Lang leve België..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexxx_the_one

MF veteraan
3 jun 2005
8.925
905
Den Haag
Facebook
Twitter
Nieuw Belgisch wetsvoorstel goedgekeurd

Motorfietsen moeten ook gebruik kunnen maken van busstroken. Dat vergroot de veiligheid voor de motorfietsers en doet het autoverkeer vlotter verlopen. Dat is de boodschap van een wetsvoorstel van de Belgische Franstalige liberalen dat werd goedgekeurd in de Kamercommissie Infrastructuur. De verkoop van motorfietsen in België neemt al jaren sterk toe. In vijf jaar tijd was er sprake van een stijging met meer dan 25 procent. De motor wordt steeds vaker gezien als een handig middel om te ontsnappen aan de files. Keerzijde van het succes van de motorfiets is de oververtegenwoordiging van de motorrijders in de ongevallenstatistieken. Om de veiligheid van de motorrijders te vergroten, stelt de MR voor om de vrije busbanen open te stellen voor motorfietsen. Dat komt niet alleen de veiligheid van de motorrijders ten goede, maar zorgt ook voor een vlottere doorstroming van het verkeer. Het voorstel geldt niet voor bromfietsen en voor motorrijders geldt de beperking dat ze geen inhaalmanoeuvres mogen uitvoeren. Eind februari liet de Vlaamse regering al weten dat het geen voorstander is van de federale plannen om motorfietsen toe te laten op vrije busbannen. Dat is volgens Vlaanderen in tegenspraak met een resolutie over optimaal gebruik van de vrije busbanen langs gewestwegen die het Vlaams parlement goedkeurde.

Home - Motor.nl
 
Dat is de boodschap van een wetsvoorstel van de Belgische Franstalige liberalen dat werd goedgekeurd in de Kamercommissie Infrastructuur.Eind februari liet de Vlaamse regering al weten dat het geen voorstander is van de federale plannen om motorfietsen toe te laten op vrije busbannen. Dat is volgens Vlaanderen in tegenspraak met een resolutie over optimaal gebruik van de vrije busbanen langs gewestwegen die het Vlaams parlement goedkeurde.
Mag het nou wel of niet :?
 
Als je busbaan gebruik gaat toestaan, wordt het wel lastig denk ik.
Automobilisten hebben al moeite om de grote bussen en trams te zien, laat staan motoren.

Verder zie ik de storende factoor van motoren in het verkeer ook niet echt. Ze zijn al kleiner en sneller en zorgen daardoor toch ook al voor een betere doorstroming dan menig auto? :)
 
Een voorstel, dus nog helemaal niets zeker :)
Ze vergeten wel dat er altijd grote plassen olie van de bus liggen op de busbanen. Leuk op je brommert er doorheen knallen, vooral als het regent. Dat glijd zo lekker.
 
Ik kan me inbeelden dat er zich nu nog meer ongevallen met motoren en auto's zullen voordoen. Koekblikkers zijn nu al stekeblind voor ander verkeer. Wat zal er gebeuren denk je als een motorrijder nu alle plaats krijgt om voertuigen voorbij te rijden en er beslist een koekblikker om links af te slaan over de naastliggende busstrook?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan