Langzaam AJS 500 project, aka Opa

De bout is helaas in de cylinder gesneuveld, dus in het schroefdraad, dus kreeg de kop er al vanaf...
Groet
Sebas
 
Het is niet de oficiele manier maar ik heb er toch al veel mee uitgekregen , een gat in boren dan een torx dopje erin tikken en dan met ratelsleutel eruit draaien. , succes
 
@#$%&^$#!@!!!
Afgebroken kopbout is er met geen mogelijkheid uit te krijgen....
(RVS bout In een gietijzeren kop.....)
Warm gestookt, linkse tap erin=> geen effect.
Verzuipen in de kruipolie, warm stoken, nog geen effect...
Uiteindelijk zelfs de linkse tap afgebroken(#!$!$#@)
Ik heb de tap er gelukkig wel uit gekregen.

Iemand nog een idee?
Ik zou deze vraag eens apart in het techniek gedeelte plaatsen,wie weet heeft iemand een oplossing.
Misschien dat een linkse boor ook werkt,zo ver mogelijk tegen de draad in de kop uitboren en wie weet pakt de boor de resten mee.
Rocol is super spul om in rvs te boren.
En als niets lukt een helicoil er in.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik bedoel de bout die de kop op de cilinder vastzet.
Ondertussen is hij eruit! :Y
Helaas weet ik nu waarom hij er niet uit wou, het schroefdraad is overleden...;(
Dat wordt uitboren en een helicoil vrees ik.
Groet
Sebas
 
Weer een kleine update.
Omdat de fiets toch niet origineel is besloten alle bouten voor imbus te vervangen.
Lekker makkelijk een kitje met alle bouten :)

Ondertussen op zoek naar een goede helicoil kit.
Zal asap weer wat foto's posten
Groet
Sebas
 
weer wat onderdelen gedemonteerd, en een boel verkeerde pakkingen tegen gekomen....
20190819_205452.jpg



En zie hier (met rode pijl), het defecte schroefdraad...
20190819_205517.jpg


Groet
Sebas
 

Bijlagen

  • 20190819_205457.jpg
    20190819_205457.jpg
    146,2 KB · Weergaven: 12
Ja bij spul dat zo oud is blijft altijd een verassing wat je tegenkomt,motorrijders uit die tijd waren meer zelfsleutelaars
dan dat ze braaf naar de dealer gingen voor onderhoud.
 
Hallo Jaap, daar was ik al van op de hoogte :)
Alleen als het schroefdraad kapot is, tap ik het wel om (indien mogelijk) naar metrisch.
De fiets is toch niet origineel.
Groet
Sebas
 
Toch zou ik persoonlijk voor originele schroefdraad gaan; een mogelijk volgende eigenaar (of jezelf) zal ooit de behoefte hebben om hem te restaureren..dan is alles uitbor n en voorzien van goed schroefdraad een crime
 
Hoi Sebas, de schroefdraadmaat van je kopbouten is 3/8 BSF 20 gangen. Er zitten een aantal (stuk of 7) verschillende soorten schroefdraad op jouw motorfiets. Ik wil nooit te bijdehand doen, maar als je er vragen over hebt hoor ik het wel.
Er zit ook logica in welke waar gebruikt wordt.
Kijk goed waarom de bout zo vast zat, ik heb weleens kopbouten gezien waar b.v. niet genoeg draad op gesneden was.
 
Hallo Gijsie,
Bedankt voor het aanbod :)
Ik kon geen helicoil set vinden voor 3/8 BSF x20, vandaar de stap richting metrisch.

En voorlopig heb maar 1x kapot schroefdraad gevonden.
Origineel is misschien toch een beter plan als ik helicoils kan vinden.
Groet
Sebas
 
Even goed kijken hoelang je insert moet zijn;
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190822-160655.png
    Screenshot_20190822-160655.png
    51,2 KB · Weergaven: 6
V-coil setje is binnen, en gelijk maar eens geprobeerd!
Dit ging verrassend gemakkelijk!
Uitboren, tappen, en daarna GOED schoonblazen (1 coil verziekt omdat er toch nog wat vuil in het schroefdraad zat, hierdoor kwam de coil naar binnen, gelukkig kon ik die er gemakkelijk uit trekken), en dan de coil plaatsen en klaar!

Gelijk de cylinder gehoond, nu zit er weer een netjes kruispatroon in.

Blok is er trouwens ook uit, nu de bak nog, en dan kan het vervangen van de keerringen beginnen.
Groet
Sebas
 
Dank u!
Trouwens blok gedemonteerd, nog geen hele kritische problemen tegen gekomen, behalve een kleine scheur in het carter bij de olie pomp, en natuurlijk is het schroefdraad van het carter drain volledig naar de klote.
Je blijft leuk bezig zo.
20190903_203608.jpg
20190903_203613.jpg
20190903_203625.jpg
 
Zo, gisteren de Burman GB versnellingsbak maar eens uit het frame gehaald, en natuurlijk waren de koppen v/d bouten gaar, dus wat was meer werk dan gedacht....
Gelijk maar een set nieuwe bouten besteld in de UK.
Nu hopen dat deze een beetje snel hier zijn, dan kunnen we weer gaan opbouwen :+
Groet
Sebas
 
Terug
Bovenaan Onderaan