Langere Bandenleeftijd + sportieve rijstijl

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Het volgende verhaal is de reden dat ik al 11000 km met een Mez1 achterband doe, en toch vind dat ik er een sportieve rijstijl (2 mm glimrandjes beide zijden in de winter) op nahoud.

Bron: motornet.be


Racen behelst snelheid, concentratie en toewijding: er is haast geen foutmarge als je aan 100% van je kunnen rijdt en het resultaat van een fout is gewoonlijk catastrofaal. Sportief straatrijden is minder intens en minder op de limiet, maar aangezien je veel minder controle hebt over de omstandigheden kunnen fouten en overdreven agressief rijden even catastrofaal uitpakken. Vele straatracers hebben het rijden op de openbare weg afgezworen. "Te gevaarlijk, te veel variabelen die je niet in de hand hebt en te gemakkelijk om jezelf te verliezen in een roes van snelheid.", beweren circuitspecialisten. Adrenalineverslaafde rijders racen op de openbare weg alsof betrof het een echt circuit en het mag dan ook geen wonder heten dat ze regelmatig in aanraking komen met de politie, de wetten van de fysica en de koude harde realiteit van een omgeving die niet ontworpen is om door te vlammen. Maar zoals zovelen onder ons wel weten kan een vlotte rit over je favoriete weg en met je geliefkoosde machine de fijnste manier zijn om een aantal vrije uurtjes te spenderen. En je geniet nog het meest als je rijdt aan Het Tempo.

Eén jaar nadat ik gaan werken ben bij The Motorcyclist in 1984 werd Mitch Boehm aangeworven. Zes maand later kwam Het Tempo in ons leven en gedurende de volgende maanden van testen en plezierritjes in de weekends werd het geperfectioneerd. Nu is Het Tempo een deel van mijn leven - en ook een deel van de groep waar ik zondagmorgen regelmatig mee op pad ga. Het Tempo is niet zomaar een saaie straattechniek die de rijders in leven houdt, maar ze biedt enorm veel voldoening voor wie Het Tempo beheerst.
naar top

HET TEMPO

Het Tempo focust zich op motorfietsbeheersing en legt de nadruk niet op pure snelheid. Sterker nog, volgas acceleratie en ultralate remacties maken geen deel uit van ’t programma. Hiermee zijn direct de twee belangrijkste oorzaken van ongevallen bij sportief rijden uitgeschakeld. Bochtensnelheid is "the name of the game", waarbij we ons concentreren op de krachtige stuurbewegingen waarmee we de motorfiets goed positioneren voor het ingaan van de bocht en hem zonder veel tijd of afstandsverlies de bocht ingooien. Aangezien we het gas bij het verlaten van de vorige bocht niet helemaal opengezet hebben, is er nauwelijks enig remmen nodig bij het aansnijden van de volgende bocht. Als je met onze groep meerijdt, is het niet ongewoon als je heel de morgen geen enkel remlicht ziet aanfloepen.

Als remmen toch nodig is, wordt het hendel zacht, snel en met behoorlijk wat kracht ingeknepen om de ingangssnelheid zo snel mogelijk te bereiken. Een bocht aansnijden al remmende staat gelijk met uit de bocht vliegen, het betekent dat je veel te hard bezig bent en dat je er niet in slaagde om een goeie ingangssnelheid te behalen omdat je veel te lang aan het gashendel hing. Als je aan Het Tempo rijdt ben je veel minder bezig met het gas- en remhendel, de twee gemakkelijkst te misbruiken instrumenten, en je inschattingsvermogen van je bochtensnelheid gaat er enorm op vooruit. Dit is nu net het meest spannende aspect van sportief straatrijden.
naar top

JE RIJVAK IS JE GRENS

Over de middenlijn gaan kan behalve tijdens het inhalen absoluut niet getolereerd worden, het is nog zo'n teken dat je veel te hard aan het "pushen" bent om te kunnen volgen. Zelfs als je een duidelijk zicht hebt doorheen een linkerbocht blijf je aan de rechterkant van de middenlijn. Rechts van die lijn blijven is veel uitdagender dan gewoon recht doorheen elke bocht te rijden, en als de hele groep hier aan meedoet is de verleiding om vals te spelen zo goed als onbestaande. Hoewel straatrijden niet beschreven zou mogen worden in racetermen, kun je je rijvak zien als de racepiste. Je rijvak verlaten betekent crashen.

Een perfecte motorfietsbeheersing laat je toe om elke centimeter van je rijvak te benutten zolang de omstandigheden het toelaten. In bochten waar je zicht niet belemmerd wordt en er geen verkeer afkomt, snij je de bocht relatief laat aan waardoor de apex vrij diep aan de binnenkant van je rijvak ligt, vervolgens accelereer je uit en toucheer je lichtjes de buitenzijde van je rijvak op het moment dat de motorfiets recht komt. Bestuur je machine krachtig maar vloeiend om de overgangstijd tot een minimum te beperken. Wring hem niet hardhandig de bocht in want het chassis zal tijdens de overgangsfase wat meegeven. Te hard sturen/wringen kan de machine doen wiebelen waardoor je mogelijks van je lijn afwijkt. Aangezien je niet geremd hebt, kun je vrij snel gas geven, nog voor de apex, wat de motorfiets terug in balans brengt en dan is het moment al gekomen om de bocht te verlaten.

Meestal echter laten de omstandigheden het gebruik van de volle breedte van je rijvak niet toe. Blinde hoeken, tegemoetkomend verkeer en vuil op de weg zijn enkele criteria die een meer conservatieve benadering dicteren, dus hou een meter over als foutenmarge, zeker aan de linkerkant van het rijvak waar in de fout gaand tegemoetkomend verkeer fataal kan zijn. In blinde rechterbochten ga je gewoon minder breed de bocht in en om in linkerbochten niet verrast te worden door tegenliggers die zelf over de middenlijn rijden, leg je je eigen apex een meter meer naar buiten toe. Omdat je aan Het Tempo rijdt en niet volgas, biedt je gecontroleerde rijstijl je voldoende extra tijd om te kunnen reageren op onverwachte steenslag of andere vuiligheid op je rijvak; het meest naar buiten gelegen wielspoor is meestal het properst omdat het gewicht van een auto in bochten sterk op de buitenwielen drukt en het vuil van de weg schraapt. Mik dus naar die lijn.
naar top

EEN GOEDE LEIDER, GEWILLIGE VOLGERS

De straat is geen raceterrein en er is nederigheid, zelfverzekerdheid en zelfcontrole nodig om dit zo te houden. De leider bepaalt het tempo en let in zijn spiegels op fouten van zijn volgers, zoals over de middenlijn rijden en in bochten naast de motorfiets gaan hangen. Als de leider op de rechte stukken te snel blijkt te gaan, vertraagt hij eenvoudigweg wat op de rechte stukken maar in de bochten blijft hij Het Tempo aanhouden zodat er niets aan plezier ingeleverd moet worden. De kleine groep van 3 à 4 rijders waar ik meerijd is zo harmonieus dat Het Tempo gelijk blijft, ongeacht wie er leidt. De leiding wordt af en toe afgestaan na een vlug handgebaar, maar voor wie z’n ego primeert is geen plaats. Vergis je niet, we rijden energiek en snel -- in de bochten. Iedereen met een rechterarm kan rechte lijnen afvlammen; in de beheersing der bochten komt Het Tempo tot leven.

De volgafstanden zijn relatief lang, de rechte stukken die aan bescheiden snelheden verreden worden, zijn ideaal om de gaten te dichten. Het houden van een goede afstand heeft diverse redenen; nog afgezien van het feit dat het veiliger is zal de politie niet gauw doorhebben dat er een wedstrijdje aan de gang is. Omdat de hanging-off stijl niet toegepast wordt bij Het Tempo lijkt het ook of we minder snel gaan en op een verstandige, volwassen en oppassende manier rijden. Politie en publiek bekijken je direct met andere ogen. Bochten aan hoge snelheid nemen terwijl je gewoon recht op de moto zit is een enorme uitdaging.

Het aanleren van Het Tempo aan een nieuwe rijder neemt wel wat tijd in beslag omdat je met Het Tempo hele hoge bochtensnelheden haalt; de nieuwkomers willen altijd weer het gas vol open draaien bij het uitkomen van bochten om goed te maken wat ze verliezen bij het insteken ervan. Onze groep vertraagt heel sterk als een nieuweling onze rangen vervoegt. We doen dit omdat we weten dat door onze techniek van niet al te hoge rechtuitsnelheden en niet-remmen een onwetende aan een te hoge snelheid een bocht ingezogen kan worden met veel kans op een zwaar ongeval. Als je een nieuwe rijder in je groep hebt die Het Tempo aan het leren is, tik je best even je rem aan voor de bocht om hem te waarschuwen dat er wat aankomt en dat hij zich absoluut niet verplicht moet voelen om de groep bij te houden.

Als we rijden aan Het Tempo communiceren we haast voortdurend. Een voetje uitsteken duidt op straatvuil, en alle vertragingen of intenties om af te slaan worden op voorhand aangeduid met de linkerhand en -arm. Richtingaanwijzers worden gebruikt om van richting te veranderen en in te halen, even met de linkerhand wuiven als bedankje voor de wagens die wat naar rechts uitwijken zodat wij vrije doorgang hebben. Met je linkerhand kan je ook tegemoetkomende motorrijders toewuiven, een uitstervende gewoonte die we toch wel graag zouden terugzien. Als je van mening bent dat Het Tempo een ontspannende, niet-competitieve manier van rijden in groep is, dan heb je volkomen gelijk.
naar top

RIJ EN GENIET

Ik zou veel liever een zondagmiddag rond rijden in de bergen aan Het Tempo dan een zondag op het circuit, zo zalig is dat Tempo. Tegensturen, daar draait het allemaal rond. Een zachte doch krachtige duw op je stuur dat via een stijf sportmotorframe haast rechtstreeks verbonden is met het contactvlak van de banden. Aan Het Tempo rijden is zeker datgene wat de fabrikanten in hun achterhoofd hadden toen ze al die straatsportmotoren ontwikkeld hebben.

Maar de machine is zeker niet het meest belangrijke aspect tijdens Het Tempo. Het Tempo kun je bereiken met gelijk welk voertuig dat een bocht kan nemen. Het allerbelangrijkste bij Het Tempo is de goede ingesteldheid; zich realiseren dat die vriend vlak voor je geen tegenstander is, zijn recht op het occasionele leiderschap van de groep respecteren en zijn rijdercapaciteiten krediet geven. Je moet volwassen genoeg zijn om de snelheid op de rechte stukken te beperken zodat de groepsleden contact kunnen houden en je moet beseffen dat je met echte racetactieken zoals ultralaat remmen en voortdurend de naald in het rode jagen alleen maar het publiek en de politie tegen je in het harnas jaagt. Wees er dan maar zeker van dat de wetten van de zwaartekracht vroeg of laat hun tol zullen eisen. Als de groep dan eindelijk ter bestemming aankomt na een ritje aan Het Tempo zal niemand zich vernederd voelen of het gevoel hebben dat hij bij de terugkeer revanche moet nemen. Als je iets te bewijzen hebt, doe dat dan op een circuit.

Op circuit meet men je snelheid met een chronometer en door middel van rechtstreekse competitie, je agressie om de beste te zijn wordt ten volle gestimuleerd. Het enige attractieve van sportief straatrijden is de hoeveelheid plezier die je hebt, niet de rondetijden, niet de podiumplaats of de verslagen tegenstanders. Er is een enorm verschil maar rijders die zelf nog niet ontdekt hebben wat het is om aan Het Tempo in groep bochten te nemen, weten het niet. Vlam op het circuit. Hou Tempo op de straat.
 
hmmm... ik ga toch maar verder met het spotten van olijke poppetjes op de boulevard...

wat een drukte over vlot doorrijden op de openbare weg... :)
 
Zo, dat was een heel verhaal zeg. Wel een leuk idee, en ik geloof best dat je er iets aan hebt. Maar op het rechte eind je gas flink lostrekken is en blijft gewoon leuk toch?
 
Wat een schrijfwijze heeft die gast :r . 'Het Tempo' word mij iets te veel :} .
Het idee lijkt me verder duidelijk en voor de liefhebber toepasbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik hou het maar gewoon op mijn rij-ervaring: hoe meer ervaring, hoe harder en scherper je rijdt.

Ah gut, tot nu nog maar 210000 km rijervaring ;)

Verhaal is wel leuk maar schrijfstijl zuigt.
 
Geen hoge snelheid op rechte stukken ok, niet 100% volgas zie ik ook nog zitten.
Niet of nauwelijks remmen gaat ook nog, dan moet je maar wat sneller de gas dichtdraaien voor een bocht.

Maar compleet recht doorheen een bocht??
Het is toch veel en veel leuker én veiliger om aan dezelfde snelheid door een bocht te gaan, met het knie'tje naar buiten...
ik wil wel eens iemand zien die sneller door de bocht kan rechtop dan afhangend. (en wat is dat schrepende geluid van een slider heerlijk :] )

voor de rest lijkt het wel leuk. zo neem je de "competitie" weg(minder kans dat iemand zich laat meeslepen), zonder alle fun eruit te halen.
 
Klinkt wel goed. Doet me denken aan een link die GuZ ergens heeft neergezet bij een verhaal over banden. Twee testrijders die al die banden onderhanden namen.

Volgens de auteur had de ene een echte race stijl, terwijl de ander het met minder gooi- en smijtwerk deed. Maar ik zat daarna de ronde tijden te bekijken en daar bleek die 'slome' vaak sneller te zijn.
 
Ik krijg idee een heilig verhaal te lezen met HET TEMPO.... pffffff. GAZZZZZZZZZZ :)

Ach.. het is inderdaad leuk om een bocht mooi en vloeiend te nemen maar het rechte stuk op vlammen blijft ook leuk :]
 
Een bocht aansnijden al remmende staat gelijk met uit de bocht vliegen

Dit is natuurlijk pure onzin.
Ik snap zijn verhaal wel, maar lekker een bocht inremmen is ook een sport.

Ik ben bang dat bovenstaande op een BMW rondtuft.

 
Laatst bewerkt:
Dit is natuurlijk pure onzin.
Ik snap zijn verhaal wel, maar lekker een bocht inremmen is ook een sport.

Ik ben bang dat bovenstaande op een BMW rondtuft.


misc.php


Auteur: Nick Ienatsch
Originele titel: The Pace
eerder gepubliceerd in Motorcyclist, Nov 91.
Nick Ienatsch is een in Amerika bekende motorracer en motorjournalist.
Momenteel geeft hij les aan de raceschool van "Fast" Freddie Spencer, voormalig meermalig wereldkampioen motorracen. (www.fastfreddie.com)

Bijlage: 011026_01.jpg
 
Zo probeer ik altijd te rijden. Waarom keihard afremmen als je vlot door de bocht kunt.

De stop 'n' go mentaliteit is voor mietjes.

Op deze manier zit je lekker relaxed hard te gaan.

Het verhaal is eigenlijk vrij simpel:
Probeer de bocht op je eigen weghelft te eindigen (insturen op andere weghelft is geen probleem). Stel dat door wat voor reden dan ook de bocht niet helemaal gaat zoals je gepland had, dan heb je nog een marge. Heb regelmatig meegemaakt dat mensen in de berm terecht komen, omdat ze je bij probeerden te houden.

Edit: behalve dat hangen in de bochten, dat doe ik natuurlijk wel. Daarmee kan ik met dezelfde snelheid een veel krappere lijn aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
misc.php


Auteur: Nick Ienatsch
Originele titel: The Pace
eerder gepubliceerd in Motorcyclist, Nov 91.
Nick Ienatsch is een in Amerika bekende motorracer en motorjournalist.
Momenteel geeft hij les aan de raceschool van "Fast" Freddie Spencer, voormalig meermalig wereldkampioen motorracen. (www.fastfreddie.com)
Toffe kuip op die BMW :+

Verder vind ik het verhaal "a load of crap" ('t was toch een Amerikaan)?
 
Een bocht aansnijden al remmende staat gelijk met uit de bocht vliegen

Bovenstaande zin blijft bullshit, ik rem al jaren de bocht in, en dat gaat nog altijd goed. En ik niet alleen, elke racer doet niet anders, anders is die al voor de bocht ingehaald.

Ik ken ook een andere zin: remmen is omgekeerd gasgeven, kortom, zonder remmen rij je uiteindelijk langzamer.

En ik heb moeite om zijn verhaal te geloven met zijn ervaring, wat hij eigenlijk bedoelt is, dat zijn bochtensnelheid vrijwel gelijk is aan zijn rechte stukken snelheid, hij kan waarschijnlijk niet veel harder op het rechte stuk. Maar dan zal de bandenslijtage niet bepaald laag liggen.

Dan zegt die ook nog dat je een foutmarge in acht moet nemen van een meter, dus liks en rechts een meter is twee meter, dus is de hele breedte van de weg, rijdt die op de snelweg of zo, ja, dan hoef ik ook niet te remmen voor een bocht.

Zo probeer ik altijd te rijden. Waarom keihard afremmen als je vlot door de bocht kunt.

De stop 'n' go mentaliteit is voor mietjes.

Op deze manier zit je lekker relaxed hard te gaan.

Het verhaal is eigenlijk vrij simpel:
Probeer de bocht op je eigen weghelft te eindigen (insturen op andere weghelft is geen probleem). Stel dat door wat voor reden dan ook de bocht niet helemaal gaat zoals je gepland had, dan heb je nog een marge. Heb regelmatig meegemaakt dat mensen in de berm terecht komen, omdat ze je bij probeerden te houden.

Jij zegt een stop en go mentaliteit is voor mietjes, maar wat is een Go en Go mentaliteit??

Natuurlijk heb je van die gasten die stilstaand de bocht door gaan, maar remmen voor de bocht kan ook afremmen zijn.

Natuurlijk moet je op je eigen weghelft uitkomen, tenzij je een deadwish heb, dus een overbodige opmerking.

En in de berm uitkomen, dan ga je harder dan je kan, dit kan gebeuren zowel als je remt voor een bocht, als wanneer je niet remt voor een bocht, heeft te maken met een inschatting van de bocht voor dat je de bocht ingaat.

Kijk, ik ga een beetje extreem op de feiten in, ik begrijp wel wat die bedoelt, alleen denk ik niet dat zoals hij het schrijft, het ook overkomt als hij je inhaalt.

Ik rem meestal voor een bocht, omdqat dat een leukere rijstijl oplevert, dan gewoon een snelheid rijden. Wie vindt het niet leuk om Haga driftend de bocht uit te zien komen.

En het zijn altijd coureurs die rijden op de openbare weg afzeiken, net zoals ik rijden op het circuit niet zo leuk vindt als de openbare weg.
Juist het onbekende maakt het leuk ipv vaste bochtjes rijden op een circuit.

Mazzel

 
Laatst bewerkt:
Merk aan me zelf dat mijn rijstijl steeds meer richting "het tempo" verhaal gaat.

Dat van recht op een motor zitten vind ik niet nodig. Vindt het veel beter sturen op de R6 om er naast te hangen, terwijl ik met de CBR eigenlijk nooit er naast hing.

En een hele morgen geen remlichtje die knippert is natuurlijk onzin, maar het principe sta ik helemaal achter: Goed de bocht van te voren inschatten. Yep.

Hoewel het verhaal af en toe wat overdreven geschreven is, ben ik het met de grote lijnen daarvan wel eens.
 
Een betweterigere slome ouwe gek met een systeemhelm op een BMW met koffers, laat maar lullen.

Er staan ik het stuk zoveel hints die aangeven dat hij totaal niet weet hoe je veilig hard kan rijden op een motorfiets.
Gizzmo had natuurlijk al de mooiste: "remmend de bocht in gaan staat gelijk aan vallen".
 
Ik denk dat ik vandaag net achter je heb staan wachten aan de lichten in gent B2. (rooie thundercat?)

meen wel je remlicht te hebben zien aanfloepen ;)
 
Ik denk dat ik vandaag net achter je heb staan wachten aan de lichten in gent B2. (rooie thundercat?)

meen wel je remlicht te hebben zien aanfloepen ;)

Inderdaad, rooie T-Cat met daarop een klein manneke met een rugzak.
Als het rond 11u was en ergens rond de heuvelpoort, dan was ik het wel (zoveel motoren rijden er nog niet rond).
 
Terug
Bovenaan Onderaan