Langere proefrit - Waar mogelijk?

Wat verwacht je precies? Is 45 minuten wel voldoende? Of denk je meer aan een uur, of 1,5 uur?

Het verschilt per dealer is mijn ervaring.
Lemar stuurde ook aan op een ritje van een half uur.
Bij Roke werd er niks over gezegd, die gaf wat tips voor een route, maar gaf wel hints waar ik weer kon keren ;)

Wat kan werken is op voorhand de dealer bellen en je verwachting bespreken, dan weet je op voorhand waar je aan toe bent. Vandaar mijn vraag in de eerste zin van mijn post.

De motor die je interessant lijkt voor een weekend huren lijkt me een goede optie.

Met jouw nickname zou ik je geen enkele motor mee geven :D :P
LOL

Eerlijk gezegd: toen ik mijn huidige motor kocht heb ik ook op basis van een half uurtje beslist dat het de KTM moest worden en niet de Tiger 800. Maar het voelde als onvoldoende.

ik rij veel dus wil eigenlijk een aantal uren achter elkaar rijden om te voelen hoe het gaat als je lang achter elkaar in het zadel zit. Dan pas voel je hoe de ergonomie van de motor bij je past.

En het idee om de motor een dag te huren na de proefrit vindt ik een goede maar niet elke motor is te huur en dealers verhuren hun demo’s vaak niet voor een dag.
 
Ik kan je gedachtengang volgen. Lijkt me goed om je te focussen op wat wel gaat en de mogelijkheden die er zijn. Bel een aantal dealer af voor mogelijkheden.

Wat voor motoren heb je op het oog?

Roke lijkt vrij makkelijk als je serieus geïnteresseerd bent in een Triumph.
 
Ik snap dat een dealer niet zomaar iets wilt uitlenen voor een dag, hoeveel procent van dergelijke verzoeken leidt tot een verkoop? Net zoals bij kleding en helmen passen, om vervolgens via internet te kopen voor de laagste prijs. En een motor die over een symbolische kilometerstand uitkomt, die wordt ineens als minder waard ervaren. Daar waar het bij een auto niet veel uitmaakt of hij 79.000 km heeft of 81.000. Ik kan me voorstellen dat ze er wel voor openstaan, mits ze het gevoel hebben dat ze de motor ook echt aan iemand kunnen verkopen. Alleen hoe haal je die ene persoon er tussen uit?

Aan de andere kant snap ik ook als je veel kilometers rijdt, dat je ook wilt weten hoe de motor aanvoelt na 2 uur in het zadel. En een motor is toch een andere ervaring dan een auto. Je ontkomt er haast niet aan om toch eerst een beeld te vormen wat voor een motor je wilt, om dan specifiek op zoek te gaan. Als je heel transparant bent dat het tussen hun motor gaat en die van een concurrent waar je ook op hebt proefgereden, staan ze er wellicht meer open voor. Maar ook dan is het de vraag of ze je op je blauwe ogen vertrouwen.

Dat is het voordeel als je erg weinig rijdt. Je vormt een beeld welke motor je wilt, je doet een proefritje of alles functioneert, en je koopt. Valt het na een jaar tegen, dan ga je weer op zoek naar iets anders. Met mijn oude R1 10 jaar gereden. Sindsdien een KTM 640SM bezit, een KTM 950SM en nu een Yamaha FZ1N. Elke 2 jaar iets anders, is ook leuk :+ . Koop je een iets oudere motor en je doet niet veel kilometers, dan valt de afschrijving best mee.
 
Toen ik een huis ging kopen stond ik er ook op dat ik eerst 2 dagen kon proefwonen. Het gaat immers om een groot bedrag en dan wil je de keuze niet maken door slechts een half uurtje in het huis rond te lopen. Nee, dan moet je echt weten of het huis bij je past enzovoorts.

Toen de makelaar vertelde dat dit niet mogelijk was, heb ik hem verteld dat ie kon stikken met zn huis.
 
Bij de lokale BMW dealer (Biqer) mocht ik zonder problemen meerdere testritten maken op R nine T's.
Uiteindelijk ook dat model gekocht bij een BMW dealer binnen het netwerk.. mijn motor is nu in onderhoud bij Biqer, want top service.

Grappig dat je Groenevelt motoren in Son benoemt.. Ben er ooit wezen kijken naar een NC750X als opvolger voor mijn CBF600; vond ze redelijk "pushy" overkomen onder het mom van "Testrit maken maar verder niets kopen/inruilen" toen ik terugkwam van de testrit. (ze boden trouwens ook een absurd laag bedrag voor de inruil). Ik ga daar in ieder geval nooit terug, slechte indruk.

Ben toen naar Huyberts motoren gereden in Son en daar mocht ik zonder problemen langere stukken rijden op de NC750X / VFR800X..

Als motorbedrijf lijkt het me dat je snel genoeg de "joyriders" en serieuze kopers uit elkaar kan houden.. maar sommige dealers kunnen dit schijnbaar niet.
Oh vreemd. Ik heb daar mijn Kawasaki ZZR600 gekocht. Ik kreeg hem zo mee, de kerel pakte ook fijn nog even wat tijd voor me om er nog een rondje omheen te lopen enzo. Kan misschien aan de timing liggen. Als ik serieus geïnteresseerd ben kom ik in het weekend heel erg vroeg of doordeweeks. Inruil had ik toen niet. Ze hadden wel interesse in m'n GS500, maar ik wilde nog geen afscheid nemen.
 
Toen ik een huis ging kopen stond ik er ook op dat ik eerst 2 dagen kon proefwonen. Het gaat immers om een groot bedrag en dan wil je de keuze niet maken door slechts een half uurtje in het huis rond te lopen. Nee, dan moet je echt weten of het huis bij je past enzovoorts.

Toen de makelaar vertelde dat dit niet mogelijk was, heb ik hem verteld dat ie kon stikken met zn huis.
Zie dat in deze huizenmarkt nog maar eens te doen, dan woon je enkel nog onder een brug
 
Toen ik mijn motor ging proefrijden heb ik gevraagd wanneer verwacht je me terug.

Toen zeiden ze maximaal 1 a anderhalf uur.

Dit was bij motoport Hillegom. Geen gejaagd gedoe. Was wel *voor* aanvang van het motor seizoen.
 
Toen ik mijn motor ging proefrijden heb ik gevraagd wanneer verwacht je me terug.

Toen zeiden ze maximaal 1 a anderhalf uur.

Dit was bij motoport Hillegom. Geen gejaagd gedoe. Was wel *voor* aanvang van het motor seizoen.

Ik krijg heb idee dat TS liefst enkele uren wilde proefrijden (zie post #27) en daar bij geen enkele dealer akkoord voor kreeg.

Dit hele topic is gebaseerd op 'kort en lang', wat natuurlijk voor iedereen anders is.

Laten we eerst eens wensen omzetten in meetbare uren, dan kunnen we wellicht TS laten inzien dat hij zijn verwachtingen netjes zou moeten bijstellen of dat hij wellicht vreemde apen als dealers heeft aangetroffen.
 
Hallo MF'ers

Op zoek naar een nieuwe motor loop ik telkens tegen de beperkingen van een proefrit op: de meeste dealers laten je maar een half uurtje rijden. Lang niet genoeg om aan de motor te wennen en er in allerlei verschillende (weg)omstandigheden mee te rijden. Ik vind het persoonlijk absurd dat ik de aankoop van ~10k moet laten afhangen van zo'n beperkte rit. Dat is bij auto's een stuk beter geregeld!

Een ander dingetje is dat veel dealers je niet vrijblijvend willen laten rijden. Ze willen het 'eerst eens zijn'. Wat ik ook absurd vind omdat ik verschillende motorfietsen met elkaar wil vergelijken en pas daarna wil beslissen. Ook dat maak je bij auto's niet mee....

Weet iemand een dealer die niet moeilijk doet over wat langer en volledig vrijblijvend proefrijden? Die dealer krijgt dan mijn centen (mits die de motoren verkoopt waar ik interesse in heb :)).
Eenmaal heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt, jaren geleden. Spontaan bezoek, interesse getoond en direct allerlei beperkingen en voorwaarden opgelegd gekregen. Die heb ik halverwege beleefd afgeslagen waarna ik de deur ben uitgelopen.

Daarvoor en daarna heb ik altijd zo lang als ik wenste kunnen proefrijden, of dat nu demo's of gebruikte motoren waren. Een belletje vantevoren was altijd genoeg voor een gereed staande motor, een uitgebreide proefrit, een bakje koffie, een prettig gesprek en, niet zelden, een ongevraagd inruilaanbod (waarop ik toevallig nooit ben ingegaan). Meestal willen ze een kopietje van het rijbewijs, een enkeling wil hem als borg (ook goed, ik een kopietje). De laatste proefrit was eind 2019 in de regen, waarvoor de dealer nota bene excuses maakte. Dat zijn trouwens prima testomstandigheden, omdat je dan goed merkt hoe de aerodynamica van de betreffende motor werkt, wat schoon blijft en wat vies wordt.

In mijn motorleven (sinds 1988) heb ik zo in alle hoeken van het land tientallen motoren uitgeprobeerd en totnutoe 3x een aankoop gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik stap de motorzaak binnen. Leg de stropdas keurig uit dat ik op vijf verschillende motorfietsen minimaal een uur per stuk wil proefrijden om te kijken wat bij me past.
Wat denk je dat die stropdas zegt?
 
Ik stap de motorzaak binnen. Leg de stropdas keurig uit dat ik op vijf verschillende motorfietsen minimaal een uur per stuk wil proefrijden om te kijken wat bij me past.
Wat denk je dat die stropdas zegt?
"Scheer je weg, schobbejak!" O-)
Ergens in de jaren '80 kregen de motordealers door dat het dragen van een stropdas geen gunstige invloed had op de verkoop.
 
Klopt, ze hebben tegenwoordig allemaal een sweater of een polo met een logo. Er staat nog net geen "kan ik u helpen" op hun rug.
 
toen ik na een aantal jaren opnieuw een motor wilde kopen was het eveneens belangrijk voor mij om wat langer te proefrijden ivm mijn hernia's, ik wist niet eens of het wel zou gaan.
Heb toen eerst een mt10 gehuurd voor een dag, en daarna gevraagd voor een langere proefrit op een zx10R , ik wilde eigenlijk een supersport! kreeg de motor voor 2 uur mee en heb hem volgetankt weer ingeleverd.
Dit was bij motoport Veldhoven, uiteindelijk een r1 gekocht, allemaal 2dehands motoren overigens.
 
toen ik na een aantal jaren opnieuw een motor wilde kopen was het eveneens belangrijk voor mij om wat langer te proefrijden ivm mijn hernia's, ik wist niet eens of het wel zou gaan.
Heb toen eerst een mt10 gehuurd voor een dag, en daarna gevraagd voor een langere proefrit op een zx10R , ik wilde eigenlijk een supersport! kreeg de motor voor 2 uur mee en heb hem volgetankt weer ingeleverd.
Dit was bij motoport Veldhoven, uiteindelijk een r1 gekocht, allemaal 2dehands motoren overigens.

Dit is een mooi voorbeeld.

Je was blijkbaar heel content met de 2 urige proefrit. Aan je toonzetting valt te voelen dat je er met lof over spreekt. Ook dat je hem vol benzine teruggaf geeft je waardering weer. Als ik het goed interpreteer, is je reactie een voorbeeld van 'het kan dus wel, een lang(ere) proefrit'

Wat nou als TS met lange proefrit 6 a 7 uur bedoelt?

Dan lullen we aardig langs elkaar heen met zn allen.
 
_O- _O- De oerknap had zonder niet eens bestaan... _O-
Mooie discussie!

Laat ik ff wat meetbaarder worden dan.....
Ik verwacht dat ik een GSX-S750 of een CB650R leuk genoeg ga vinden om te kopen. Ik ben meetbaar serieus (maar niet dat ik mijn banksaldo laat zien aan de verkoper 😁). Maar ik wil eigenlijk wel graag een dag rijden voordat ik de motor koop. Dit omdat ik veel rij en de motor ook voor dagtochten wil gebruiken. En het is mijn ervaring dat je pas na twee of meer uur voelt hoe goed een motor ergonomisch bij je past. Die dag rijden hoeft niet gratis. Ik wil daar best voor betalen (via motoshare of bij de dealer).

Na bovenstaande discussie heb ik besloten dat ik beide motoren met elkaar ga vergelijken middels een “normale” proefrit (is een uur teveel gevraagd?). Degene die me het beste bevalt ga ik dan een dag (gratis of betaald) rijden via de dealer (die hem, indien gratis geleend voor een dag, dan ook aan mij mag verkopen; eerlijk is eerlijk) of motoshare (in welk geval de dealer waar ik proefgereden heb de eerste kans krijgt een goed aanbod te doen).

Eerlijk spel voor alle partijen?

Bedankt voor jullie hulp met deze discussie. Het heeft mij echt geholpen....
 
Laatst bewerkt:
In dat geval:
  • Van der Heijden (R.I.P.)
  • Groenevelt motoren in Son
  • Boshuizen motoren in Raalte
  • De Jong in- en verkoop
Die deden alleen niet moeilijk. Ik had wel altijd even van tevoren gebeld over de motor voor ik er naar toe ging (behalve Groenevelt, die zitten om de hoek bij het werk, maar ben ik eerst gaan kijken en later gaan rijden).
Die bij jouw werk om de hoek is een goeie :}
 
Hallo MF'ers

Op zoek naar een nieuwe motor loop ik telkens tegen de beperkingen van een proefrit op: de meeste dealers laten je maar een half uurtje rijden. Lang niet genoeg om aan de motor te wennen en er in allerlei verschillende (weg)omstandigheden mee te rijden. Ik vind het persoonlijk absurd dat ik de aankoop van ~10k moet laten afhangen van zo'n beperkte rit. Dat is bij auto's een stuk beter geregeld!

Een ander dingetje is dat veel dealers je niet vrijblijvend willen laten rijden. Ze willen het 'eerst eens zijn'. Wat ik ook absurd vind omdat ik verschillende motorfietsen met elkaar wil vergelijken en pas daarna wil beslissen. Ook dat maak je bij auto's niet mee....

Weet iemand een dealer die niet moeilijk doet over wat langer en volledig vrijblijvend proefrijden? Die dealer krijgt dan mijn centen (mits die de motoren verkoopt waar ik interesse in heb :)).
Of je bedoeld een motor een hele dag meenemen om goed uit te proberen???
Wij noemen dat een motor huren, dat zou je kunnen afspreken en dat je bij aankoop de daghuur retour krijgt.
Zou jij mensen de hele dag gratis op pad sturen, volle tank benzine, evt verkeersboetes, schade enz, enz???
 
Een ander dingetje is dat veel dealers je niet vrijblijvend willen laten rijden. Ze willen het 'eerst eens zijn'. Wat ik ook absurd vind omdat ik verschillende motorfietsen met elkaar wil vergelijken en pas daarna wil beslissen. Ook dat maak je bij auto's niet mee....

Er is toch niks mis met een dealer die goed filtert met wie hij te maken heeft en aan wie hij zijn motor uitleent.
Je kan je brood niet verdienen aan allemaal die "kijken kijken niks kopen" figuren..... Goed filteren en je tijd aan de juiste aspirant koper spenderen is zinvol. k heb daar alle begrip voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan