Langdurig volgasrijden, goed of niet goed?

degrees

Die hard MF'er
13 nov 2007
330
0
Hey ik heb een Appie Sc 250, als ik soms op de snelweg rijdt op een 120 km weg, moet ik echt langdurig volgas blijven gaan om beetje in het verkeer mee te kunnen.
Kan dit kwaad??

En hoe weet ik hoelang ik volgas kan blijven gaan?
 
Da's een goeie vraag. Vroeger stonden bij auto's nog wel eens de maximale kruissnelheden vermeld, die lagen meestal zo'n 20 km/h lager dan de topsnelheid. Zelf zou ik als maximale kruissnelheid op een scooter van 250/300cc zo'n 10 km/h onder de topsnelheid gaan zitten.

Mijn Sh 300 heb ik laatst eens uitgeprobeerd.Hij heeft wel nog niet echt veel gelopen.
Rechtopzittend kwam ik aan 135 km/h. Buig ik voorover dan gaat het naar 145 km/h en houd ik het lang genoeg vol dan (al duurt het heeel lang) richting 150 km/h.
Als mijn windscherm erop zit zal hij dus zo'n 135/140 km/h top hebben. Zelf zou ik met deze scooter dan niet meer dan 120 km/h als kruissnelheid vasthouden.Dan loopt ie gewoon lekker zeg maar. Let wel hij gaat dan nog vrij vlot door naar de 130 km/h als ik dan gas geef. Ook is afhankelijk hoeveel wind er staat natuurlijk. Tijdens mijn uitproberen een normale winddruk. Ook is de snelheidsmeter volgens mij erg nauwkeurig aan het andere verkeer te merken, dat speelt ook een rol.
Het kan wel zijn dat een snelheidsmeter vrolijk meer dan 130 staat aan te wijzen maar je nauwelijks het gevoel hebt sneller te gaan dan de rest.

Voor mij is dat meer dan voldoende, meer topsnelheid gaat ten koste van het verbruik.
Meestal rijdt ik zo rond de 100/110km/h constant, dan is hij lekker zuinig. Maar als ik zou willen kan het dus iets sneller. De sh 300 is in mijn ogen dan ook de perfecte all round.

Maar misschien kunnen anderen hier meer over zeggen?
 
Laatst bewerkt:
met de sc 250, zit ik ook heel snel op de 130/140, met liggen haal ik na een heeeeeeeeeeeeel lang stuk ook de 150, maar er staat niks in het serviceboekje over langdurig volgas rijden, als het zo erg geweest zou zijn voorde motor, zouden ze dat toch erin zetten?
 
Wat is precies de top van jouw scooter? Moet je voluit op de rechterbaan? Of haal je ook in?
Hey ik heb een Appie Sc 250, als ik soms op de snelweg rijdt op een 120 km weg, moet ik echt langdurig volgas blijven gaan om beetje in het verkeer mee te kunnen.
Kan dit kwaad??

En hoe weet ik hoelang ik volgas kan blijven gaan?
 
ik haal ook in !, dus wil liever met een zeker snelheidsverschil inhale, om er niet te lang naast te rijden., maar zit ong tege de 150 als echte top!♥
 
Wat is nu eigenlijk je probleem ?

Als je 150 wilt rijden of langdurig 120+ dan moet je een zwaardere scooter nemen; daar is een Aprilia SportCity 250 niet voor bedoeld.
Dat het niet in het instructie boekje staat zegt weinig, iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat een langdurige 100% belasting nooit goed kan zijn.
Natuurlijk worden motoren erop getest maar dat is onder ideale omstandigheden; die heb jij nooit.

Ik herinner me een forumlid dat met zijn Piaggio X9 250 altijd 130 reed op de snelweg, dat ging ook niet lang goed...

Wees goed voor de techniek en de techniek is goed voor jou.
 
maar niet langdurig vol vermogen rijden is heel subjectief geformuleerd.

Wie of Wat bepaald wat langdurig is voor jou motor???
 
Wat voor antwoord wil je horen? Tot op de seconde nauwkeurig hoe lang je op de top kan rijden?

Het slijt gewoon allemaal onevenredig hard op 100% belasting. Je merkt dat ook aan de brandstofconsumptie. Daarom is het beter om -80/90% aan te houden voor je kruissnelheid.

maar niet langdurig vol vermogen rijden is heel subjectief geformuleerd.

Wie of Wat bepaald wat langdurig is voor jou motor???
 
Hoi,

Volgens mij kan het weinig kwaad, langdurig vol gas rijden. Zeker die viertaktjes, die zijn zo laagtoerig. Met mijn Leonardo 125cc (Ex-Leonardo :r ) ben ik 2x over de snelweg naar Eindhoven gereden, Dan rij je vrijwel constant volgas (115 op de eigen teller). Koelvloeistoftemperatuur goed, olietemperatuur goed, niks aan de hand!

Groeten,

Karl
 
Een al lang geldende stelregel is volgens mij dat de kruissnelheid ongeveer 80 % van de topsnelheid mag zijn.
dit komt de levensduur van het motorblok ten goede.
het lijkt mij dan ook niet goed om langere tijd volgas te rijden.
hiervoor zijn veel redenen aan te dragen ( zuigersnelheid enz.)
ik persoonlijk zou dat dan ook nooit doen.

mzzl
Rob
 
Een al lang geldende stelregel is volgens mij dat de kruissnelheid ongeveer 80 % van de topsnelheid mag zijn.
dit komt de levensduur van het motorblok ten goede.
het lijkt mij dan ook niet goed om langere tijd volgas te rijden.
hiervoor zijn veel redenen aan te dragen ( zuigersnelheid enz.)
ik persoonlijk zou dat dan ook nooit doen.

mzzl
Rob
ongetuned zal je niet aan de max zuigersnelheid komen.
 
Volgens mij zijn die viertaktjes helemaal niet zo laagtoerig. De meeste hebben hun maximale vermogen bij 8000/8500 tpm. Dit is dan als je topsnelheid rijdt met zo'n ding.

De vario houdt ze meestal ergens tussen de 5000/6000 tpm bij de volgas accelleratie tot ongeveer 100km/h(afhankelijk van de inhoud van het blok). Dan gaan ze pas verhogen in toerental tot aan het maximum.

Natuurlijk zitten er marges op een scooter maar waarom zou je er alijd het maximum uit willen persen? Qua accelleratie zul je ze niet gauw pijn doen, al geef je altijd volgas.
Maar op topsnelheid lijkt me dat toch niet op te gaan. Zeker als je het blokje niet goed warm hebt gereden.

Wil je dus sneller rijden dan 120km/h constant(kruissnelheid) zou ik voor een zwaardere scooter gaan. Maar dat is dan mijn persoonlijke mening.

Sphere zegt: je merkt het ook aan de brandstofconsumptie. Hier sluit ik me dan ook volledig bij aan. Een teken dat het blok niet is bedoeld voor deze snelheden als het brandstofverbruik fors stijgt. Je zou dat ook eens kunnen uittesten.
 
Laatst bewerkt:
die motorblokjes zijn niet voor niets begrensd, bij de sc 250 is het als ik tunnel in bij de 150 kom dattie gaat inhoude, ofwel de begrenser laat hem inhoude om mijn motorblokje te besparen!
 
...

Natuurlijk zitten er marges op een scooter maar waarom zou je er alijd het maximum uit willen persen? Qua accelleratie zul je ze niet gauw pijn doen, al geef je altijd volgas.
Maar op topsnelheid lijkt me dat toch niet op te gaan. Zeker als je het blokje niet goed warm hebt gereden.

Wil je dus sneller rijden dan 120km/h constant(kruissnelheid) zou ik voor een zwaardere scooter gaan. Maar dat is dan mijn persoonlijke mening.

Sphere zegt: je merkt het ook aan de brandstofconsumptie. Hier sluit ik me dan ook volledig bij aan. Een teken dat het blok niet is bedoeld voor deze snelheden als het brandstofverbruik fors stijgt. Je zou dat ook eens kunnen uittesten.

Stukje van het verhaal is natuurlijk ook dat mijn 125je niet geschikt is/was voor de snelweg, sneller dan die 115 wilde 'ie alleen heuvel af wind mee..

Goed warm rijden geldt natuurlijk altijd, ongeacht cilinderinhoud of gewenste rijsnelheid.

Brandstofconsumptie kan ik moeilijk beoordelen. Mijn Leo reed eigenlijk altijd rond de 1 op 22 a 24. Maar dat was dus ofwel stadsverkeer met veel optrekken en remmen of op de snelweg, vrijwel volgas.

Het is ongetwijfeld beter om niet constant volgas te rijden. Maar stel dat je 5km onder de topsnelheid blijft, ik heb het gevoel dat het dan allemaal reuze meevalt!

Gr. Karl
 
Terug
Bovenaan Onderaan