Langzaam AJS 500 project, aka Opa

Ondertussen zit het meeste van het blok op zijn plek.
Ik ben niet heel tevreden met de rocker box pakking, dus ik heb via een andere leverancier de goede te pakken kunnen krijgen.
De papieren pakking was veel te dun en scheurde gelijk bij montage, dus die heb ik er af gelaten, en geprobeerd met vloeibare pakking dicht te krijgen.
Dat werkt dus niet, je perst de vloeibare pakking er tussen uit.
Poging 2 dus.
 
Wat heb je nu? kurk?
Ik denk dat je van dat hele dikke rubber-achtige pakkingmateriaal moet hebben..(heb ik ook nog ergens een restje van, is 3mm dik of zo)
 
Kleppendekselpakkingen kun je gewoon bij de vereniging kopen. De zwarte zijn het beste, de rode kunnen er na verloop van tijd tussenuit gedreven worden en dan word de klepspeling strakker. Als je ze van ander materiaal maakt, doe dat dan niet van kurk of ander zacht materiaal. Want als de pakking ingedrukt word veranderd ook de klepspeling.
 
Ik ken die ajs blokken verder niet -dus slag om de arm als ze heel erg afwijken qua constructie- maar hoe kan nou een kleppendeksel pakking de klep speling veranderen / beinvloeden ?

Of is dit een gevalletje van wel de klep horen rammelen maar niet weten dat de klepel niet in een motorblok thuishoort :-)
 
Dat komt omdat het hier eigenlijk over de rockerbox pakking gaat, die lekt. Die rockerbox zit op de cilinderkop, en erin zitten de tuimelaarassen die de kleppen bedienen via de tuimelaars. Als die pakking te dun word of weggedrukt veranderd de klepspeling. Echter, om de kleppen te kunnen stellen zit op die rockerbox 1 klepdeksel, voor de inlaat en voor de uitlaatklep. Die wordt wel afgedicht met een klepdeksel pakking. Beetje een spraakverwarring dus.

Hier een foto van een rockerbox voor een AJS.
 
Ik heb via een club in Engeland een paar pakkingen kunnen kopen voor de AJS.
Deze zijn dikker en vervormen niet volgens de specialisten.
We gaan het zien :)
 
Wat verwacht je van Engelse motorbouwers dan het werkte in 1910 dus werkt het in de jaren 60 ook nog en was er geen reden om het beter te maken tot de Japanners kwamen .
Al moet ik zeggen dat ik meer warm loop voor de engelse motoren dan die van japan
 
Opzich werkt het prima, never change a winning team idee, alleen het was wel gevoellig voor verkeerde montage/onderhoud.
Jappen hebben zeker ook iets, ik heb ook nog een Kawasaki s3 400cc triple staan, das ook leuk sleutelen
Groet
Sebas
 
Dat komt omdat het hier eigenlijk over de rockerbox (tuimelaarshuis)pakking gaat, die lekt. Om de kleppen te kunnen stellen zit op die rockerbox 1 klepdeksel, voor de inlaat en 1 voor de uitlaatklep. Die wordt wel afgedicht met een klepdeksel pakking.

Vertaalfoutje dus, dat verklaart. Alsnog aparte constructie met dat redelijk kritische pakkingkie in die voor een motorblok essentiële constructie, maar alles is ergens begonnen ( zal wel te maken hebben gehad met gietwerk of mogelijkheid tot vervangen van losse delen ipv de hele kop dat ze daar toen voor kozen ? ) Anyways ... ik snap nu wat er werd bedoeld.

Vermoedt dat er in de oude owners manual wel ergens staat dat men voor het kleppen stellen eerst alle blokbouten op moment moest natrekken dan ? En de aanbevolen interval op kleppen stellen vermoedt ik ook redelijk kort ?

Echt oude motorblokkkies, van de eerste generatie zegmaar vink zoweizo wel interessant, toen men nog volop met uiteenlopende constructies experimenteerde en er weinig gemenedeler was.. Verbaas me altijd over de eerste verbrandingsmotoren dat het überhaupt werkte....vaak met een leren aandrijf riem, handmatig druppelsmeren en mega backlash op allerlei kritische aandrijvingen /onderdelen , ingewikkelde manuele vervroeging op je gashendel..niet voor niks dat men het toen tovenarij vondt 8-)

Anyways ik dwaal af en dat was niet de bedoeling van de vraag, back on topic !
 
Je kunt deze constructie vreemd vinden, maar dit zijn hele betrouwbare motoren.
Bouten kun je nadat de boel flink heet is geweest even navoelen, maar het hoeft absoluut niet te vast.
De kleppen stellen hoeft niet vaak en de originele zittingen zijn zo goed dat je zonder problemen op loodvrij kunt rijden.
 
Ik heb zowel een digitale als een analoge service manual, maar kon zo snel niets vinden, behalve "voldoende om lekken en verlopen van de kleppen te voorkomen"
Op internet hebben ze het over ongeveer 9 a 10 ft/lbs.
Groet
Sebas
 
De oude Hoda Cb500, 400,350 viercilinders hadden ook de tuimelaar as in het kleppendeksel hangen. Dus dezelfde constructie/ rockerbox. Je moest die krengen stellen door een rond gaatje in de rockerbox.
Aangezien de Benelli Sei van de Honda 500 is afgekeken neem ik aan dat die ook een rockerbox had.
Ik vind het helemaal niet gek.
 
Ik heb zowel een digitale als een analoge service manual, maar kon zo snel niets vinden, behalve "voldoende om lekken en verlopen van de kleppen te voorkomen"
Op internet hebben ze het over ongeveer 9 a 10 ft/lbs.
Groet
Sebas
Gewoon net vast draaien met een kort steek/ringsleuteltje. Niet te vast, dat is nergens voor nodig.
Vervolgens de kleppen stellen, inlaat stoterstang zonder speling, maar moet vrij rond kunnen draaien en de uitlaat stoterstang geef ik altijd een heel klein beetje speling zodat hij net wat heen en weer kan, maar niet op en neer.
Dan een flinke rit rijden zodat de zaak goed warm is, daarna kun je de tuimelaarshuisbouten nog eens voorzichtig navoelen met het korte sleuteltje. En daarna de klepspeling controleren.
Boutjes en moertjes controleren, spelingen en smeren doe je vervolgens regelmatig over de gehele motor, zo krijg je er vanzelf gevoel voor waar je vaker en waar je minder vaak moet controleren.
 
Weer een kleine update,
Eindelijk de goede pakkingen binnengekregen, gelukkig paste deze echt goed!
Ook is de ketting vernieuwd, de oude was nogal stug geworden...
Ik moet nog een nette oplossing voor de ketting beschermer verzinnen, de originele is nogal opgevreten (waarschijnlijk ooit een ketting gebroken en door het ding heen geslagen)
Groet
Sebas
 

Bijlagen

  • 20200114_202029.jpg
    20200114_202029.jpg
    178 KB · Weergaven: 15
  • 20200114_202032.jpg
    20200114_202032.jpg
    132 KB · Weergaven: 18
  • 20200114_202042.jpg
    20200114_202042.jpg
    136 KB · Weergaven: 18
Bedankt!
Ik zit nog even te wachten op een revisie kit voor de amal, en daarna snel hobbelen met het gebakje!
(en stiekem op zoek naar een ander fietsje die wat liefde nodig heeft :) )
 
Bedankt!
Ik zit nog even te wachten op een revisie kit voor de amal, en daarna snel hobbelen met het gebakje!
(en stiekem op zoek naar een ander fietsje die wat liefde nodig heeft :) )
Ik heb evt een ducati 750 ss '97 staan..Met nwe riemen te monteren.. ;)
 
Ha Sammie, niet helemaal wat ik zoek, ik heb nog een 996S staan waar ik al te weinig op rij :)
Ik dacht meer aan een Pre ww2 gebakje, zoals iets van een Terrot oid.
(en natuurlijk beetje financiele ruimte zoeken....)
groet
Sebas
 
Weer kleine update, de Amal is weer gevechtsklaar!

Ondertussen de tank er ook weer op geklooid.
Ging voor geen meter trouwens, er zat behoorlijk spanning op het geheel, en uiteindelijk wat spacers gedraaid en met wat kloten zit het wel op de goede plek zonder extreem veel spanning.

Groet
Sebas
 

Bijlagen

  • thumbnail_20200123_184458.jpg
    thumbnail_20200123_184458.jpg
    150,9 KB · Weergaven: 17
Terug
Bovenaan Onderaan