Laptop (15 inch) meenemen

Risa88

MF'er
15 apr 2015
67
0
Goedemorgen allen!

In het voorjaar van 2018 ben ik van plan om een Honda NC 750 S (nieuw) of een MT-07 (nieuw) aan te aanschaffen.

Het is nu zo dat ik deze motor ook voor een groot deel als woon-werk verkeer wil gebruiken (lees: vooral bij droog weer... temperatuur maakt opzich niet uit).

Nu valt er natuurlijk veel te discussiëren over het wel of niet dragen van een rugzak op de motor, ivm de gevolgen bij een ongeluk.

Nu is mijn vraag: wat is jullie ervaring ermee? En wat is een goede alternatief om een 15 inch laptop mee te nemen als een rugzak te gevaarlijk is?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
 
Rugzak geen idee... alternatief topkoffer / pannier.

De Frunk van de NC zou ie misschien net wel/niet in passen... (15 inch is niet altijd 15 inch, afhankelijk van hoe randloos je laptop is uitgevoerd.)
 
Dit is al eens uitgebreid besproken geweest. Heb je de zoekfunctie al gebruikt?
 
Daarom heb ik een 13"; die past precies in mijn tanktas.

Er zijn ook laptoptassen die je op een topkoffer-rek kunt klikken
(maar da's dan wel een investering)
media212308875.jpg
 
Dit is al eens uitgebreid besproken geweest. Heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Thnx voor de suggestie, ik had alleen via Google gezocht. Ik zal even rondkijken inderdaad.

En iedereen bedankt voor de reacties!
 
Als je geen bomvolle rugzak hebt dan valt het wel mee denk ik. Maar kan je niet toch gaan voor een kleiner scherm en op je werk en thuis een monitor aansluiten`?

Of op je werk de laptop opbergen in een kluisje en thuiswerken met een thuiswerk optie van je werk?
 
Ik zou ook voor een rugzak gaan. Op de een of andere manier heb ik altijd het idee dat een laptop te veel schokken en trillingen op zijn donder krijgt in een top- of zijkoffer.
 
rugzak not done. Als je een ongeluk krijgt loop je grote kans je rug te breken of serieus te beschadigen met zo'n lomp ding op je rug. Ik heb op de motoren altijd gebruik gemaakt van de zijkoffers of topkoffer om e.e.a. te vervoeren. Meer dan tien jaar woonwerkverkeer zonder ooit problemen met een laptop gehad te hebben daardoor.

Hele geschikte topkoffer was altijd de GIVI businesscase. Die bestaat volgens mij nieuw niet meer maar heeft misschien een vergelijkbare opvolger gekregen. Past een HP Workstation of Zbook 15.6" inclusief alle supplies, een regenbroek en broodtrommel in en is netjes genoeg om zelfs als koffer mee naar binnen te nemen als je zou willen.

https://global.rakuten.com/en/store/bike-crest/item/201103000085/
 
Ik neem hem dagelijks mee in een rugtas momenteel. Maar omdat een rugtas niet altijd 100% waterdicht is heb ik een kofferrekje besteld en wordt het straks in de koffer (inclusief tas zodat het schokken mee zal vallen).
 
Laatst bewerkt:
rugzak not done. Als je een ongeluk krijgt loop je grote kans je rug te breken of serieus te beschadigen met zo'n lomp ding op je rug.

Ik hoor dat vaker hierzo, maar nog nooit een bron hiervoor gezien. Een snelle google actie levert mij ook niks op. Het enige onderzoek dat ik ken is een N=1 onderzoek, waar ik met rugzak en al op mijn plaat ben gegaan, en die rugzak het minste probleem was, ondanks dat er dingen als een broodtrommel in zaten.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijke oplossingen. Ik hoor ook vaker dat er zijkoffers bestaan die special voor laptops zijn maar heb niets kunnen vinden. Kent iemand een zijkoffer voor laptops?
 
Ik doe mijn rugzak in mijn topkoffer.
Als ik toch nog onverhoopt op mijn plaat ga, is de kans dat mijn laptop onbeschadigd blijft, groot.

Trouwens vind ik persoonlijk dat een rugzak niet heel fijn zit als je een eind moet rijden, zoals ik (65km enkele reis).
Voor kleine stukjes doe ik em wel eens snel om.
 
Rugzak gaat hier ook in de topkoffer, zeker nu omdat het deze tijden slecht weer is.
Zowel een 10 als 17 inch past erin.
Frunk is handig voor laptops die zo lang en breed zijn als een helm, dus je kan het al zo vergelijken :)
 
Ik heb een water'bestendige' eastpack rugtas die ik een jaar of 6 geleden heb aangeschaft voor op de motor. Past een 17 inch workstation laptop in (lees: groot lomp ding). Hier ben ik ook wel eens mee op mijn plaat gegaan, maar de tas+laptop is nog heel en m'n rug is ook nog okee. Je moet voor een zware belading en lange reis inderdaad wel een beetje sterke rug hebben.
 
Ik wilde ook nooit een rugzak/tas hebben, maar sinds ik die van XLMOTO heb, wil ik niet anders. Deze vind ik persoonlijk echt fijn.

Aan de kant die tegen je rug zit, is licht gebogen naar de natuurlijke houding van je rug, waardoor je ook nog eens beter gaat zitten op de motor. Deze drukt je alsware naar de juiste houding. Daarbij straps aan de voorkant, waarmee je hem goed vast op je rug kan zetten, dus hij gaat niet hangen in de bochten.

Ik heb er nog niet met een laptop in gereden, maar wel redelijk volgepropt. Het verschuift gewoon niet op je rug tijdens het rijden.

Er past een 15 inch laptop in, mocht ik er ooit een mee moeten nemen, dan kan die er gewoon in. En hij is waterdicht !! De harde schaal aan de buiten kant kan meebuigen, waardoor je bij impact,(wat hopelijk nooit zal gebeuren), de krachten over een groter oppervlakte wordt verdeeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem elke dag een laptop (15,4 inch), een paar schoenen en wat andere zooi mee.
Daarvoor gebruik ik een Kriega R25 rugzak, Ik heb hem al 6 jaar en hij is nog als nieuw. Ook speciaal gemaakt voor motorrijders dus je hebt niet het gevoel dat hij op je schouders hangt.
 
Ik las in een van de oude topics dat iemand Kriega US20 gebruikt die je op je buddyseat kan vastmaken. Iemand hier ervaring mee? Vraag me namelijk af of je met die tas niet teveel schokken/trillingen krijgt wat misschien funest kan zijn voor je laptop.
 
Als je geen bomvolle rugzak hebt dan valt het wel mee denk ik. Maar kan je niet toch gaan voor een kleiner scherm en op je werk en thuis een monitor aansluiten`?

Of op je werk de laptop opbergen in een kluisje en thuiswerken met een thuiswerk optie van je werk?

Helaas kan ik mijn laptop niet op het werk laten. Er is al een keer een inbraak op ons kantoor geweest waardoor ze een laptop hebben gejat. Sindsdien moeten we altijd onze laptop mee naar huis nemen.
 
Ik heb een water'bestendige' eastpack rugtas die ik een jaar of 6 geleden heb aangeschaft voor op de motor. Past een 17 inch workstation laptop in (lees: groot lomp ding). Hier ben ik ook wel eens mee op mijn plaat gegaan, maar de tas+laptop is nog heel en m'n rug is ook nog okee. Je moet voor een zware belading en lange reis inderdaad wel een beetje sterke rug hebben.
:^

Ik rijd elke dag met een Eastpak en met dit type tas rij ik sinds dag 1 dat ik een motor heb. In de ongeveer 10 jaar tijd ben ik nu nog steeds aan pas mijn 2e tas en deze is nog lang niet stuk.

Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je er verkeerd mee valt dat dit nare gevolgen kan hebben.

De keer dat ikzelf gevallen ben met die tas op mijn rug heb ik daar niets van gemerkt (geluk!).

Ik rij met Eastpak omdat die dingen nagenoeg onverwoestbaar zijn en in bijna alle regenomstandigheden waterdicht. De plensbuiten van deze week heeft het bijvoorbeeld goed doorstaan.

Een 15" laptop past daar in, maar het zal wel net aan passen.
 
Laatst bewerkt:
Ik las in een van de oude topics dat iemand Kriega US20 gebruikt die je op je buddyseat kan vastmaken. Iemand hier ervaring mee? Vraag me namelijk af of je met die tas niet teveel schokken/trillingen krijgt wat misschien funest kan zijn voor je laptop.

Ik deed laptop in z'n laptoptas, laptoptas in een rollbag,
en die knoopte ik achterop met een bagagenet.

Ziet er dan ongeveer zo uit:
rollbag3.jpg


Rollbag kost niet al te veel, bagagenetje iets meer dan een tientje.
Met die combinatie ook al eens een flinke aanrijding gehad,
waarbij motor total loss was, ikzelf gebroken arm, maar de laptop achterop had niets.
 
Hanzzzz bedoelt dat je een kleinere laptop mee neemt en dat je die aan een los groot beeldscherm koppelt. Dat grote scherm laat je staan.
Doe ik ook. Ik heb een 10" laptop. Ideaal.
 
[..] teveel schokken/trillingen krijgt wat misschien funest kan zijn voor je laptop.

Als het een laptop is met een SSD heb je nergens last van.
Als er een ouderwetse (laptop)HD in zit dan is eigenlijk al lopen met het ding terwijl hij aan/standby staat (en dus niet netjes afgesloten) al funest, omdat de leeskop van de harddisk niet in zijn "park" stand staat.... (en zelfs dan nog is het slecht voor die dingen, park of niet...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan