Langzaam AJS 500 project, aka Opa

Veel magneten hebben een centraal koolborsteltje in het einddeksel waarmee je via een drukschakelaartje de centrale bout aan massa kunt leggen om de motor te stoppen.

Als je daar een draadje aan beunt en er een condensator op aansluit welke je ergens aan massa schroeft, kun je kijken of hij daarmee beter start. Een rotte condensator zorgt voor een zwakke of helemaal geen vonk.
 
Hallo Gijsie, die had ik ook gezien, maar om een goede en een slechte condensator parallel zetten is vragen om moeilijkheden....
Groet
Sebas
 
Het grote probleem van de huidige magneet is het zeer wisselende sterkte en tijdstip van de vonk...
Dat is meestal een indicatie van een slechte condensator.
Daarbij zijn de wikkelingen ook niet helemaal super meer (ze slaan door), dus een grote revisie v/d magneet is hard nodig.
(wikkelingen en de condensator kan je meten met een Megger(een multimeter die met een hoge spanning meet))
Groet
Sebas
 
De 6V shit was en reden waarom ik mijn m21 weg deed.. het bleef stuk gaan. Er is nu dus een goed alternatief! Dat is top!
6V zooi weerhoud me er ook wat van eenoudere Rus (zijklepper) te kopen..
Het is natuurlijk volkomen off-topic, maar daar zou ik me niet door tegen laten houden als je een zijklepper-Rus wilt. Mijn K750 rijdt rond met een Electronisch spanningsregelaartje van Beck (maat dobbelsteen en ingebouwd in het originele huis van de mechanische spanningsregelaar) en ledverlichting voor- en achter in de oorspronkelijke fitting. Dat verbruikt een ampere of 4,5. Een halvering ten opzichte van de originele verlichten en de G414 dynamo kan 10 ampere leveren. Daar mankeert bij gevolg nooit wat aan. Als je het spul niet de hele tijd op de toppen van zijn kunnen moet belasten scheelt dat een stuk in betrouwbaarheid.
 
Het is natuurlijk volkomen off-topic, maar daar zou ik me niet door tegen laten houden als je een zijklepper-Rus wilt. Mijn K750 rijdt rond met een Electronisch spanningsregelaartje van Beck (maat dobbelsteen en ingebouwd in het originele huis van de mechanische spanningsregelaar) en ledverlichting voor- en achter in de oorspronkelijke fitting. Dat verbruikt een ampere of 4,5. Een halvering ten opzichte van de originele verlichten en de G414 dynamo kan 10 ampere leveren. Daar mankeert bij gevolg nooit wat aan. Als je het spul niet de hele tijd op de toppen van zijn kunnen moet belasten scheelt dat een stuk in betrouwbaarheid.
En blijft die 6V dynamo het wat doen? Ik heb kort een 6V ural gehad, zelfde probleem, ik kreeg d eladerij niet betrouwbaar, steeds het 1 of ander stuk. zonde het was een heel mooie motor (ural m66 type 3)
wel dank voor de info.. Ik mijmer er soms over om 1 van m'n jawa's weg te doen t.b.v een zijklepper-rus..
 
En blijft die 6V dynamo het wat doen? Ik heb kort een 6V ural gehad, zelfde probleem, ik kreeg de laderij niet betrouwbaar, steeds het 1 of ander stuk. zonde het was een heel mooie motor (ural m66 type 3)
wel dank voor de info.. Ik mijmer er soms over om 1 van m'n jawa's weg te doen t.b.v een zijklepper-rus..
Er bestaan twee types 6V dynamo. Een korter model dat oorpsronkelijk op de M72ś zat en 45 watt kon leveren. Ik weet het typenummer even niet uit mijn hoofd, maar dat is nu even minder interessant. In principe een prima dynamo, maar 45 watt is voor modern gebruik (lees: rijd regelmatig met licht) gewoon veel te weinig. zeker als je er een zijspan aan hangt en ook nog te maken krijgt met een positie licht voor en achter.
De opvolger (en tot het uiteenvallen van de sovjetunie gevoerd 6V dynamo op o.a. de Dnepr MT-12) was de G414. Een fysiek nogal flink ding dat 65 watt kan leveren. Hoewel het ding mechanisch prima in elkaar zit is het zwakke punt altijd de beperkte capaciteit icm de origineel gebruikte spanningsregelaars die geen begrenzing kennen op de maximale stroom. Als je met de originele gloeilampjes rond wilt rijden verbruik je 25 watt achter (maximaal, bij remmen), 35 watt voor en dan wil je ontsteking ook nog wat verbruiken. Nogal marginaal dus en bijgevolg functioneert dan je dynamo als een soort zekering. Even niet laden (voor een verkeerslicht of zo) en daarna ben je in principe de boel aan het overbelasten om weer bij te laden als je wegrijdt. na verloop van tijd gaat er dan vanzelf iets stuk.

Omdat de dynamo van zichzelf best oke is is de oplossing het stroomvebruik in je motor omlaag te krijgen. meest simpele is ledlampjes monteren: achter terug naar een 1 watt duplo-ledlampje geeft daar meer licht dan de oorspronkelijke gloeispiraal, ga je terug van 4,5 naar een halve ampere stroomverbuike en eigenlijk lost dat het probleem al op. (en omdat hij achter rood glas zit heb je ook geen last van "lelijk licht": niemand die het ziet.) zo heb ik een jaar of vijf probleemloos rondgereden tot er een contactje losraakte in de mechanische spanningsreglaar. Voor een paar tientjes heb ik toen een electronische vervanger gekocht (Hans Beck Electronics) en weggeknutseld in het oorspronkelijke huis. Daarna heb ik geen laadproblemen meer gehad. Wel blijft sindsdien mijn accu veel mooier op niveau door een veel betere regeling.
Sinds een half jaar heb ik mijn koplamp bij wijze van proef overigens ook ver-led: een gele in de stadslichtfitting als dagrij-verlichting voor de zichtbaarheid (oogt qua lichtkleur net als een klassiek gloeilampje) en een flinke jongen als dim/grootlicht. Meer licht dan oorspronkelijk (en dat is best lekker als ik in de wintermaanden dwars door de polder van- en naar mijn werk rijd) tegen slechts 1,8 ampere stroomopname (in plaats van de bijna 6 van de gloeilamp).
 
Dank voor je bijdrage! Ik zat destijds te denken om een soort adaptor te maken voor een 12V dynamo van een later type maar een udcn-lid vertelde me dat de tandwielen daar niet tegen konden..
Ik heb wel eens een k750 gezien met een fiat-polski dynamo..
 
Er wordt wel eens een carter afgefreesd zodat er een 12v dynamo op past. En g414.'s her-wikkeld voor 12V gebruik. Mogelijkheden genoeg. (Maar het hoeft dus niet meer persé).
 
En kun je er met de solo-overbrenging 80 navi-km's per uur mee rijden? (mijn mt-11 had nogal een optimistische teller)
 
Een K750 als solofiets met solo-overbrenging heeft geen moeite met 80-90 kruissnelheid en af en toe even doortrekken naar meer. Een solo m72 gaat goed met 80 kruissnelheid. Als je er een zijspan aan knoopt zou ik icm een zijklepperblok geen solo-overbrenging nemen omdat dat dan icm tegenwind en beladen een beetje te veel van het goede wordt. Eigenlijk kun je dan met goed fatsoen niet de snelweg op omdat je dan eigenlijk begrensd bent op 70 kruissnelheid met af en toe een korte uithaal naar wat meer...
Een ural kopklepper met bolle zuigers, solo-overbrenging en zijspan boert er de helft meer vermogen uit (34pk versus 26 voor een K750 en een m72 of chang haalt 22 papieren krukas pk's) en kan 90 kruissnelheid en een uithaal van een paar kilometer richting de 120 aan. (En dan wil 'ie eigenlijk nog harder, maar of dat verstandig is... nou, nee..)
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen een berichtje gekregen dat de magneet weer retour komt! *O*
Dus vanavond weer beetje sleutelen, en hopen dat hij weer wil ploffen!
Groet
Sebas
 
Iets meer gesleutel later, de magneet zit weer op zijn plek en wat gekloot later heeft hij weer de eerste plofjes laten horen! *O*
Foto komt nog :)
Starten moet nog even wat verbeterd worden, maar het is te doen, ook als hij (beetje) warm is.
Groet
Sebas
 
We hebben weer een rijdbaar geheel!
Ben er best tevreden over!
Nu snel lekker rijden!
Groet
Sebas
klaarish.jpg
 
Wegwezen Oma!
Vandaag voorzien van verse peut, 2 keer trappen en lopen!
Ook als ze warm is, dus we zijn gelijk maar een stukkie gaan rijden, en er is nog niets vanaf gevallen!
Het blok loopt steeds soepeler, en er zit best gang in.
Nu hopen dat we niet in een volledige lock down gaan, dan kan ik aankomend weekend lekker hobbelen!
Groet
Sebas
 
Dat weet ik, maar stationair zou hij niet te laat moeten kunnen staan als de ontsteking goed staat. Maar het is moeilijker te horen op een filmpje.
Veel plezier met je mooie motor👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan