Lantaarnpalen in de buitenbocht

Waar moeten de palen staan?

  • Aan de binnenkant

    Stemmen: 52 91,2%
  • Aan de buitenkant

    Stemmen: 2 3,5%
  • Aan bedrading

    Stemmen: 1 1,8%
  • Geen

    Stemmen: 1 1,8%
  • Maakt mij niet uit

    Stemmen: 1 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    57

Plastic Power

MF veteraan
16 jan 2002
3.757
0
Zutphen
Vanavond zag ik het licht en toch ook weer niet:

Waarom staan lantaarnpalen altijd aan de buitenkant van de bocht in plaats van in de binnenbocht?

Gezien de veiligheid van de m.n. motorrijder zouden ze aan de binnenkant moeten staan. Overigens zou het financieel ook handiger zijn (mijn inziens) omdat er dan minder lantaarnpalen nodig zijn dan buitenom.

Wie weet het?


CAT
 
Met lantaarnpalen aan de buitenkant is denk ik de lichtspreiding beter. Omdat er aan de buitenkant van een bocht meer asfalt zit dan aan de binnenkant (jaja :P ) is het dus handig om de sterkste lichtbundel aan de buitenkant te houden. DENK ik..

Voor de rest, as I said... Er zullen wel normen voor zijn, jaren geleden opgesteld door een stoffige kerel achter een enorm bureau en normen en regels zijn nu eenmaal erg moeilijk te veranderen in dit vastgeroeste land.

(overigens, op het GLOEDnieuwe klaverblad HOLSLOOT bij Emmen staan de palen ook gewoon weer aan de buitenkant, wel zonder vangrails gelukkig).
 
Tis laat en het waarom weet ik niet meer :Z
Kan niet meer nadenken ofzo })

Maar ik weet wel dat het een item is bij de MAG.
Tis ter sprake geweest ook tijdens een bijeenkomst.
Misschien weet Ralfie het :P
 
Met lantaarnpalen aan de buitenkant is denk ik de lichtspreiding beter. Omdat er aan de buitenkant van een bocht meer asfalt zit dan aan de binnenkant (jaja :P ) is het dus handig om de sterkste lichtbundel aan de buitenkant te houden. DENK ik..

Voor de rest, as I said... Er zullen wel normen voor zijn, jaren geleden opgesteld door een stoffige kerel achter een enorm bureau en normen en regels zijn nu eenmaal erg moeilijk te veranderen in dit vastgeroeste land.

(overigens, op het GLOEDnieuwe klaverblad HOLSLOOT bij Emmen staan de palen ook gewoon weer aan de buitenkant, wel zonder vangrails gelukkig).

Juust, Rage.... de betere lichtopbrengst is de achterliggende gedachte. Minder lantaarnpalen nodig dus. Scheelt een paar honder euro. Erg verstandige redenering he?!.... lekker kortzichtig. Koppensnellers, die dingen...

Grtzz HagaSan.
 
Inderdaad, vroeger was het zo dat lantaarnpalen aan de buitenkant van de bocht moesten staan ivm betere lichtopbrengst. Met de huidige lantaarnpalen is deze eis technisch niet meer nodig.
Dat ze toch nog steeds aan de buitenzijde van bochten worden geplaatst heeft te maken met de richtlijnen voor het ontwerp van autosnelwegen (ROA). Daarin staat dit nog aangegeven. Zolang het hierin niet gewijzigd wordt, zullen lantaarnpalen nog wel aan de buitenzijde worden geplaatst.

En word inderdaad via de MAG wel geprobeerd om dit te veranderen. Enige tijd geleden heeft ook een heel artikel in de Moto73 gestaan over een werkgroep van wegbeheerders en de MAG en dergelijke die aan het kijken waren hoe de weg voor motorrijders veiliger gemaakt kan worden.
Het blijft natuurlijk een feit dat de groep motorrijders in verhouding tot automobilisten klein is, waardoor meestal voorkeur wordt gegeven aan een voor automobilisten veilige oplossing (kijk naar vangrail...). In het geval van lantaarnpalen is het natuurlijk voor iedereen veiliger. Dus wie weet.
 
je mag er niet naar kijken/bij nadenken bij het nemen van een lekker bochtje, of je neemt gewoon nooit nog een bocht, ik ga voor de binnenkant.

maarre.. dan in de ardennen ook bij elke bocht de rotswand wegkappen en er de vallei mee vullen :?
 
lantaarnpalen aan de binnenkant van een bocht zitten in je gezichtsveld als je de bocht door wilt sturen, als ze aan de buitenkant staan heb je daar geen last van...
 
Binnenbocht, kijk er dan maar tussendoor, en als je gezichtsveld niet ver genoeg is dan, minder hard rijden.

Zeker voor die schele koekblikken die niet kunnen rijden aan de buitenkant gezet ?
 
Die gasten die wegen, putten en de bijbehorende randapparatuur ontwerpen moeten verplicht een motorrijcursus gaan volgen :(
 
Die gasten die wegen, putten en de bijbehorende randapparatuur ontwerpen moeten verplicht een motorrijcursus gaan volgen :(

Klopt. Het CROW ontwerp deze richtlijnen; de MAG heeft geprobeerd hun inzichten en meningen duidelijk te maken richting het CROW zodat bij de richtlijnen voor dit soort verkeersmaatregelen rekening zou worden gehouden met motorrijders. Van alle adviezen zijn er welgeteld nul overgenomen.... ;(

Daat laat maar weer eens zien dat er vaak gewoon absoluut geen rekening met motorrijders gehouden wordt. 't I som te janken, maar wel waar. Gelukkig kun je op lager niveau, bv. binnen je gemeente, vaak nog wel veel voor elkaar krijgen als het om weginrichting etc. gaat. Maar je moet alles wel goed in de gaten houden!!
 
905 heeft het prima verwoord hierboven :)

NEE!!!
Lichtmasten staan niet in de buitenbocht voor een betere lichtopbrengst. Ook niet omdat ze dan minder masten nodig hebben. Een binnenbocht heeft minder meters dan een buitenbocht, dus minder masten.

Hieronder volgt het enige echte juiste antwoord:
Lichtmasten staan in een buitenbocht vanwege de geleiding van de weg!
De spreiding van het licht is beter, je ziet de bocht vele malen beter als zouden ze aan de binnenkant staan. Het heeft ook te maken met de dieptewerking en de werking van onze hersenen.

Neem maar van mij aan je ze echt niet aan de binnenkant wil hebben, als je savonds op een bochtige weg rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 06 december 2002 10:10 schreef Hornikx het volgende:NEE!!!
Lichtmasten staan niet in de buitenbocht voor een betere lichtopbrengst. Ook niet omdat ze dan minder masten nodig hebben. Zelfs minder: een binnenbocht heeft minder meters dan een buitenbocht, dus minder masten.

Hieronder volgt het enige echte juiste antwoord:
Lichtmasten staan in een buitenbocht vanwege de geleiding van de weg!
De spreiding van het licht is beter, je ziet de bocht vele malen beter als zouden ze aan de binnenkant staan. Het heeft ook te maken met de dieptewerking en de werking van onze hersenen.

Neem maar van mij aan je ze echt niet aan de binnenkant wil hebben, als je savonds op een bochtige weg rijdt.

... You're the expert!!

dacht dat ik het ergens ooit zo gehoord had. Kan me er wel iets bij voorstellen trouwens.

Dan moeten ze de palen maar aan de binnenkant zetten met een erg lange arm naar de buitenkant haha!!!

Grtzz HagaSan.
 
Op vrijdag 06 december 2002 10:10 schreef Hornikx het volgende:NEE!!!
Lichtmasten staan niet in de buitenbocht voor een betere lichtopbrengst. Ook niet omdat ze dan minder masten nodig hebben. Zelfs minder: een binnenbocht heeft minder meters dan een buitenbocht, dus minder masten.

Ik had het even over het MAG-gedeelte van 905 :P

Maareh: "betere spreiding van het licht" is toch hetzelfde effect als "hogere lichtopbrengst"?

Maar wat heeft dit met de geleiding van de weg te maken? Ksnap de term "geleiding" niet helemaal in dit verband. Verklaar u nader aub :)
 
Hoe kan het dan dat ik bij mij in de buurt 2 heeeele mooie afslagjes heb met de lantaarnpalen toch wel degelijk in de binnen bocht? Dat zou dan qua zichtbaarheid 's nachts minder moeten zijn, maar met de motor op zondagmiddag is het beterrrr :} Is bij Enschede-Zuid, als de snelweg net over is gegaan in autoweg...
 
Hoe kan het dan dat ik bij mij in de buurt 2 heeeele mooie afslagjes heb met de lantaarnpalen toch wel degelijk in de binnen bocht? Dat zou dan qua zichtbaarheid 's nachts minder moeten zijn, maar met de motor op zondagmiddag is het beterrrr :} Is bij Enschede-Zuid, als de snelweg net over is gegaan in autoweg...

Dat komt omdat je dan van de andere kant af komt :+
Dan zit ie ipv bij de buitenbocht, bij de binnenbocht *D
 
Ik had het even over het MAG-gedeelte van 905 :P

Maareh: "betere spreiding van het licht" is toch hetzelfde effect als "hogere lichtopbrengst"?

Maar wat heeft dit met de geleiding van de weg te maken? Ksnap de term "geleiding" niet helemaal in dit verband. Verklaar u nader aub :)

Spreiding en lichtopbrengst is niet hetzelfde.
Spreiding is de spreiding van de lichtbundel.
Lichtopbrengst is de helderheid/hoeveelheid licht.

Ik zal proberen een voorbeeldje te geven wat bovenstaande duidelijk maakt.
"Vroeger" gingen lichtmasten in een woonstraat om en om uit om energiekosten te besparen. Hierdoor krijg je een licht-donker-licht-donker effect. De spreiding werd dus minder. Dit geeft een erg onrustig beeld. (kijk savonds maar eens in zo'n straat)
Tegenwoordig plaatsen wij lichtmasten die niet om en om uitgaan, maar die allemaal op de helft van hun vermogen gaan branden. Ze worden dus gedimt. Gevolg: de straat is nog steeds overal verlicht (=spreiding), zij het in mindere mate (=lichtopbrengst)

Een weggebruiker moet in het donker bepaalde punten hebben waardoor hij/zij zich kan oriënteren. Daar worden ondere andere ook lichtmasten voor gebruikt. Een buitenbocht leent zich daar meer voor dan een binnenbocht.
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeldje kan vinden. Ik heb ergens twee plaatjes die het verschil heel duidelijk laten zien. Alleen zijn we intern aan het verhuizen, dus alles zit ingepakt.

Als ik iets heb gevonden, dan post ik het.
Ik hoop dat het één en ander zo al duidelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook te maken hebben met de ligging van kabels en leidingen (en nog vele andere factoren)

Dat van mij was als geintje bedoeld ;)
Het zal idd niet overal in Nederland 100% aan de buitenkant zijn.
Ben in elk geval al blij als er in het pikkedonker zo'n paal bij een bocht staat.
 
Op vrijdag 06 december 2002 10:38 schreef Hornikx het volgende:Als ik iets heb gevonden, dan post ik het.
Ik hoop dat het één en ander zo al duidelijk is.

Yep!! Thanks!!

Maar kun je je niet op verlichting in de binnenbocht oriënteren dan? Of zit daar weer een vrreemde hersenkronkel tussen?
 
Yep!! Thanks!!

Maar kun je je niet op verlichting in de binnenbocht oriënteren dan? Of zit daar weer een vrreemde hersenkronkel tussen?

stel je voor:
Lichtmasten in een buitenbocht: de lichtmasten zie je opeenvolgend. Je kan gewoon de masten volgen om er te komen.

Lichtmasten in de binnenbocht: de laatste lichtmast staat 'achter' de andere. Je moet als het ware achter elke lichtmast om rijden om bij de laatste lichtmast te komen.

Bovenstaande even aan de binnenkant van je ogen bekijken en in 3-D :)

Hierbij effe snel wat getekend. (plaatjes vullen in dit geval praatjes :) )
Plaatje is eigenlijk vanuit een verkeerd perspectief getekend. Het had eigenlijk vanaf ooghoogte gemoeten, maar het verschil is wel duidelijk.
9926
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan