Langere proefrit - Waar mogelijk?

Hier nog nooit problemen mee gehad op de motor. Nog nooit een beperking in tijd meegekregen eigenlijk. Bij auto's zelfs al vaak een weekje kunnen lenen.

Alternatieven :

Huren en er dus voor betalen
Meerdere testritten van 30min
Testrit op locatie waar je snel op de snelweg bent of wat voor type weg je wil
Aangeven dat je alleen interesse hebt als je 35min mag testrijden
 
Er is een verschil tussen het maken van een proefrit om te bepalen hoe een (gebruikte) motor rijdt, stuurt en remt en het ontdekken van hoe je een motor beleeft.
Voor dat eerste heb je hooguit een half uurtje nodig en dan heb je alles wel even kunnen proberen, voor het laatste is een rit van een paar uur nodig en daar wringt de schoen, want dealers zijn er niet om jou daarin te faciliteren....zij willen gewoon een motor verkopen en hopen jou daarna als klant te krijgen voor het onderhoud en de aanschaf van andere spulletjes, want daar zit hun verdienmodel. (werkt bij auto's ook zo)
Voor mij persoonlijk begon het deze keer op Youtube waar ik de kandidaten die aan mijn eisen voldeden uitgebreid heb bekeken en veel heb geleerd over de min- en pluspunten.
Daarna een selectie gemaakt op basis van het budget wat ik wilde besteden en toen pas ben ik proef gaan rijden, wat vrijwel altijd bestond uit een korte rit van 15 tot 30 minuten waarin ik snel alles kon uitproberen wat ik met de motor voor ogen had om te doen en ik een indruk kreeg van de staat van onderhoud.
Uiteindelijk had ik al een keuze gemaakt toen er stom toevallig op MP een advertentie voorbij kwam (lang leve data tracking met cookies) van een particulier die dezelfde motor aanbood voor een wereldprijs, maar alleen als ik dat weekend zou beslissen.
Gebeld, foto's en filmpje via Whatsapp gekregen afgesproken voor de volgende dag, proefritje gemaakt en ter plaatse betaald en online op naam gezet en bij de verzekering aangemeld.
Sneu voor de dealers die mij ter wille waren, maar als rechtgeaarde Nederlander is mij dat worst, dat is allemaal onderdeel van het spel.
Ik heb ze overigens altijd nagebeld om te zeggen dat de motor het niet ging worden en ook waarom niet, dat is wel zo netjes.
 
Er is een verschil tussen het maken van een proefrit om te bepalen hoe een (gebruikte) motor rijdt, stuurt en remt en het ontdekken van hoe je een motor beleeft.
Voor dat eerste heb je hooguit een half uurtje nodig en dan heb je alles wel even kunnen proberen, voor het laatste is een rit van een paar uur nodig en daar wringt de schoen, want dealers zijn er niet om jou daarin te faciliteren....zij willen gewoon een motor verkopen en hopen jou daarna als klant te krijgen voor het onderhoud en de aanschaf van andere spulletjes, want daar zit hun verdienmodel. (werkt bij auto's ook zo)
Motor verhuur, demo en promotiedagen zijn toch producten die een potentieel koper in staat stellen om net wat langer ervaring op te doen dan een proefritje van 15-30 minuten ? Enige nadeel daarvan is dat het zich doorgaans beperkt tot de nieuwe modellen. Waarschijnlijk betaalt de importeur / distributeur mee in die producten zodat het de dealer minder kost.
Ik denk dat dealers kunnen faciliteren in een 3-4-5 uur durende "belevingsrit" maar dat de consument niet bereid is daarvoor te betalen. In principe kost dat ritje je hetzelfde als 1 dag huur. Ik zie de verzekeringspremies en onverwachte kosten bij de dealer al omhoog schieten.
En dan heb je nog de praktische kant. Alle uren die de motor op de weg is voor die "belevingsrit" ..... kan een andere potentiele koper hem niet bekijken.
 
Motor verhuur, demo en promotiedagen zijn toch producten die een potentieel koper in staat stellen om net wat langer ervaring op te doen dan een proefritje van 15-30 minuten ? Enige nadeel daarvan is dat het zich doorgaans beperkt tot de nieuwe modellen. Waarschijnlijk betaalt de importeur / distributeur mee in die producten zodat het de dealer minder kost.
Ik denk dat dealers kunnen faciliteren in een 3-4-5 uur durende "belevingsrit" maar dat de consument niet bereid is daarvoor te betalen. In principe kost dat ritje je hetzelfde als 1 dag huur. Ik zie de verzekeringspremies en onverwachte kosten bij de dealer al omhoog schieten.
En dan heb je nog de praktische kant. Alle uren die de motor op de weg is voor die "belevingsrit" ..... kan een andere potentiele koper hem niet bekijken.
En de kilometerstand wat blijft oplopen, maar idd huren voor het belevingsgevoel is best handig, maar ja dat kost weer geld.
Bij mij mogen ze een week een motor meenemen en uitproberen, wel tegen dag en kilometer vergoeding, wat we weer rechttrekken met de aankoop van deze motor.
Maar ook dat blijkt vaak weer niet goed te zijn.
 
En de kilometerstand wat blijft oplopen, maar idd huren voor het belevingsgevoel is best handig, maar ja dat kost weer geld.
Bij mij mogen ze een week een motor meenemen en uitproberen, wel tegen dag en kilometer vergoeding, wat we weer rechttrekken met de aankoop van deze motor.
Maar ook dat blijkt vaak weer niet goed te zijn.
Dat is toch een mooie optie die je de klant biedt. Wat is daar dan niet goed aan ?
 
Ik heb zelfs meerdere keren een motor gekocht zonder erop gereden te hebben. Gewoon omdat ik hem zo mooi vond. :YIk ben dan best wel impulsief als het gaat om de aanschaf van motoren. Ik heb er ook genoeg gekocht na het maken van een proefrit. Een proefrit is echter niet zo aan mij besteed. Ik ben dan eerder te voorzichtig dan dat ik ervan geniet. Sowieso kocht ik de motor altijd wel als ik er even een blokkie om mee ben geweest.

Ik las voorheen wel altijd alle tests in de motorbladen en tegenwoordig lees ik op het internet alle tests en kijk de hele dag Youtube filmpjes.

Maar omdat ik nu wat fysieke ongemakken heb, moet ik toch nog beter voorbereid zijn als ik mijn eerstvolgende motor aanschaf. Ik heb in ieder geval bedacht dat ik er eentje een weekend ga huren.
 
Toen ik mijn 1e sportmotor wilde kopen (nieuwe GSXR600 in 1997) aangegeven dat ik wel wat langer wilde rijden omdat het mijn 1e sportmotor was; kreeg een hele middag een demo mee (was bij Hans van Wijk, waar ik overigens al kind aan huis was). Daarna al mijn sportmotoren gekocht zonder proefritten; mijn laatste 2 zelfs gekocht vanaf een plaatje 😊.
 
Terug
Bovenaan Onderaan