Lange slungel opzoek naar eerste motorfiets

try to get

Rookie
28 jun 2018
18
10
Hoi allemaal,

Volgende maand krijg ik (als de examinator deze keer niet zo chagrijnig is :P) mijn A2 met code 80 rijbewijs.
Nu ben ik op zoek naar een leuke A of A2 beginnersmotor die gezien mijn lengte 2m en mijn gewicht van 95 kg goed zou passen.

Ik ben vooral van plan om woon/werk en langere toeren (binnendoor) te gaan rijden zowel in goed als slecht weer. Daarnaast heb ik een redelijk sportieve rijstijl en geniet van het bochtenwerk.

Hebben jullie tips voor een leuke motor en aandachtspunten waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een eerste motor?
Uiteraard ga ik geen nieuwe kopen, ken mezelf ik laat hem na 3 minuten vallen of zet hem tegen een lantaarnpaal (dat was niet zon helder moment).

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Ik ben zelf 1.90 en ben begonnen op een SV650s uit 2003. Redelijk koppel door de V twin, maar redelijk vergevingsgezind door het beperkte vermogen.
De motor was overigens een half jaar begrenst op 25 kw ivm typegoedkeuring en code 80 rijbewijs. Ook met dit vermogen kwam de motor redelijk vooruit en vond ik het een goede eerste motor. Ik ben zelf technisch aangelegd en waar ik op let tijdens aanschaf is het aantoonbare onderhoud, BRAVOK, hoe start de motor, Is het blok koud!, hoe ziet de olie er uit en staat deze op peil, hoor je de balhoofdlagers als je de vork indruk met de rem ingedrukt en vooral de algehele staat. (kappen gescheurd, ophangpunten gescheurd, staat zadel, handvatten) Km stand kan een rol spelen, maar bij goed onderhoud hoeft dit geen obstakel te zijn voor de juiste prijs.
Als ik dan tot aanschaf over ga controleer ik de motor nogmaals thuis, voer ik onderhoud uit indien nodig en loop ik cruciale bouten na en doe dit ook regelmatig
Succes met je examen en aankoop!
 
Daarnaast heb ik een redelijk sportieve rijstijl en geniet van het bochtenwerk.
Dat hebben alle motorrijders, op een enkeling na. ;)

De beste tip is gewoon een aantal modellen proberen en kijken wat jou het meest bevalt. Voor je vooronderzoek is het wel aardig om even te kijken hoe iemand met jouw lengte zit op een bepaald model met Motorcycle Ergonomics

Veel succes met de zoektocht! :W
 
Yamaha XT660X is perfect dan
alles wat begint met XT6... zou ik niet willen aanraden voor lang toeren. Stad en kortere binnendoor stukjes en de langere medemens zijn ze heerlijk voor, dat dan weer wel.

Ik wil de SV650 wel beamen. Mijn huisgenoot rijdt er op een en die is ook ergens richting de 2 meter. Voor hem is het een fijne toermotor, voor mij een buikschuiver :+
 
alles wat begint met XT6... zou ik niet willen aanraden voor lang toeren. Stad en kortere binnendoor stukjes en de langere medemens zijn ze heerlijk voor, dat dan weer wel.
Ligt er ook een beetje aan wat lang toeren is. Ik heb in 10 dagen Schotland rond gereden en dat ging super. Over de snelweg naar Luxemburg was dan weer kut maar eenmaal daar was het weer heerlijk toeren.
 
Honda Transalp,perfecte motor voor de langere mensch,en gaat hard genoeg om er
sportief mee te rijden.Een maat van mij heeft half Europa met zijn Transalp doorkruist
dus langere afstanden zijn geen probleem.Door zijn hoge stuur ook nog eens beter
onder controle te houden,voor een beginner niet onbelangrijk.
En zijn ook zeer betrouwbaar.
 
Laatst bewerkt:
Als eerst: een SV650? :? Dat snap ik niet, lezen mensen wel? Ik ken een aantal mensen die zo'n ding hebben (/gehad) en ze zijn, bij gebrek aan een betere beschrijving, klein. Die mensen ook, overigens, en daarom kon het prima want met de motor an sich is niks mis. Ik zou ze nooit aanraden aan iemand van 2 meter. Een proefrit wijst alles uit, en dat je bij de grond kunt wordt ondergeschikt als je 2 uur opgevouwen moet zitten. Kijk eens op Motorcycle Ergonomics wat een SV doet voor iemand van 2 meter (6'7"); ziet er niet uit. En voordat mensen zeggen dat het niet boeit hoe het eruit ziet, dat doet het wel. Als het er niet uitziet was de motor niet voor die lengte ontworpen en is het eigenlijk per definitie niet de goede keuze.

Ten tweede: een sportieve rijstijl heb je nog niet. Dat kan wel je intentie zijn, of je verwachting. Bij je rijlessen laten ze dit helemaal niet toe, dus tenzij je overal illegaal rondcrost heb je hiervoor nog niet genoeg kunnen leren. Met 2 meter moet je eigenlijk direct in de spiegel kijken en bepalen wat je met sportief bedoelt. Ik rijd sportief op een BMW RT, en KTM Adventure. Géén sportmotoren, wel regelmatig richting het randje van wat ze kunnen. Ik rijd ook sportief op m'n XL500S, maar dat houd je op een beetje wielrenfiets nog wel bij :+ Supersports (600cc racers) zul je zo'n beetje uit moeten sluiten met jouw lengte en superbikes moet je niet op willen leren rijden (tuurlijk, het kan, zullen velen zeggen... maar het valt af te raden. Daarnaast mag het niet met A2). Een grote naked kan (kom je snel bij de europeanen uit, maar de fysiek grote nakeds mogen vaak ook niet met A2), maar ik zou ook eens wat allroads proberen (bij voorkeur 2-cilinders). Op een ééncilinder als de XT660 van Yamaha rijd je niet prettig lange afstanden, maar tweecilinders doen dat prima. Allroads zijn groter en veel beter geschikt voor lange mensen. Minder vermogen af fabriek, dus mag met jouw rijbewijs. Bijvoorbeeld een Versys 650 of V-strom (allroad broer van de SV) zijn al groter, maar eigenlijk gewoon straatmotoren. Een Transalp wordt al aardig allroad en de 'echte' (Africa Twin, of zo'n KTM) zijn zonder flinke lengte juist niet fijn: je kunt dan domweg niet bij de grond. Bijkomend voordeel van allroads is dat je op straat veel eenvoudiger door kunt rijden, drempels zijn andersmans probleem.
 
Laatst bewerkt:
Als eerst: een SV650? :? Dat snap ik niet, lezen mensen wel? Ik ken een aantal mensen die zo'n ding hebben (/gehad) en ze zijn, bij gebrek aan een betere beschrijving, klein. Die mensen ook, overigens, en daarom kon het prima want met de motor an sich is niks mis. Ik zou ze nooit aanraden aan iemand van 2 meter. Een proefrit wijst alles uit, en dat je bij de grond kunt wordt ondergeschikt als je 2 uur opgevouwen moet zitten. Kijk eens op Motorcycle Ergonomics wat een SV doet voor iemand van 2 meter (6'7"); ziet er niet uit. En voordat mensen zeggen dat het niet boeit hoe het eruit ziet, dat doet het wel. Als het er niet uitziet was de motor niet voor die lengte ontworpen en is het eigenlijk per definitie niet de goede keuze.

Ten tweede: een sportieve rijstijl heb je nog niet. Dat kan wel je intentie zijn, of je verwachting. Bij je rijlessen laten ze dit helemaal niet toe, dus tenzij je overal illegaal rondcrost heb je hiervoor nog niet genoeg kunnen leren. Met 2 meter moet je eigenlijk direct in de spiegel kijken en bepalen wat je met sportief bedoelt. Ik rijd sportief op een BMW RT, en KTM Adventure. Géén sportmotoren, wel regelmatig richting het randje van wat ze kunnen. Ik rijd ook sportief op m'n XL500S, maar dat houd je op een beetje wielrenfiets nog wel bij :+ Supersports (600cc racers) zul je zo'n beetje uit moeten sluiten met jouw lengte en superbikes moet je niet op willen leren rijden (tuurlijk, het kan, zullen velen zeggen... maar het valt af te raden. Daarnaast mag het niet met A2). Een grote naked kan (kom je snel bij de europeanen uit, maar de fysiek grote nakeds mogen vaak ook niet met A2), maar ik zou ook eens wat allroads proberen (bij voorkeur 2-cilinders). Op een ééncilinder als de XT660 van Yamaha rijd je niet prettig lange afstanden, maar tweecilinders doen dat prima. Allroads zijn groter en veel beter geschikt voor lange mensen. Minder vermogen af fabriek, dus mag met jouw rijbewijs. Bijvoorbeeld een Versys 650 of V-strom (allroad broer van de SV) zijn al groter, maar eigenlijk gewoon straatmotoren. Een Transalp wordt al aardig allroad en de 'echte' (Africa Twin, of zo'n KTM) zijn zonder flinke lengte juist niet fijn: je kunt dan domweg niet bij de grond. Bijkomend voordeel van allroads is dat je op straat veel eenvoudiger door kunt rijden, drempels zijn andersmans probleem.


Eens, daarmee is eigenlijk alles gezegd :)
 
Na 137.000km gereden te hebben met SV650S, nu met mijn 3e SV bezig (2008). En dat met 1.92m en 100kg. Dus niet mee eens.
Geweldig fijne motor ook voor mij als grotere persoon.
Zou er zo weer een kopen.
 
Als eerst: een SV650? :? Dat snap ik niet, lezen mensen wel? Ik ken een aantal mensen die zo'n ding hebben (/gehad) en ze zijn, bij gebrek aan een betere beschrijving, klein. Die mensen ook, overigens, en daarom kon het prima want met de motor an sich is niks mis. Ik zou ze nooit aanraden aan iemand van 2 meter. Een proefrit wijst alles uit, en dat je bij de grond kunt wordt ondergeschikt als je 2 uur opgevouwen moet zitten. Kijk eens op Motorcycle Ergonomics wat een SV doet voor iemand van 2 meter (6'7"); ziet er niet uit. En voordat mensen zeggen dat het niet boeit hoe het eruit ziet, dat doet het wel. Als het er niet uitziet was de motor niet voor die lengte ontworpen en is het eigenlijk per definitie niet de goede keuze.

Ik bedenk me wel, mijn huisgenoot heeft een redelijk nieuw model. 2007 volgens mij. Kan zijn dat daar veel verschil in zit?
 
Ten tweede: een sportieve rijstijl heb je nog niet. Dat kan wel je intentie zijn, of je verwachting. Bij je rijlessen laten ze dit helemaal niet toe, dus tenzij je overal illegaal rondcrost heb je hiervoor nog niet genoeg kunnen leren

Laten we zeggen dat ik meer "rijles" krijg dan dat ik er voor betaal maar dat terzijde, tijdens het lessen rijd ik ook op een SV650 momenteel en ik heb toch het idee dat deze iets aan de lage kant is (maar dat kan ook aan de afstelling liggen want volgens mij gebruiken ze de zelfde motor ook als verlaagde versie voor korte mensen). Nu maak ik ook wel eens gebruik van de (aftrap)motor van een vriend van me een cb600 uit het jaar 19nogwattes om af en toe wat mee rond te rijden. Uiteraard gebruik ik die alleen op prive terrein hoor }). maar op die laatste heb ik na een paar minuten al last van men rug en schouders.
 
Na 137.000km gereden te hebben met SV650S, nu met mijn 3e SV bezig (2008). En dat met 1.92m en 100kg. Dus niet mee eens.
Geweldig fijne motor ook voor mij als grotere persoon.
Zou er zo weer een kopen.

Zo goed dat je op een TL1000S bent gestapt voor een rondje circuit?
 
Om toch een serieuze noot toe te voegen aan dit ontsporende topic;

Koop een Vstrom 650. Laat er een setje Hyperpro’s onderknutselen en je hebt de ideale beginnersmotor waar akelig vlot mee te sturen valt.

Been there, done that.
Hier ook 2.00m en (toen) 90 kg.
 
Ik weet niet wat voor een bedrag de motor moet zijn. er zijn beginners met een kleine beurs. Dus veel modellen proberen .
 
Ben zelf 1,98 en 100kg en rij op een MT-09 en ik zit heerlijk, mede omdat je voeten wat meer naar achteren zitten. Was trouwens ook mijn eerste motor, gekozen na een huurdag omdat ik er zo fijn op zat:-)
 
Ik weet niet wat voor een bedrag de motor moet zijn. er zijn beginners met een kleine beurs. Dus veel modellen proberen .

heb nog geen bedrag in gedachten maar ik ga er vanuit dat ik rond september al wil overstappen naar de een A in plaats van a2. Dus waarschijnlijk eerst een leuk oud fietsje dat met een beetje liefde nog blijft rijden tot ik van mijn code 80 af ben.
 
Als het goedkoop moet is een Transalp zeer betaalbaar en laat de km stand je niet afschrikken een goed
onderhouden exemplaar gaat makkelijk 100000km en meer mee.Ik heb vele jaren aan deze motoren gesleuteld,
op 1 exemplaar met 120000 op de teller die heftig olie verbruikte na niet 1 blok hoeven te reviseren.
oa ≥ Honda Transalp XL 600 V XL600 topkoffer PRIJS VERLAAGD! - Motoren | Honda - Marktplaats.nl
of ≥ Nette Honda Transalp XL600V bj1995 km47866 - Motoren | Honda - Marktplaats.nl
of ≥ Honda transalp 600 Nog tot 6 december - Motoren | Honda - Marktplaats.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 1,90 en 90kg. Rij momenteel een xt600, past prima. Xr400 was ook prima. Heb nog nooit op een supersport gereden dus daar kan ik niets over zeggen. Wel ga ik volgend jaar voor mijzelf kjjken naar:

Yamaha tdm
Honda transalp
Suzuki drz
Bmw k75 of r1100s

Deze zijn volgens mij allen geschikt voor langere mensen. Mss heb je er wat aan. Daarnaast zijn dit 1, 2 of 3 cilinder motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan