Langere proefrit - Waar mogelijk?

Speedy-Gonzalez

Die hard MF'er
23 okt 2019
546
205
Nissewaard
Hallo MF'ers

Op zoek naar een nieuwe motor loop ik telkens tegen de beperkingen van een proefrit op: de meeste dealers laten je maar een half uurtje rijden. Lang niet genoeg om aan de motor te wennen en er in allerlei verschillende (weg)omstandigheden mee te rijden. Ik vind het persoonlijk absurd dat ik de aankoop van ~10k moet laten afhangen van zo'n beperkte rit. Dat is bij auto's een stuk beter geregeld!

Een ander dingetje is dat veel dealers je niet vrijblijvend willen laten rijden. Ze willen het 'eerst eens zijn'. Wat ik ook absurd vind omdat ik verschillende motorfietsen met elkaar wil vergelijken en pas daarna wil beslissen. Ook dat maak je bij auto's niet mee....

Weet iemand een dealer die niet moeilijk doet over wat langer en volledig vrijblijvend proefrijden? Die dealer krijgt dan mijn centen (mits die de motoren verkoopt waar ik interesse in heb :)).
 
Zou het aan de regio kunnen liggen? Ik heb tot nog toe altijd motoren mee gekregen met de vraag: hoe lang denk je ongeveer nodig te hebben? Houden we daar rekening mee.

Mijn XT600 kreeg ik zelfs met papieren mee toen hij nog overgeschreven en betaald moest worden (betaallimiet van de bank was niet hoog genoeg en dat duurt even om om te zetten). "Kom zo maar terug om de betaling af te ronden" kreeg ik toen als boodschap mee.
 
Zou het aan de regio kunnen liggen? Ik heb tot nog toe altijd motoren mee gekregen met de vraag: hoe lang denk je ongeveer nodig te hebben? Houden we daar rekening mee.

Mijn XT600 kreeg ik zelfs met papieren mee toen hij nog overgeschreven en betaald moest worden (betaallimiet van de bank was niet hoog genoeg en dat duurt even om om te zetten). "Kom zo maar terug om de betaling af te ronden" kreeg ik toen als boodschap mee.
Dat denk ik niet. Mijn ervaringen zijn met een dealer in Zwaagdijk en eentje in Hoevelaken. Verder een aantal in mijn omgeving (Zuid-Holland Zuid).
 
Bij Ten Kate en Gebben vragen ze zelfs om vooral wat langer te rijden. Desondanks ga je niet gelijk in een uurtje wennen aan een nieuwe fiets. Wat je wel redelijk snel door hebt (in mijn ervaring), is of het een fiets is die bij je past. Of vooral of de fiets niet bij je past.
 
Hallo MF'ers

Op zoek naar een nieuwe motor loop ik telkens tegen de beperkingen van een proefrit op: de meeste dealers laten je maar een half uurtje rijden. Lang niet genoeg om aan de motor te wennen en er in allerlei verschillende (weg)omstandigheden mee te rijden. Ik vind het persoonlijk absurd dat ik de aankoop van ~10k moet laten afhangen van zo'n beperkte rit. Dat is bij auto's een stuk beter geregeld!

Een ander dingetje is dat veel dealers je niet vrijblijvend willen laten rijden. Ze willen het 'eerst eens zijn'. Wat ik ook absurd vind omdat ik verschillende motorfietsen met elkaar wil vergelijken en pas daarna wil beslissen. Ook dat maak je bij auto's niet mee....

Weet iemand een dealer die niet moeilijk doet over wat langer en volledig vrijblijvend proefrijden? Die dealer krijgt dan mijn centen (mits die de motoren verkoopt waar ik interesse in heb :)).

Ik begrijp het wel, als je op 4 fietsen ieder 100km rijdt en er bevalt er geen 1, en dat doen nog 5 mensen staat de verkopende partij alleen maar verder af te schrijven... Als je pech hebt gaat het ook nog eens een keer regenen tijdens een proefrit en ben je weer een half uur of meer verder met de motor poetsen..
 
Dat denk ik niet. Mijn ervaringen zijn met een dealer in Zwaagdijk en eentje in Hoevelaken. Verder een aantal in mijn omgeving (Zuid-Holland Zuid).
In dat geval:
  • Van der Heijden (R.I.P.)
  • Groenevelt motoren in Son
  • Boshuizen motoren in Raalte
  • De Jong in- en verkoop
Die deden alleen niet moeilijk. Ik had wel altijd even van tevoren gebeld over de motor voor ik er naar toe ging (behalve Groenevelt, die zitten om de hoek bij het werk, maar ben ik eerst gaan kijken en later gaan rijden).
 
Gewoon 2 uur gaan rijden en zeggen dat je onderweg verdwaalt bent, excuses maken, paar euro voor benzine en klaar:+
 
Nee leg eens uit?:?

De verkopende partij zal bij, de meeste, motoren de groene dealerplaat monteren voor de proefrit, er van uit gaande dat je binnen de afgesproken tijd retour bent. Als je dan vrolijk 2uur wegblijft kan de volgende die een afspraak heeft staan om proef te rijden dat niet doen, en allicht zal de verkopende partij op die manier een verkoop mislopen. Daarom.
 
Al eens overwogen om te huren, bv. via motoshare.net? Dan kun je zo lang spelen als je wilt. Of het aanbod overeenkomt met wat je zoekt is een tweede.
Zeker overwogen ja! Maar idd, niet elke motor die je graag zou willen is te huur. Niettemin een goede optie. Maar zou m.i. niet nodig moeten zijn om een motor uit te kiezen. Niemand belt toch Herz op als ie een nieuwe auto wil kopen?
 
Zeker overwogen ja! Maar idd, niet elke motor die je graag zou willen is te huur. Niettemin een goede optie. Maar zou m.i. niet nodig moeten zijn om een motor uit te kiezen. Niemand belt toch Herz op als ie een nieuwe auto wil kopen?
Ik ben bij auto's niet anders gewend dan bij motoren: de verkoper gaat uit van een half uurtje rijden. Een proefrit is volgens mij vooral een check: is alles okay met dit voertuig dat ik wil kopen?

Ik maak daar zelf ook steeds minstens een uur van, maar da's vooral omdat zowel mijn vrouw als ik ieder een half uurtje willen rijden. Daar zijn we wel van tevoren duidelijk over, en dan is het gauw goed. Voor m'n huidige motor sprak ik af met de twee dealers waar ik proefreed: "Ik rijd deze dijkroute, dat stukje snelweg en dan kom ik weer terug". Vonden ze prima. Een vriend van me vroeg de garage waar hij vaste klant is wel eens om een motor een weekendje te mogen uitproberen. Maar hij is daar dan al bekend, dat maakt het makkelijker.

Al met al denk ik dat als je een motor langer dan een uurtje mee wilt nemen, je een heldere afspraak moet maken, en dat die al gauw richting huren kan gaan. Verder ben ik totaal met je eens: de garage die dat mogelijk maakt, verdient de verkoop.
 
Je kunt de motor ook huren voor een weekendje....als je dan nog geen beeld van de fiets hebt
 
Juist om te weten of een motor/auto iets voor je is, hebben dealers… demo-voertuigen. Vrij nieuw, weinig km’s en vaak met wat dikkere motor en meer opties die de meesten zouden nemen. Daarmee worden door potentiële kopers proefkilometers gemaakt (buiten werktijd rijden de verkopers er lekker mee rond) en na ca. een half jaartje/7000 km gaat hij gewoon in de verkoop als ex-demo. Goedkoper dan nieuw, maar meestal niet heel veel. En er komt weer een nieuwe demo.
Je hoeft echt geen medelijden te hebben met de kosten voor een dealer. Die ex-demo gaat nog steeds voor een (voor hem) leuke prijs weg. Het hoort gewoon bij het vak motor/autoverkoper.

Ik krijg na een proefrit met een auto geregeld te horen dat ik zo snel terug ben, na een klein half uurtje meestal. Voor mij is dat voldoende, maar ik kan me ook best voorstellen dat je wat meer tijd wilt. Dat kan dus gewoon. Vooraf misschien duidelijk over zijn. Zou mijn dealer dan bedenkelijk kijken, dan verkoopt hij aan mij niets. Alternatieven genoeg.
 
Ik koop altijd nieuw, meestal zonder proefrit.
Bij een gebruikte motor dient een proefrit om mankementen aan de dag te leggen.
En tegelijkertijd zijn we hier op het forum aan het roepen dat je proefritjes moet rijden om te weten of een motor bij je past.
 
En tegelijkertijd zijn we hier op het forum aan het roepen dat je proefritjes moet rijden om te weten of een motor bij je past.
Ik pas me ook aan aan de motor die ik koop.
Je ziet vaak dat iemand die nog nooit motor gereden heeft, al binnenkomt met allerlei absurde eisen waar zijn eerste motor aan zou moeten voldoen.
 
Ik pas me ook aan aan de motor die ik koop.
Je ziet vaak dat iemand die nog nooit motor gereden heeft, al binnenkomt met allerlei absurde eisen waar zijn eerste motor aan zou moeten voldoen.
Neemt niet weg dat als je een motor koopt om bepaalde rijeigenschappen als wat meer ervaren persoon, dat het niet gek is om wat langer weg te blijven.
 
Ik ben enorm goed geholpen bij Goedhartmotoren in Bodegraven. Was zeker 45 minuten weg (liet me meeslepen en 'vergat' de tijd) en het eerste wat de verkoper aan me vroeg was of ik het een leuk vond. Mocht bij het wachten op mijn slip-on montage ook een ritje maken op een Ducati waar ik naar zat te kijken :)
 
Bij de lokale BMW dealer (Biqer) mocht ik zonder problemen meerdere testritten maken op R nine T's.
Uiteindelijk ook dat model gekocht bij een BMW dealer binnen het netwerk.. mijn motor is nu in onderhoud bij Biqer, want top service.

Grappig dat je Groenevelt motoren in Son benoemt.. Ben er ooit wezen kijken naar een NC750X als opvolger voor mijn CBF600; vond ze redelijk "pushy" overkomen onder het mom van "Testrit maken maar verder niets kopen/inruilen" toen ik terugkwam van de testrit. (ze boden trouwens ook een absurd laag bedrag voor de inruil). Ik ga daar in ieder geval nooit terug, slechte indruk.

Ben toen naar Huyberts motoren gereden in Son en daar mocht ik zonder problemen langere stukken rijden op de NC750X / VFR800X..

Als motorbedrijf lijkt het me dat je snel genoeg de "joyriders" en serieuze kopers uit elkaar kan houden.. maar sommige dealers kunnen dit schijnbaar niet.
 
Stella/Simako deed ook niet moeilijk "we zien je over een uur of wat wel weer he...." euhhhh nee, het is fokking 2 graden, een half uurtje is lang zat :+
 
Beste manier om een motor echt te kennen; en het is het ook waard als je serieus geïnteresseerd bent in een model:

Korte proefrit bij een dealer, bevalt het model? Huur de motor dan voor een hele dag en maak een toertocht met zo'n ding.
 
Wat verwacht je precies? Is 45 minuten wel voldoende? Of denk je meer aan een uur, of 1,5 uur?

Het verschilt per dealer is mijn ervaring.
Lemar stuurde ook aan op een ritje van een half uur.
Bij Roke werd er niks over gezegd, die gaf wat tips voor een route, maar gaf wel hints waar ik weer kon keren ;)

Wat kan werken is op voorhand de dealer bellen en je verwachting bespreken, dan weet je op voorhand waar je aan toe bent. Vandaar mijn vraag in de eerste zin van mijn post.

De motor die je interessant lijkt voor een weekend huren lijkt me een goede optie.

Met jouw nickname zou ik je geen enkele motor mee geven :D :P
 
Het ligt vast ook aan de ervaring die hebt. Als het de eerste motor is waar je voor gaat kijken snap ik het wel. Iemand die al 10 jaar rijdt en verschillende motoren heeft gereden zou na een minuut of 20 toch wel moeten weten of ie vrienden gaat worden met de betreffende motor.

Betreft het proberen van alle opties, ik denk niet dat daar een koop van af moet hangen of een langere testrit daar uitsluitsel in gaat geven. Veel kun je langs te motor, daar hoef je niet direct voor te rijden. Als ik naar mijn huidige motor kijk (Yamaha R1 2015), je hoeft echt niet iedere (traction control) setting of optie te proberen om te weten of je em wil hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan