Langzaam AJS 500 project, aka Opa

Ondertussen een berichtje gekregen dat de magneet weer retour komt! *O*

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je de magneet hebt laten reviseren? Enig idee welke werkzaamheden ze allemaal uitgevoerd hebben en of ze dat allemaal zelf doen of op hun beurt ook weer -deels- uitbesteden?

Lekker een rondje getuft, rijdt goed!
Prima, daar zijn die dingen tenslotte voor gemaakt! :]:]:]
 
Over magneten: ik heb twee keer een magneet laten rewinden, de eerste keer heeft hij 20 seconden gevonkt en toen was hij dood. Degene die het voor me had geregeld wist niet meer aan wie hij het had uitbesteed (wie gelooft dat) en die man is inmiddels overleden.

Dus heb ik dezelfde magneet naar een man gestuurd die mij door diverse mensen werd aangeraden en die vertelde mij dat die magneet nooit was opnieuw gewikkeld en ik had al eerder het idee dat het mijn anker niet was.

Die man heeft hem netjes gewikkeld en daar liep hij goed mee, een paar maanden en toen was het over. Ik ging ervan uit dat het niet aan het anker lag, maar aan het magnetisme dat zwakker was geworden. Dus reed ik naar een adres dichterbij en die man heeft hem 'geremagnetiseerd' en toen had hij helemaal geen vonk meer en ook geen magnetisme. Naar die man gemaild, maar dat lag allemaal niet aan hem en hij kon hem reviseren voor iets van 250 euro. Maar ik heb geen enkel vertrouwen meer in die man. Overigens constateerde die man wel dat de secundaire wikkeling van dat anker een weerstand had van 3.2 kOhm en dat moet minstens 6 kOhm zijn.

Dus kocht ik op een onderdelenbeurs een andere magneet en die had een goede vonk als je hem met de hand draaide, 200 euro.
Op de motor gebeund, maar niet willen starten. Wel als ik met een linksdraaiende boormachine en dop direct op de krukas dat spul aandreef, want dan draait het veel sneller en dan liep hij ook mooi, maar met de kickstarter ging het niet gebeuren.

Dus weer een defecte magneet gemonteerd en daarmee een bobine aangestuurd en daarmee loopt hij met een trap, maar ik heb het liefst een goedwerkende magneetontsteking omdat je dan niet afhankelijk bent van een accu.

Vorige week de doos met magneetonderdelen eens tevoorschijn gehaald en eens gekeken welke huis de sterkste magneet had en welk anker de hoogste weerstand en ik vond er een met een vrij sterk magnetisme en een anker met 7 kOhm op de secundaire wikkeling. Dat spul heb ik in elkaar gezet, met een stel nieuwe contactpuntjes en die vonkt al als je hem heel langzaam met de hand draait.

Dat wonder op de motor gezet en na enig trappen heeft hij een keer gelopen, sloeg af en met geen mogelijkheid meer willen starten. Ik was er weer helemaal klaar mee. De volgende dag zet ik de benzinekraan open, geef hem een trap en hij loopt in een keer heel netjes en na het stoppen, weer met een enkele trap lopen.
De dag daarna hetzelfde verhaal, dus schiet mij maar lek, maar ik ga dat niet snappen. Nu ga ik binnenkort een stuk rijden met dat monster en kijken of hij als hij goed warm is nog wil starten.

En dan nog wat anders: ik las hier negatieve verhalen over 6 volt en nu is het zo dat Hans Beck een spanningregelaar maakt waarmee je 12 volt uit en 6 volt dynamo kunt halen en je kunt dan ook de min aan massa leggen. Daarvoor moet je de dynamo ompolen, maar dat legt hij uit in de gebruiksaanwijzing.
Daarmee heb je veel meer mogelijkheden voor led verlichting en elektronische ontsteking.
 
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je de magneet hebt laten reviseren? Enig idee welke werkzaamheden ze allemaal uitgevoerd hebben en of ze dat allemaal zelf doen of op hun beurt ook weer -deels- uitbesteden?


Prima, daar zijn die dingen tenslotte voor gemaakt! :]:]:]
Guazzoni, ik heb een ruilmagneet gekocht bij De Groot BSA.
Voorlopig doet hij het prima met de magneet, alleen het handmatig vervroegen is beetje kritisch, als deze niet precies goed staat wil de motor wat moeilijker starten.

Han, ik heb de magneet volgens het boekje afgesteld, en nu gaat de fiets als een trein!

Ik heb hem via een nieuwe allton dynamo omgebouwd naar 12V negatief aarde, dit werkt ook zeer goed, ik heb nu een hoop licht bij stationair toerental.
 
Vandaag weer lekker een stuk gereden, en een klein vraagje aan de big single specialisten, hoort het dat hij behoorlijk trilt boven de 80km/u?
Of is het zinvol om het blok te laten balanceren?
Groet
Sebas
 
Ik heb die ervaring niet (BSA m21, een paar 350's) Zit er misschien een zuiger in van andere makelij? (en kunnen ze bij de merkenclub misschien meer hierover vertellen?)
 
Je kunt het ook zelf. Heb ik in de jaren 60 regelmatig gedaan. Je moet er achter zien te komen wat het juiste gewicht moet zijn dat je moet gebruiken, staat een bepaald percentage voor en dan kun je hem vrij goed statisch balanceren.

Dat percentage is voor elke motor anders, percentage van het zuigergewicht en dan hang je aan het zuigerpen oog van de drijfstang en je kunt dan vrij goed onderzoeken of hij in balans is.

Ik kreeg ze toen behoorlijk trillingvrij. Maar helemaal trillingvrij krijg je zo'n oude pot nooit.
 
Voorlopig hou ik het blok nog effe dicht, al wel 2 problemen gevonden die het trillen ernstig versterken, de borging van de voorvork zat los, en het blok zit tegen de tank aan (1 kopbout steekt erg hoog uit). Ik heb er tijdelijk een rubbertje tussen gedaan en dat scheelde al een berg.
De dank moet er toch nog af (de kraantjes lekken een beetje) dus kan ik die bout gelijk inkorten.
 
Ivm het ontwikkelen van Motor-Forum, is er een nieuwe rubriek toegevoegd.

Daarom is dit topic naar deze nieuwe plek verplaatst.
 
Aangezien dat het "project" nog evolueert, vandaag weer eens lekker bezig geweest (soort van met deze hitte...)
Ik mistte nog een nette kettingkast, dus uit de stapel onderdelen een (gare) kettingkast getrokken en deze weer zo recht als mogelijk gemaakt.
Helaas wel een stuk af moeten slijpen, wat dit was zo slecht dat dit echt niet meer netjes te krijgen was (ooit een keer een ketting doorheen geslagen)
Gelukkig zat dit deel aan de achterkant, dus viel niet op.
Grappig detail, de kettingkast zelf zat in de emaille....(of iets wat erop leek)
Het ziet er nu tenminste wel weer netjes uit !
Foto komt nog :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan