Langzaam AJS 500 project, aka Opa

Ondertussen voorzichtig begonnen met het demonteren van de versnellingsbak.

Nu wachten op de nieuwe boutjes, pakkingen heb ik al liggen, en dan kan hij weer in elkaar.
Groet
Sebas

20190910_192743.jpg
20190910_192749.jpg
20190910_192759.jpg
 
Klein vraagje voor de specialisten,
Mijn dynamo Is behoorlijk gaar, dus deze wil ik vervangen, wat raden jullie aan?
Is er een moderne vervanger beschikbaar of toch de oude gelijkspannings dynamo laten overhalen?
Groet
Sebas
 
@Han S heeft een paar jaar geleden ook gedoe gehad met de dynamo van zijn Norton meen ik. Die zou je 't eens kunnen vragen.

P.S. Mooi project, ik volg 't al en poosje.
 
Ik had gedoe met de magneetontsteking, de dynamo doet het prima. Maar ik vraag me af of het wel aan de dynamo ligt, kan ook de spanningregelaar zijn want dat is een simpel ding met contactpuntjes.

Het werkt heel simpel, de veldwikkeling van de dynamo staat in serie met het anker. Er blijft altijd een restje magnetisme over in de dynamo en als hij dan snel genoeg draait wordt de kring gesloten via de spanningregelaar. Als de spanning op een bepaalde ingestelde waarde is gekomen, trekt de spanningregelaar de contactpuntjes van elkaar en wordt de kring geopend en zakt de spanning weer.

En dat gebeurt vele honderden keren per seconde en blijft de spanning op rond 7 volt. Dat is met een stelschroefje in te regelen.

Deze dynamo's gaan zelden kapot, de koolborstels slijten en de collector moet wel eens worden opgeknapt, maar ik heb er nog nooit een stuk gehad van de vele tientallen die ik heb gehad.
 
Ik heb een losse magneet, die werkt prima (gelukkig)

Alleen de lagers en de aansluitingen zijn gaar van de dynamo....

Dhr.Bosso Tnx! Lekker beetje kloten en nog leerzaam ook!
Groet
Sebas
 
Er zijn dynamo's te koop die origineel lijken, maar 100 watt leveren en ze zijn er ook in 12 volt uitvoering. Maar die lagertjes kun je zelf ook vervangen.
 
Weer kleine update,
De versnellingsbak zit weer in elkaar (en werkt ook nog...!!)
Deze gaat zo snel mogelijk het frame weer in.

De carterhelft wordt als het goed het binnenkort gelast (ging even duren, moest tussendoor gebeuren)

Ik heb weer een berg onderdelen besteld, en als dat zaakje weer binnen is ga ik weer vrolijk sleutelen :)
(Beurt v/d auto was iets duurder dan gehoopt)
Groet
Sebas
 
We zijn weer vrolijk aan de knutsel!
Vandaag eerst maar de bak weer eens terug geplaatst, gelukkig zonder veel moeite.

Ondertussen is de nieuwe AC dynamo ook binnen (Alton, inclusief spanningsregelaar)
Dus gelijk maar eens begonnen met de electriek van het gebakje.

Om een of andere reden had de vorige eigenaar de electriek nogal overdreven.
Elk lampje, schakelaartje of contactje had minimaal 2 kabels die naar diverse klemmenstroken liepen... 8)7
(Was niet de originele bekabeling, en de beste man snapte niet dat je het frame als negatief kan gebruiken, dus er liepen ook diverse min draden alle kanten op.)

Dat hebben we er maar uit gehaald, en ik ga het weer maken zoals ooit de bedoeling was, alleen dan met 12volt en - min aan het frame.
Dus dat wordt een nieuwe kabelboom maken.
We komen er wel :)
 

Bijlagen

  • 20191020_164344.jpg
    20191020_164344.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 30
  • 20191020_164400.jpg
    20191020_164400.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 24
Fijn dat dat er nu is, geprut met die 6V lucas zooi was 1 van de redenen dat ik m'n BSA m21 verkocht..
 
Mijn generator/dynamo was gaar, lagers uitgelopen, en de alu behuizing ook, dus de lagers bleven niet op hun plek zitten.
Een 2dehands gerevideerde Lucas generator+ spanningsregelaar was al bijna net zo duur als de Alton.
Groet
Sebas
 
Je bent toch wel mee bekend dat er vele Engelse motoren met de plus aan het frame hebben van af de fabriek
Zou alles eens goed doormeten of er geen schakelaars of zo zijn die na de ombouw kortsluiting kunnen gaan geven
 
Hallo Guzzigek, ik ben bekend met het idee, ik ga toch de hele fiets elektrisch ombouwen dus dat komt wel goed.
Groet
Sebas
 
Fijn dat dat er nu is, geprut met die 6V lucas zooi was 1 van de redenen dat ik m'n BSA m21 verkocht..
Je weet toch wat de bijnaam van Lucas was?The Prince of Darkness. :Y
Ik heb jarenlang bij een British Leyland dealer gewerk,was regelmatig feest met die Lucas troep.
Maar toch mis ik die Engelse zooi wel,heb wat gelachen in die tijd om zowel de wagens als het type mens wat er in reed.
 
Je weet toch wat de bijnaam van Lucas was?The Prince of Darkness. :Y
Ik heb jarenlang bij een British Leyland dealer gewerk,was regelmatig feest met die Lucas troep.
Maar toch mis ik die Engelse zooi wel,heb wat gelachen in die tijd om zowel de wagens als het type mens wat er in reed.

juist! bij de Toyota dealer kom je alleen hele saaie mensen tegen...:+
 
Ondertussen het electrisch systeem werkend gekregen.
Ik heb een nieuwe kabelboom gemaakt, inclusief zekeringhouders.
Nu eens kijken wat we gaan doen met ontsteking, de huidige magneet of toch een CDI ontstekingskit.
Groet
Sebas
 
Vandaag het carter weer op kunnen halen, netjes gelast door de mannen van Motorport Rockanje!
Ik was geïnspireerd, dus gelijk hard aan de sleutel, het blok zit weer in het frame!
Gelukkig een goed geheugen, dus alle boutjes en moeren zitten weer waar ze horen :)
 

Bijlagen

  • los blok.jpg
    los blok.jpg
    158,4 KB · Weergaven: 27
  • blok in frame.jpg
    blok in frame.jpg
    171,1 KB · Weergaven: 31
Weer een kleine update,
Weer begonnen met het in elkaar bouwen van de primaire kast, helaas is het tandwiel van de nieuwe generator te groot (19 tands ipv 17 tands)
Dus dit past niet... dus nu de leverancier even meeltje gestuurd, ik hoop dat hij de goede heeft....
De oude pas maken wordt een dingetje omdat het tandwiel van gehard staal is....
 
Ik moet erkennen dat ik gisteren vergeten ben foto's te maken, maar ondertussen zit de zuigen en cilinder weer op zijn plek.
Met een vers gehoonde cilinder en nieuwe zuigerveren.
Deze natuurlijk even nagemeten, en de spleet was netjes volgens het boekje, dus we hoeven daar ook niet mee te rommelen.
Cilinder ging ook zonder problemen weer op zijn plek, wel een zwaar stuk ijzer zeg!
Ik zal straks wat fototjes maken en toevoegen.
 
1.jpg

Tsjah... ketting staat (veel) te strak....op de oude generator zat een 17 stands tandwiel, op de nieuwe een 19.. dat past niet...
2.jpg

De rest past gelukkig wel, helaas is de koppakking verkeerd (boutgaten komen niet overeen)
Ik ga van grafiet een nieuwe snijden en hopen dat dit past...
3.jpg

Voor de rest gaat alles weer netjes op zijn plek gelukkig
 
Weer een kleine update,
Ondertussen hebben we een 17 tands tandwiel, en dit past perfect!
Ik heb een lap koper besteld, en met de oude als template een nieuwe pakking gesneden.
Was even klootzakken maar het is gelukt!
Ik heb de kop ook weer tijdelijk op zijn plek gezet, en alles past nog :)

Foto's komen TZT
Groet
Sebas
 
Terug
Bovenaan Onderaan