zal dan waarschijnlijk Japan zijn.

Maar wat ik wil weten is voor welke markt deze motor gemaakt is.

Groeten en bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan