Langere remweg

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.242
665
Breda
Toen ik vanmiddag met de motor even een eindje ging rijden met visite van ons schrok ik mij een hoedje. Zelf ben ik rond de 100 kilo, en degene die bij me achterop zat ook. Toen ik even een stukje 120 reed moest ik remmen maar de remweg was zo enorm lang! Gelukkig had ik er een beetje op geanticipeerd, maar het viel me toch nog tegen. Hij had er echt moeite mee. Is dat normaal?
 
wel je voorrem voldoende gebruikt?
Als ik vermoed dat het glad is, en iets minder m`n voorrem gebruik dan is de remweg inderdaad veel langer.
Als je je voorrem goed gebruikt sta je als het goed is lekker snel stil, ook met z`n 2'en.
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk zou je gewoon snel stil moeten staan, maar ja, als je met veel gewicht rijdt dan is je traagheid ook een heel stuk groter he!
probeer uit te vinden waar de grens is tot hoe hard je kan remmen!!
 
Het is inderdaad normaal dat je remweg langer is met iemand achterop. Ik rij zelf vaak met iemand achter op.

p.s.
Dan heb je ook wel gemerkt dat je voorwiel sneller omhoog wil met iemand achterop :) .
 
Het is inderdaad normaal dat je remweg langer is met iemand achterop. Ik rij zelf vaak met iemand achter op.

p.s.
Dan heb je ook wel gemerkt dat je voorwiel sneller omhoog wil met iemand achterop :) .

Volgens mensen op van die oefendagen niet...
 
eigenlijk zou je gewoon snel stil moeten staan, maar ja, als je met veel gewicht rijdt dan is je traagheid ook een heel stuk groter he!
ik denk dat men iets anders bedoeld met massatraagheid.... :+

in principe wordt de remweg langer als de te beremmen massa groter wordt... het zal iets helpen dat er meer druk op de banden is maar dat zal niet genoeg zijn.
 
lees dit eens

www.msgroup.org/TIP125.html

Dit is een artikel hierover.
Alleen ben ik het niet met de inhoud eens. De auteur stelt dat de grotere massa gecompenseerd wordt door de toename van tractie. Ik vraag me af of dat nou aan elkaar gelijk is, ik ben het meer met Guz eens.

Op dat msgroup staan trouwens meer leuke artikelen. Neem alleen niet alles voor waarheid aan.
 
met twee heb je net zo'n lange remweg als dat je alleen rijdt...

doordat je veel meer tractie hebt kun je veel lomper (=lees: harder) knijpen in je voorrem en doordat er meer massa op je achterwiel zit kun je de achterrem ook nog eens gebruiken!!

vaak genoeg vanaf 200 terug naar 100 gemoeten met duo, nooit een probleem, je moet gewoon veel harder knijpen :)
 
Nou, gevoelsmatig zeg ik dat ik vanmiddag een stuk eerder moest remmen om op tijd stil te staan. Maar ik kan me ook vergissen he, ik ben nog niet echt super ervaren qua motorrijden. Misschien was ik ook bang om met het grote gewicht hard in de rem te knijpen........
 
:^

je hebt ook van die mensen die meesturen door met hun armen om je heen jouw proberen om te draaien op je motor :P
Die hebben ooit is gehoord je moet meesturen :P
 
Weet je wat het vervelendste is als je met een passagier heel hard remt?

DAT JE BALLEN OP DE TANK KNALLEN :(

duo opvoeden :+

voor de meeste duo's is remmen een stuk gemakkelijker als ze hun handen op de tank leggen, dan kunnen zij zich daartegen afzetten en zijn ze minder afhankelijk van jou

eigenlijk vertel je dit natuurlijk omdat ze dan niet zo op jou steunen tijdens het remmen ;)
 
Toen ik vanmiddag met de motor even een eindje ging rijden met visite van ons schrok ik mij een hoedje. Zelf ben ik rond de 100 kilo, en degene die bij me achterop zat ook. Toen ik even een stukje 120 reed moest ik remmen maar de remweg was zo enorm lang! Gelukkig had ik er een beetje op geanticipeerd, maar het viel me toch nog tegen. Hij had er echt moeite mee. Is dat normaal?

In theorie is de kan je even snel afremmen.

Maar ik praktijk is dat een stuk moeilijker.
Je moet namelijk harder knijpen om af te remmen, en daarbij krijg je ook nog eens het gewicht van je duo die bovenop je leunt.

Het is niet makkelijk om en harder te moeten knijpen en harder jezelf omhoog te moeten houden. Daarom heb je in praktijk vaak een langere remweg.

Maar met veel oefenen zou dit weer even lang moeten worden.
 
waarom kan ik met me enkele schijfje veeeel later remmen dan meeste motoren met dubbele schijven?

inderdaad, omdat mijn motor veel lichter is...

hoe groter de massa, hoe groter de remweg.... (bij eenzelfde voertuig)
stouw je oto maar es vol, kun je het veilig uitproberen....
 
waarom kan ik met me enkele schijfje veeeel later remmen dan meeste motoren met dubbele schijven?

inderdaad, omdat mijn motor veel lichter is...

hoe groter de massa, hoe groter de remweg.... (bij eenzelfde voertuig)
stouw je oto maar es vol, kun je het veilig uitproberen....

sorry hoor... maar dit is echt onzin...

tractie zegt ook erg veel... zo niet meer

plaats maar eens bredere banden onder je auto en ga maar eens remmen, waarschijnlijk ga je een langere remweg hebben doordat je wielen eerder blokkeren...
waarom? omdat er minder druk per vierkante centimeter uitgeoefend wordt op je banden
 
Op zaterdag 30 november 2002 11:41 schreef msxx het volgende:sorry hoor... maar dit is echt onzin...

tractie zegt ook erg veel... zo niet meer
natuurlijk zegt tractie veel, maar ik mag hopen dat ik ook veel tractie heb als ik in mijn eentje op de brommer zit...

je ziet toch ook in de MotoGP e.d. dat de lichtere motoren o.a. voordeel hebben omdat ze later kunnen remmen? en dan heb je het maar over 20-30 kilo of zo.

en wie heeft het over het verbreden van je bandjes gehad?
 
sorry hoor... maar dit is echt onzin...

tractie zegt ook erg veel... zo niet meer

plaats maar eens bredere banden onder je auto en ga maar eens remmen, waarschijnlijk ga je een langere remweg hebben doordat je wielen eerder blokkeren...
waarom? omdat er minder druk per vierkante centimeter uitgeoefend wordt op je banden

Dus meer band op de weg langere remweg??? Nou gaat het van vaag naar onbegrijpelijk...
 
plaats maar eens bredere banden onder je auto en ga maar eens remmen, waarschijnlijk ga je een langere remweg hebben doordat je wielen eerder blokkeren...
waarom? omdat er minder druk per vierkante centimeter uitgeoefend wordt op je banden


Dit klopt ook niet helemaal denk ik. :?
Dan kan ik volgens jou ook m'n remweg verkorten door smallere banden te monteren? :9 hehehehe.....

Ik ben ook van mening dat als er meer gewicht op je motor zit, je een langere
remweg hebt.



(interessant topicskuh :+ )
 
waarom kan ik met me enkele schijfje veeeel later remmen dan meeste motoren met dubbele schijven?

inderdaad, omdat mijn motor veel lichter is...

hoe groter de massa, hoe groter de remweg.... (bij eenzelfde voertuig)
stouw je oto maar es vol, kun je het veilig uitproberen....

Hoe zit het dan met dat passagier verhaal...... leg mij nou eens uit !
Als je genoeg rem'vermogen' hebt kun je even snel stilstaan, mits je vering en bandjes het ook aankunnen toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan