Langzaam AJS 500 project, aka Opa

Sebas84

MF veteraan
12 jun 2012
2.496
1.475
Abbenbroek
Zoals de titel al aangeeft ben ik voorzichtig begonnen met het tot leven wekken/repareren/restaureren van een AJS uit 1956.
De fiets zelf komt uit 1956, origineel geleverd als een 16MS 350 cc, alleen er hangt nu een 18 500cc blok uit 1946 in.

De bedoeling is als eerst het blok tot leven te wekken, en dan beetje een inschatting te maken hoe verder te gaan.
Ik heb al het een en ander gecontroleerd, en het lijkt erop dat het blok redelijk gezond is.

Een berg compressie (een meter staat nog op het lijstje), kleppen bewegen netjes, de magneet vonkt, dus voorlopig gaat het de goede kant op.
Voorlopig heb ik alleen wat twijfels over de olie pomp, ik heb het blok een paar keer rond getrapt, maar er komt geen olie bij de kop, dus daar ga ik eerst eens naar kijken.
Dus wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • ajs klein.jpg
    ajs klein.jpg
    248,7 KB · Weergaven: 88
Met een paar keer rondtrappen moet je bij deze dingen ook geen stralen olie verwachten.. er word 'wat'naar de kop gemikt en dat is het.
Indien lang stilstaan zal de olie in het carter gezakt zijn en kan het na wat roken even duren voor de olie in de olietank terug is etc..
Vergelijk het oliepeil in de tank nu en na een tijdje rijden/lopen.
 
Wat is wijsheid, eerst het blok horen lopen en dan beslissen hoe verder, of gewoon het blok eruit halen en gelijk reviseren?
Groet
Sebas
 
Wat sammie zegt, deze oude engelse blokken hebben dry sump smering en via de oliepomp drupt het langzaam naar het carter. Tap het carter eerst maar eens af en doe wat olie op de tuimelaartjes en start het monster en kijk of er olie komt in de kop.
 
Deze dingen werken niet met glijlagers in het big-end en oliedruk.. Er word 'wat' naar boven gemikt. Ik zou me er geen zorgen om maken.
Haal verse benzine, kijk de sproeiers na en gas op die lollie!
 
sproeiers doorgemaakt, magneet afgesteld, en wat benzene erin gemikt, maar starten wil nog niet echt.
Volgens de service manual moeten de puntjes 1/2" voor bdp worden afsteld, alleen dan trapt hij alleen maar terug en wil echt niet...
iemand een hint toevallig?
 
Terugtrap betekend vonk, is goed. heb je handmatige vervroeging? En de manette juist afgesteld? (zie handboek) en je hebt kleplichter? Eerst met kleplichter net door de compressie heen duwen, dan kleplichter los en aantrappen.
 
Heefr hij handverstelbare vervroeging of automatisch? Mijn Norton moet maximaal 32 graden voor bdp hebben, dus ik denk dat hij met een graad of 30 max moet lopen.
 
Ondertussen zijn we weer een paar stappen verder, hij loopt!
De handmatige vervroeging stond verkeerd (werkt beetje tegen je gevoel in, en stond ook niet duidelijk in de service manual)
De olie pomp werkt ook naar behoren, alleen een paar nieuwe keerringen zijn wel nodig, hij lekt best een beetje olie :)
Groet
Sebas
 

Bijlagen

  • ajs 1.jpg
    ajs 1.jpg
    206,9 KB · Weergaven: 78
  • ajs 2.jpg
    ajs 2.jpg
    169,3 KB · Weergaven: 72
Das waar, maar meer dan normaal :)
Een setje nieuwe pakkingen en keerringen doen wel wonderen gok ik zo
Groet
Sebas
 
Wat is wijsheid, eerst het blok horen lopen en dan beslissen hoe verder, of gewoon het blok eruit halen en gelijk reviseren?
Groet
Sebas

Dat hangt er vanaf wat je met de motor wilt gaan doen.
Als je de motor alleen lopend maakt, dan kun je er misschien wel een paar keer mee rond de kerk.
Als je alles reviseert, dan kun je op een betrouwbare manier lange ritten gaan maken, deze motoren zijn net zo goed als de monteur die ze in elkaar zet.
 
Zover ik kan nagaan, zitten hier nog geen rubber afdichtingen in, blok komt uit 1946
De bedoeling is om hem komende winter te gaan overhalen, nieuwe afdichtingen enz.
Eerst maar eens voorzichtig een rondje rond de kerk :)
Groet
Sebas
 
Hallo Gijsie, das wel de bedoeling.
Ondertussen heb ik de motor eerst rijdend gemaakt, en ploft eigenlijk best prima.
Helaas lekt hij behoorlijk uit alle hoeken en gaten van het blok, dus die mag even op de operatie tafel.
Ik heb even snel een suf filmpje in elkaar geklooid, dus er is bewijs :)
Groet
Sebas
 
Een ding is zeker blok is goed genoeg om te draaien waarbij geen slechte geluiden welke dure reparaties inluiden te horen zijn
Kortom verse afdichtingen kan misschien de hoogste kosten plaatje zijn voor het blok al is dat pas zeker als het blok open is
 
Hij lekt voornamelijk op de diverse pasvlakken, dus een nieuw setje pakkingen doet vast goed!
Sammie, wat bedoel je precies? Dat het carter eventueel vol staat met olie oid?
Zover ik kan zien pompt hij hem netjes leeg.
Groet
Sebas
 
Ja, als hij langer stil heeft gestaan kan olie uit de tank in het carter lekken waardoor de motor in het begin flink zal roken en wellicht lekken.
JVmotors heeft goede pakkinglak voor deze gebakjes.(zwart kleverig spul)
 
Ik heb ooit een aantal maanden op een AJS gereden die gereviseerd was door een expert,het ding lekte nog geen druppel olie,
het kan dus wel.
 
Het blok van mijn BSA lekte eigenlijk ook niet, maar de primaire kast was een ramp.. Kon zo veel olie lekken dat ieder moment de Amerikanen konden binnnevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan