Langstilstaande motor 'reanimeren'..

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
Ik heb sinds vorige week een Honda VFR400 NC24, deze heeft aardig lang stil gestaan ( 3 jaar geleden heeft ie voor het laatst gelopen, 15 minuten lang ongeveer...) ik wil het hok nu dus weer aan de praat gaan brengen (ik mis wat kleine deeltjes maar als ik die heb is verder alles aanwezig...) waar moet ik zoal op letten om hem weer lopend te maken... het apparaat is helemaal leeg wat benzine, koelvloeistof en olie betreft...

Mijn pa zei dat ik waarschijnlijk via de bougie-gat wat olie in de cilinders moest doen om de boel even goed te smeren. koelvloeistofreservoir vullen, een keertje de carbs schoonmaken. natuurlijk, olie in het blok...

hebben jullie tips met wat ik ZEKER moet doen, en wat ik zeker niet moet doen om hem weer aan te krijgen...

(effe achtergrond info: honda vfr400r NC24 uit '88: de tank is lek, wat gefixt wordt, schakelpedaaltje mist, koppelings- en gaskabel missen. onderdelen worden volgende week zaterdag besteld...)
 
Ik heb sinds vorige week een Honda VFR400 NC24, deze heeft aardig lang stil gestaan ( 3 jaar geleden heeft ie voor het laatst gelopen, 15 minuten lang ongeveer...) ik wil het hok nu dus weer aan de praat gaan brengen (ik mis wat kleine deeltjes maar als ik die heb is verder alles aanwezig...) waar moet ik zoal op letten om hem weer lopend te maken... het apparaat is helemaal leeg wat benzine, koelvloeistof en olie betreft...

Mijn pa zei dat ik waarschijnlijk via de bougie-gat wat olie in de cilinders moest doen om de boel even goed te smeren. koelvloeistofreservoir vullen, een keertje de carbs schoonmaken. natuurlijk, olie in het blok...

hebben jullie tips met wat ik ZEKER moet doen, en wat ik zeker niet moet doen om hem weer aan te krijgen...

(effe achtergrond info: honda vfr400r NC24 uit '88: de tank is lek, wat gefixt wordt, schakelpedaaltje mist, koppelings- en gaskabel missen. onderdelen worden volgende week zaterdag besteld...)

Je hebt het lijstje wel aardig goed. Druppie olie in de bougiegaten is een goed idee idd, en dan ff het blok met een sleutel ronddraaien. (Eerst olie in het blok, vloeistoffen allemaal vullen.) Carburateurs grondig schoonmaken. Vers accuutje erin en gaan met die banaan :)

Voor je gaat rijden natuurlijk eerst ff o.a. remvloeistof vervangen en misschien banden.
 
om te beginnen niet met de startmotor starten ... als je zuiger vastzit, verbrand je startmotor ook nog ..

Beter met een luchttol op één of ander primair aangedreven onderdeel
of aanduwen in II
 
Luchtfilter ook even checken, maar dat doe je waarschijnlijk al wanneer je de carbs schoon gaat maken. Nieuw oliefilter.

En als je hem daarna lopend hebt gekregen, even naar de waterpomp kijken. Die dingen willen nog weleens gaan lekken na zo lange tijd.
 
hebben jullie tips met wat ik ZEKER moet doen, en wat ik zeker niet moet doen om hem weer aan te krijgen...

Heel makkelijk: geef dat blok een goede beurt. Kleppen stellen, nieuwe bougies, nieuwe olie, nieuwe koelvloeistof en een druppie olie in de bougiegaten. Ik heb net een blok aan de praat gekregen die zo'n 2 jaar gerust heeft. Let op pakkingen die uitgedroogd kunnen zijn.
 
Heel makkelijk: geef dat blok een goede beurt. Kleppen stellen, nieuwe bougies, nieuwe olie, nieuwe koelvloeistof en een druppie olie in de bougiegaten. Ik heb net een blok aan de praat gekregen die zo'n 2 jaar gerust heeft. Let op pakkingen die uitgedroogd kunnen zijn.

Is misschien heel makkelijk, maar ik ben (wat motoren betreft) een beetje een beginner... ik loop stage bij een (auto)garage en heb al heel wat scooterblokken gerepareerd/gereviseerd, maar dingen als kleppen stellen is voor mij nieuw.... dus een beetje uitgebreidder mag ;)

Danku
 
Is misschien heel makkelijk, maar ik ben (wat motoren betreft) een beetje een beginner... ik loop stage bij een (auto)garage en heb al heel wat scooterblokken gerepareerd/gereviseerd, maar dingen als kleppen stellen is voor mij nieuw.... dus een beetje uitgebreidder mag ;)

Danku

Er is niets leuker dan sleutelen aan je eigen bike, althans dat vind ik. Wat je moet hebben is een WPHB, daarin staat alles wat je moet weten. Als je het één keer hebt gedaan is het later een makkie. Mocht je een WPHB niet vinden dan moet je ff mij nog een keertje aanspreken, ik heb nog een Haynes op PDF-formaat. Wel ff zorgen dat je ergens 80MB online ruimte ergens nodig hebt.
 
Ervaringen met een CB550:

ca 1 jaar stil gestaan...buiten in de regen

kontakt aan..... lampjes branden, startknop (stom natuurlijk) lampjes uit.
kontakt uit en weer aan.....lampjes branden weer
kickstarter 1x.....2x ......3..... jaaa hij loopt!

GL 1000

vele jaren stil gestaan
carbs schoongemaakt, nieuw lucht filter, verse olie en filter, verse benzine en een nieuwe accu.
kontakt, startknop indrukken... en lope! *O*

het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn als een motor lang heeft stil gestaan, bij langer dan een jaar stil wel even de benzine vervangen als er nog wat in de tank zit. Ook de carbs schoonmaken is dan geen overbodige luxe, en natuurlijk altijd verse olie erin!
 
lijkt me verstandig als je de motor eerst even een grote onderhoudsbeurt geeft.
dus alle vloeistoffen (remvloeistof e.d.) vervangen.
De kabels smeren (koppelingskabel en gaskabel) zodat alles soepel loopt.

In de search staat wel een lijst voor een grote beurt.

Daarna gewoon alles vullen met olie en benzine e.d. (slangen nalopen op poureusheid e.d.)

en dan proberen te starten.
 
Ervaringen met een CB550:

ca 1 jaar stil gestaan...buiten in de regen

kontakt aan..... lampjes branden, startknop (stom natuurlijk) lampjes uit.
kontakt uit en weer aan.....lampjes branden weer
kickstarter 1x.....2x ......3..... jaaa hij loopt!

GL 1000

vele jaren stil gestaan
carbs schoongemaakt, nieuw lucht filter, verse olie en filter, verse benzine en een nieuwe accu.
kontakt, startknop indrukken... en lope! *O*

het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn als een motor lang heeft stil gestaan, bij langer dan een jaar stil wel even de benzine vervangen als er nog wat in de tank zit. Ook de carbs schoonmaken is dan geen overbodige luxe, en natuurlijk altijd verse olie erin!

Oh ja.... vergeet ik haast...koelvloeistof!
en na drie jaar stilstand zullen de banden ook niet echt veilig zijn.
 
@ratman1

Ik ben er op zich ook niet bang voor dat hij heel meoilijk gaat doen (elke keer als ik iemand er naar vraag zegt men: ja maar het is een Honda toch? ja... Ooh dan, loopt waarschijnlijk direct weer!) maar ik vroeg me af wat ik (precies) doen.

En wat de benzine betreft... die is er niet... en zal er voorlopig ook niej komen... de tank is namelijk lek (zie starttopic, kleine roestplekjes onderin, die door-en-door zijn... )
 
Okeej... iig bedankt... al snap ik niet helemaal wat je bedoelt en waar heb ik 80 mb online ruimte voor nodige??? :?

WPHB = werkplaatshandboek. Die 80MB ruimte die ik aan jou vroeg was om die WPHB bij jou ergens neer te zetten, maar don't worry: ik heb al een download voor je. Een behulpzame medeforummer heeft al een topic geopend waar die WPHB'en te vinden zijn: http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

Ook Honda's zullen niet gelijk starten, ik zal er maar niet over beginnnen hoe ik een Honda had stijfgevloekt toen ik die had (blok uit elkaar, etc.). Voordat ik ook maar één keer die startknop ingedrukt had zou ik 'm eerste een uitgebreide beurt geven. Niets is zo frustrerend als een niet (goed) werkend blok waar later nog veel aan moet gebeuren.
 
Zou iemand even een lijstje achter kunnen laten (op volgorde alst kan...) wat er allemaal moet gebeuren voor ik m kan starten?

- Controleer carterpakkingen en oliepanpakking op lekkage, eventueel vervangen
- staat van de batterij nakijken
- reinig de carburateurs
- smeer alle kabels
- olie uit het blok
- oliefilter verwijderen
- Nieuw oliefilter de rubberen ring binnenin met olie invetten en het filter iets meer dan handvast erop draaien
- aftapplug op moment vastdraaien met nieuwe ring
- koelvloeistof uit het koelsysteem
- Nieuwe koelvloeistof erin (later bij laten lopen van de motor nog ff ontluchten)
- eventueel koppelingsvloeistof (als je die hebt) vervangen (ook deze ontluchten)
- alle contacten nagaan op corrosie
- oude bougies eruit draaien
- alle kleppen op klepspeling nakijken en eventueel stellen
- klein drupje olie in de bougiegaten
- nieuwe (de goede!!) bougies iets invetten met kopervet, electrodenafstand nakijken en zonodig stellen en de bougies aandraaien op het juiste moment
- het blok laten ronddraaien zonder te starten (om de olie bij de delen te laten komen)
- het blok starten en een tijd stationair laten lopen (niet aan het gas jengelen!)
- kijk of er nog lekkages ergens zijn
- ontlucht het koelsysteem
- motor uit en na 5 a 10 minuten kijken of het olieniveau klopt
- genieten :)

Edit: iets vergeten en belangrijk: het luchtfilter vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Naast alles wat al eerder vernoemd is:

Denk aan je banden die zijn verdroogd en hebben een vlakke kant van het staan.
Tandwielen en ketting zijn op 1 punt door gehangen en moeten vervangen worden. Je trekt namelijk nu alle rubbers die tussen je schakels zitten kapot.
Wat betreft je wielen check even of je lagers nog goed vet zijn en soepel lopen

Succes er mee. Je komt altijd nog wel iets tegen wat tegenvalt.
 
de ketting is vorig jaar vervangen... en is nog niet strak gezet en geklonken... komt nog.... dan zal ik wel eens een lijstje maken... zijn er dingen die ik ZEKER moet doen aan het begin en dingen die juist als laatste moeten gebeuren???
 
lijstje hierboven is vrij volledig
het is idd best goed om de cilinders even op en neer te laten gaan met een sleutel (zodat je zeker weet dat ze op en neer kunnen gaan) en dan pas op de starknop te drukken.
Je kan best zien dat je batterij volledig vol is en anders hang je ze met startkabels aan een auto (best een gewone benzine wagen, geen zware diesel ofzo, die batterijen zijn veels te zwaar en ook geen té fancy wagen met boordcomputer enzo, dan kan je die wel eens ontregelen door met startkabels te starten).
Wat ook een goede truc is om echt de eerste keer te starten: (enkele uren geleden nog gebruikt, niets anders hielp) is ervoor zorgen dat je aan je carburators kan. Dus de tank niet vast op de motor zetten maar een beetje opzij, ofzo en dus ook je luchtfilters eraf doen (zolang je niet zonder gaat rijden en niet in een super stoffige omgeving zit, kan dat geen kwaad). Dan gaat één iemand op de startknop drukken en blijven drukken zodat de startmotor blijft rondgaan en dan doet laat iemand anders met een pipetje in elke carburator enkele druppels (2 à 3) benzine vallen. Normaal gaat die dan na enkele seconden beginnen leven :)
 
de ketting is vorig jaar vervangen... en is nog niet strak gezet en geklonken... komt nog.... dan zal ik wel eens een lijstje maken... zijn er dingen die ik ZEKER moet doen aan het begin en dingen die juist als laatste moeten gebeuren???

Ondertussen had je het lijstje al afgewerkt... Doe het maar op jouw manier, starten en een kruisje slaan dat alles werkt. Scheelt je heel wat tijd vooraf, en misschien mag je heel wat tijd vrijplannen voor achteraf.... Krijg het idee dat je of niet weet waar je mee bezig bent of dat je een luie donder bent die alles zo snel mogelijk af wilt hebben.
 
en bedankt...

ik ben geen luie donder en ik weet vrij goed waar ik mee bezig ben... maar het zit zo: ik wil weten waar ik aan toe ben, wat ik moet halen en als ik dan als eerst allemaal spullen haal die ik voorlopig nog niet nodig heb.... ken ik nog veel langer wachten want mijn budget is ook maar beperkt.... van een studentensalarisje ken je niet zo maar effe een complete vracht aan onderdelen e.d. bestellen... dat kost nou een maal tijd... dat snap ik en weet ik... maarja... ik ga der aan werken en dan zie ik wel...

in ieder geval bedankt voor iedereen die een tip achter gelaten heeft...
houdoe!
 
Nic kerel mail me maar eens ,ik zie dat je in mierlo woont en dat is vlakbij.

( eindhoven aan deze kant )

kan je denk ik wel een heel eindje op weg helpen.
als de carbs uitelkaar moeten >> ik heb een ultrasoon bad .... schoner kun je ze niet krijgen<<

mn eigen brik had ruim 6 a 7 jaar stilgestaan en loopt nu ook weer super. ( XJ 600 uit 86 )

tis inderdaad wat iedereen zegt olie in de bougiegaten druppen en wat nog slimmer is >> bij de benzine een doppie marvel mystery oil doen. Dan krijgt de zuiger en kleppen wat topsmering als je hem wakker maakt.

kijk ook goed naar uitgedroogde inlaat rubbers ( waren bij mij helemaal rot ) en lekke voor vork pakkingen.

mvg

Rob ( biglift )
 
Terug
Bovenaan Onderaan