Langzaam AJS 500 project, aka Opa

Klopt, gebruik bij de nwe pakkingen die pakkinglak, en controleer de pasvlakken op beschadigingen van eerdere sleutelpogingen. Deuken kun je opvullen met 2-componentenpurk.
 
Mijn maat en zijn vader hadden beide een AJS,zijn vader de al eerder genoemde AJS dat was een 350 die gereviseerd was door 1 van de beste
in Nederland en die van mijn maat was een 500,die was gereviseerd door een mij verder onbekende monteur,de 350 liep harder dan de 500 en had geen last
van olielekkage,de 500 lekte wel een beetje maar reed lang niet zo goed.Ik heb op beide gereden en vond de 350 fijner rijden,die was echt Alle Jezus Snel :Y
 
Het rijdt indd niet verkeerd!
Lekker veel koppel onderin, gewoon beetje gas en dan gaat hij.
 
Klinkt niet slecht! Goed bezig!
Een 350 loopt iets soepeler en hoogtoeriger, een 500 wat lomper, maar altijd genoeg power en met flinke tegenwind of in de bergen kan dat wel prettig zijn.
 
Wat raden jullie trouwens aan voor olie?
Single grade w50 of gewoon modern multigrade?
Groet
Sebas
 
Ik zou er gewoon multigrade in gooien. De eerste keer al heel snel vervangen, daarna elke 1500km of zo. Voor singlegrade moet je allerlei moeite doen. En wat is het voordeel van singlegrade? Dat je sludgetrap sneller vol gaat zitten?
Dan liever moderne zweef olie en regelmatig het vuil aftappen.
 
Ik zou er gewoon multigrade in gooien. De eerste keer al heel snel vervangen, daarna elke 1500km of zo. Voor singlegrade moet je allerlei moeite doen. En wat is het voordeel van singlegrade? Dat je sludgetrap sneller vol gaat zitten?
Dan liever moderne zweef olie en regelmatig het vuil aftappen.
Nee dat de dopes in die olie je materiaal niet aantast,daarom singlegrade gebruiken.
 
Ik heb er nu even tijdelijk multi grade olie in gedaan, van het weekend even een stuk rijden, en daarna aan het werk.
Ik heb een rits pakkingen en losse onderdelen besteld dus kunnen we aan de knutsel :)
Groet
Sebas
 
Ik zou er gewoon multigrade in gooien. De eerste keer al heel snel vervangen, daarna elke 1500km of zo. Voor singlegrade moet je allerlei moeite doen. En wat is het voordeel van singlegrade? Dat je sludgetrap sneller vol gaat zitten?
Dan liever moderne zweef olie en regelmatig het vuil aftappen.

Wat bedoel je met moeite doen? Elke 1500 km olie verversen dat is pas moeite doen en onnodig duur ook.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen moet lekker de olie erin doen die ze willen hoor, maar ik zal uitleggen waarom ik er Sae 50 in doe.

In dit blok zit dus geen slutge trap, in de olietank zitten op de bodem om de openingen opstaande randen die het bezinksel mooi op de bodem van de olietank houden. De olietank kun je bij de jaarlijkse oliewissel mooi even uitspoelen.
Als je multigrade gebruikt zou je in de retourleiding een oliefilter moeten bouwen om het vuil op te vangen anders blijft dit zweven.(ook prima te doen overigens)
Ook is de Sae 50 lekker dik en dat kan geen kwaad met de toen gangbare toleranties zeker in jouw ingereden motorblok.
De olie word maar pislauw, dus 20w 50 word naar mijn idee niet dik genoeg.
Verder rijd ik 7000 km per jaar met deze motoren in alle jaargetijden en heb ik dus goede ervaring met SAE 50.
Just my two cents.
 
Ben het helemaal met @Shadow Gijsie eens !
Maarrr iedereen moet doen wat ie zelf voor goed acht, in mijn BSA A65 komt alleen goede singelgrades SAE 50, geen "Action" olie o.i.d.
De benzine super+, krijgt een scheutje VPSe Power plus van Millersoil en rijden maar.De olie wordt om de 2000Km ververst in ieder geval 1x per jaar en dat voor de winter.
Hier mee is wat mij betreft de "Diskussie" over olie afgesloten , anders zitten wij met de kerstdagen noch achter de Pc.
Groet Thunderbolt.
 
Kijk, duidelijk :) singlegrade SAE50 wordt het.
Ik zal trouwens niet extreem veel gaan rijden met de fiets, ik heb voor het normale gebruik een triumph rocket III en nog een jawa 634 staan.
Groet
Sebas
 
Zo... vandaag dagje vrij dus maar weer eens de sleutels ter hand genomen!

(lang leve HBM )
1.jpg

Ben begonnen met het demonteren van het blok, en de eerste afgebroken bout tegengekomen... :r
Gelukkig had ik al een setje linkse tappen besteld dus dat was redelijk snel opgelost.

2.jpg
3.jpg


Dus we zijn weer een stapje verder.
 
Weer een update,
Even compressie getest, dat was wat aan de lage kant, 1 op 4-1/2...moet 6 zijn.
En hij perste er olie uit bij de koppakking...
Dus de cilinder er maar af.
De cilinder heeft wat ondiepe krassen, dus een hoonbeurt is op zijn plaats + een setje verse zuigerveren.

Natuurlijk nog een afgebroken bout gevonden....
We blijven leuk bezig.
Alle lagers zien en klinken voorlopig goed dus dat valt weer mee.
De kop zelf is ook nog redelijk netjes.

20190805_184604.jpg
20190805_184611.jpg
 
je kan de kop testen door op de kop wat benzine in te gieten en kijken of 't langs de kleppen weglekt..
 
Ik rij met een oude ww2-amerikaan en een oost-duitser uit dezelfde periode als deze AJS.
Single 50 is het enige dat ze krijgen; multigrade doet het hem niet.
Echt toeren draaien doet zo'n oudje niet, het zijn meer koppel-fietsen.
Have fun
 
@#$%&^$#!@!!!
Afgebroken kopbout is er met geen mogelijkheid uit te krijgen....
(RVS bout In een gietijzeren kop.....)
Warm gestookt, linkse tap erin=> geen effect.
Verzuipen in de kruipolie, warm stoken, nog geen effect...
Uiteindelijk zelfs de linkse tap afgebroken(#!$!$#@)
Ik heb de tap er gelukkig wel uit gekregen.

Iemand nog een idee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan