Langere afstande met de motorscooter

pi@ir

Rookie
17 jun 2007
24
0
Heb mij al voorgesteld op het forum maar nog niet hier....
Ben 34 jaar en heb sinds een maand mij A-rijbewijs. Ik kan eigenlijk niet wachten om een scooter aan te schaffen. Begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom er zo weinig scooters rond rijden in NL in vergelijk tot bijvoorbeeld alles wat 300 km zuidelijker dan ons ligt. Lopen wij nou achter of zij voor?

Maar om even terug te komen om mijn vraag. Een beter vervoersmiddel is er volgens mij niet rond de grote steden. Maar is er verschil tussen een reguliere motor en een scooter op de langere ritten vwb de zit houding? Je zit meestal toch een beetje onderuit op de scooter (heb reeds op de nieuwe Burgman en de Majesty gereden).

Verder lees ik met veel plezier de bevindingen van de Italiaanse Buikschuiver en de vele andere die mijn beslissing om een scooter aan te schaffen steeds makkelijker maken!! *D
 
Laatst bewerkt:
Wat zithouding betreft: op een motor zit je nogal gefixeerd omdat de steps niet verstelbaar zijn dus je kan niet makkelijk gaan verzitten, dit kan op een motorscooter uiteraard wel.
Daarbij komt dat scooterzadels meestal puur op comfort zijn geconstrueerd mét bijna altijd een rugsteuntje.
Verder zit je op de grotere tourscoots zeer goed beschermd uit de wind e.d., ik heb al diverse reisverslagen gelezen van personen die op een zwaardere scoot meereden met motoren en de motorrijders waren vermoeider dan de scooterrijders!
Maar dan wel kiezen voor minimaal 250cc ;)
 
Ik heb mij nu een T-max aangeschaft maar reed voordien met een Vespa GT200 en deed daar dagelijks woon-werk verkeer mee,maar ik heb ook trajecten als Antwerpen - Dijon en Antwerpen - Darmstadt gedaan.Het enige nadeel is dat je wat langer onderweg bent met een dergelijke scooter,daarom heb ik geopteerd voor een T-max. Met mijn 1.78m zit daar erg goed op en niet in chopperhouding wat op diverse laag gezadelde scooters wel het geval is en dit wel vermoeiend werkt vanwege de rugbelasting die zulke zithouding met zich meebrengt.De majesty 400 gaat nog net met een zithoogte van 750 cm,maar de Burgman met 710 is te laag voor mijn gevoel, maar dat is alles persoonlijk en van je lengte afhankelijk, alsook de staat van je rug.De mijne is met 50 jaar niet meer zo best,dus moet ik gaan voor een optimale zithouding en die is op de T-max zo goed als perfect
 
ja dat viel mij ook al op tijdens de ritten op de Burgman/Majesty..Je zit zo onderuit gezakt. Op zich vind ik dat niet erg hoor, maar kan mij idd voorstellen dat het op langere trajecten een beetje stram wordt in de onderrug (maarja, er zijn zoveel voordelen op te noemen voor een scooter dus waarschijnlijk voel je dat dan al minder...) Mooi hoor zo'n T-max! Ik heb mijn oog op een Majesty laten vallen..Heeft T-max zelfde zithouding als Majesty?
 
Kwa zit houding ligt het er helemaal aan WELKE scooter je neemt. Er zijn inderdaad scooters waar je relaxt onderuit kunt hangen maar bv de vespa en ik dacht beverly etc is de zithouding recht op. Wat de voeten betreft.... op mijn les motor kon ik inderdaad maar op 1 manier gaan zitten.... op mijn eigen scooter kan ik alle kanten op. Naar voren, naar achteren of in het midden. Zelfs mijn billen kan ik naar voren en achteren schuiven hahaha
 
Haha nee hoor denk er verder niets bij ;-) Maar ik begrijp idd wat je bedoelt dat je meerdere houdingen kunt aannemen tijdens rijden (haha als ik het zo neerzet lijkt het wel een circusact). Met lessen had ik na een dikke 90 minuten altijd wel een houten plank van achteren (CB500). Ik ga met de scoot woon-werk rijden, 80 km per dag (en natuurlijk nog veel meer toertjes!), dus dacht daar toen meteen aan.
 
Nee ,op de T-max kan je beiden.Ik zit rechtop met mijn 1.78m maar zet je je voeten hoger dan kan je ook de meer relaxtere houding aannemen,let wel voor kortere afstanden.Maar zoals ik reeds stelde is dit alles persoonlijk,maar om je rug te schonen kun je het best rechtop zitten.
 
Ja ik kijk ook af en toe met een schuin oog naar de SH300 maar vind de Majesty toch mooier (dit is natuurlijk heel persoonlijk). Ik heb de SH en de Scarabeo trouwens nog niet in het wild zien rijden (omgeving Asd). Misschien toch eens proefrijden op de SH, op een andere topic zijn ze heel enthausiast! En dat relaxte vind ik trouwens wel wat hebben....beetje cruiser-achtig (of sla ik de plank nu helemaal mis? haha)
 
Ok dan ga ik dat zeker doen! 250 is alleen wel wat aan de lichte kant voor mij. Heb van het weekend gereden op een Majesty 250 (staat te koop bij Motoport Almere voor de liefhebbers, een 2003, grijs met 4400 km voor 3750 euro!). Had hem zo meegenomen als het een 400 was. Ik ga de meeste ritten woon/werk op de snelweg doorbrengen. Ik zag dat hij voorbij de 110 km/u toch best moest werken (ruim 7500 toeren), terwijl dat normale snelheden zijn. Dus je hebt dan wel wat over maar niet zo veel. Trouwens wel benieuwd hoe zo'n SH300 daar mee omgaat...
 
Een 250 loopt inderdaad niet veel harder als 125,maar is wel lekker wendbaar en stuurt behoorlijk makkelijk over rotondes en door snelle bochten.Maar hij zit behoorlijk lager als een 400,en ik heb zelf een keer een bocht gemist omdat het stuur tegen mijn knie kwam... |(
 
is ook lekker belangrijk als je maar begrijpt wat mensen bedoelen.
als menzun zig daar aan sdorten moezten maardt op http://nederlandsetaal-forum.nl
zitten! zullen meer beter weters zitten !

maar lange afstande op de scooter hell yeah
ik kreeg al krampen in me polsen als ik mijn zxr uit de schuur trok!
 
ZZZ slaap maar verder, de juiste vorm is weldegelijk "rijd".
Don't worry, het forum staat vol DT-fouten, daar hebben Nederlanders geen kaas van gegeten.
Ik denk dat ZZZ op het onderschrift van Marinde doelt...

Het was mij ook opgevallen maar ik wilde niet de grammaticaspecialist uithangen.
 
Ik denk dat ZZZ op het onderschrift van Marinde doelt...

Het was mij ook opgevallen maar ik wilde niet de grammaticaspecialist uithangen.


Nauww... dad waz al weer ferbeterd... iemant sei tog al... het is wel DEGELEIK RIJD.

Maar aangesien het vorem inderdaat FOL staad med tiep vauten fald dat van mei niet eenz so op :-) Eerleik gesecht fint ik het alteid maar knap ergerleik als iemantdt me verbeterdt ... man... dan BLEIV je tog aan de gang bij felen ? :+
 
Nauww... dad waz al weer ferbeterd... iemant sei tog al... het is wel DEGELEIK RIJD.

Maar aangesien het vorem inderdaat FOL staad med tiep vauten fald dat van mei niet eenz so op :-) Eerleik gesecht fint ik het alteid maar knap ergerleik als iemantdt me verbeterdt ... man... dan BLEIV je tog aan de gang bij felen ? :+

_O-

Zit je weer aan de bessen jenever ? ;)
 
Like I said:''no offence''-none taken?? ;)
Het zou mij werkelijk verbazen als ik er naast zit:
Ik rijd vespa,zij rijdT vespa dus dan ook:''Marinde rijdt vespa''.
Correct me if I'm wrong!
Ultra e.c; onderstaande maakt duidelijk dat ik niet degene was die zat te slapen *D :

quote:

1. t of dt achter een persoonsvorm

De derde persoon enkelvoud van de tegenwoordige tijd van een werkwoord eindigt, als je bij het uitspreken een t hoort, altijd op een t:
hij komt morgen

Als de stam van het werkwoord op een d eindigt, eindigt de derde persoon dus op "dt":
zij vindt een gulden

De tweede persoon enkelvoud van de tegenwoordige tijd van een werkwoord eindigt altijd op een t als het onderwerp, "je"of "jij", vóór de persoonsvorm staat:
jij vult de vakken?

Als de stam van het werkwoord op een "d"eindigt, eindigt de tweede persoon dus op "dt":
jij vindt dat toch ook?

Als het onderwerp ("je"of "jij") erachter staat, heeft de persoonsvorm geen t aan het eind:
vind je dat goed?

Behalve, natuurlijk, als de stam al op een t eindigt:
Zet je dit even weg?

8-)
 
Laatst bewerkt:
Like I said:''no offence''-none taken?? ;)
Het zou mij werkelijk verbazen als ik er naast zit:
Ik rijd vespa,zij rijdT vespa dus dan ook:''Marinde rijdt vespa''.
Correct me if I'm wrong!
Maar misschien heeft Ultra gelijk :) en zat ik te slapen op de hbo?
Nee hoor, je hebt helemaal gelijk, in mijn opzicht dan. Maarja, ik doe ook hbo ;)

Verder kan ik over de houding niet veel zeggen, maar dat is mij iedereen verschillend.
Ik heb net een CB500 gekocht, want die zit een stuk beter dan mijn CB350f!
(Oke, dat is een brik :P)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan