laptop aan de motor

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hallo allemaal,

ik heb een vraagje uit interesse.

ik weet dat bij de beter auto-monteurs een laptop aan de motor van de auto word gekoppelt en ze zo alles kunnen controleren.

kan dit bij (de nieuwere) motoren ook? ik neem zowiezo aan dat het niet bij oudjes kan.

en als dit kan, kan iemand me dan uitleggen hoe dit werkt? en of er speciale laptops voor zijn? of andere speciale draden/apperatuur/programma's?

en is dit allemeen mogelijk voor monteurs, of kan iemand met een beetje verstand van motoren en computers dit ook?

nogmaals, dit is alleen uit interesse, ik heb zelf een oud fietsje uit 1989.
 
Ja, dit kan. Dit doet men onderandere op circuit.
Men wijzigt de grafiek die inspuiting, mengeling en ontstekingstijdstip bepalen in de computerdoos.
Dit doet men met eender welke laptop of computer. Het ingewikkelde is het communiceren met de computerdoos. Hiervoor is kennis vereist van de interne elektronica in de computerdoos. Hierbij is een speciale kabel vereist die vertaald tussen de laptop en de computerdoos. En software die de computerdoos kan aanzetten tot wijzigen van de grafiek.
Deze schakel kost enorm veel geld. En dan heb je nog de geoptimaliseerde grafiek nodig. Hierbij wordt de originele door middel van metingen, dyno, en testritten geoptimaliseerd.

Daarom dat deze aanpassingen zoveel geld kosten.

Soms zijn in ondergrondse kringen software, grafieken en schema's van aansluiten te verkrijgen. Vooral bekende wagens, maar ik vrees voor moto's.

Ik zou het zelf niet vertrouwen, en het werk overlaten aan een ervaren tuner waar je verzekerd bent voor eventuele schade.
 
Ja, dit kan. Dit doet men onderandere op circuit.
Men wijzigt de grafiek die inspuiting, mengeling en ontstekingstijdstip bepalen in de computerdoos.
Dit doet men met eender welke laptop of computer. Het ingewikkelde is het communiceren met de computerdoos. Hiervoor is kennis vereist van de interne elektronica in de computerdoos. Hierbij is een speciale kabel vereist die vertaald tussen de laptop en de computerdoos. En software die de computerdoos kan aanzetten tot wijzigen van de grafiek.
Deze schakel kost enorm veel geld. En dan heb je nog de geoptimaliseerde grafiek nodig. Hierbij wordt de originele door middel van metingen, dyno, en testritten geoptimaliseerd.

Daarom dat deze aanpassingen zoveel geld kosten.

Soms zijn in ondergrondse kringen software, grafieken en schema's van aansluiten te verkrijgen. Vooral bekende wagens, maar ik vrees voor moto's.

Ik zou het zelf niet vertrouwen, en het werk overlaten aan een ervaren tuner waar je verzekerd bent voor eventuele schade.

een kabel die vertaald nog wel...
 
Computerdoos? De CDI bedoel je of?

Zoveel aansluit mogelijkheden heb je niet op een computer toch?

Ik denk direct aan een RS232 kabeltje (serieel dus) en ik denk dat de software nog het duurst is.

Maargoed, ik zal wel veel te kort door de bocht gaan, ik heb er ook geen ervaring mee..... ;)
 
Computerdoos? De CDI bedoel je of?

Zoveel aansluit mogelijkheden heb je niet op een computer toch?

Ik denk direct aan een RS232 kabeltje (serieel dus) en ik denk dat de software nog het duurst is.

Maargoed, ik zal wel veel te kort door de bocht gaan, ik heb er ook geen ervaring mee..... ;)

jij weet dus al niet wat een CDI doet.

op de meeste brom/moterfietsen is het enigste dat via de computer geregeld word de mapping van de sturing van je injectie. Bij personenwagens gaat dat veel verder en kan je met de boortcomputer de vloeistof niveaus, bandenspanning, lichtjes, batterij, ... controleren...
 
jij weet dus al niet wat een CDI doet.

op de meeste brom/moterfietsen is het enigste dat via de computer geregeld word de mapping van de sturing van je injectie. Bij personenwagens gaat dat veel verder en kan je met de boortcomputer de vloeistof niveaus, bandenspanning, lichtjes, batterij, ... controleren...

Ik vroeg me enkel af of de TS met een computerdoos de CDI bedoelt :? Of dat er mss een boord-computer aanwezig is die naast de CDI werkt. Mss is het zelfs gecombineed? Het was enkel een vraag hoor. hahaha
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg me enkel af of de TS met een computerdoos de CDI bedoelt :? Of dat er mss een boord-computer aanwezig is die naast de CDI werkt. Mss is het zelfs gecombineed? Het was enkel een vraag hoor. hahaha

Een CDI is geen computer. Dat werkt volledig analoog en zit al sinds 1970 in zowat elke motorfiets. Een CDI heeft geen geheugen, geen bewegende onderdelen, geen timers, geen poorten, geen ic's(nu misschien wel), ... Het enigste wat dat doet is optijd een spanning afgeven aan de primaire kant van de bobine.
 
D'r zijn toch ook programmeerbare CDI's? of haal ik de termen nu gruwelijk door elkaar?

ik zat ff te zoeken maar hoe en wat precies is me niet geheel duidelijk, komt dit in de buurt?

linkje
en http://www.powercommander.com/powercommander_iii_usb/powercommander_LCD.aspx (linkje)

//edit - linkjes gefixed
 
Laatst bewerkt:
D'r zijn toch ook programmeerbare CDI's? of haal ik de termen nu gruwelijk door elkaar?

ik zat ff te zoeken maar hoe en wat precies is me niet geheel duidelijk, komt dit in de buurt?

Hot Products of RED Racing Parts

en

http://www.powercommander.com/powercommander_iii_usb/powercommander_LCD.aspx

best wel ja... die powercommander is een injectie computer. Die regeld de inspuiting van brandstof en een cdi regelt de ontsteking en kan idd programmeerbaar zijn wat dan inhoud dat je op de CDI het toerental gaat begrenzen. (veiligheid en/of om bv maar aan 25kW te geraken)
 
Ahhh verhip zeg.... ;) hahaha

Enig idee waar een overzicht te vinden is van de gebuikte systemen op een moderne motor? Ben nu toch wel nieuwschierig geworden..... zou er wel eens wat meer over willen weten.
 
Ahhh verhip zeg.... ;) hahaha

Enig idee waar een overzicht te vinden is van de gebuikte systemen op een moderne motor? Ben nu toch wel nieuwschierig geworden..... zou er wel eens wat meer over willen weten.

Ja eigenlijk is er maar 1 systeem en das een standaard injectie systeem. Waarbij het mengsel bepaald word aan de hand van een analyse van het uitlaat gas. Dit gebeurt door een lambda sonde in je standaard uitluit. Als je natuurlijk kost wat kost (belachelijk) wilt doen met een andere uitlaat. Krijg je een injectie die niet meer weet wat te doen. Met fout codes tot gevolg. In dat geval moet je manueel je inspuiting afstellen met een powercommander, die zogezegd je uitlaat vervangd. Soms is dit gunstiger voor het brandstof gebruik, vaak ook niet. Verder heb je op de meeste motoren gewoon een carburator die het mengsel maakt. Op allebei de systemen zit een ontsteking. Die praktisch altijd gebeurt door een condensator/transistor schakeling en een bobine. Als je verder terug gaat in de geschiedenis. Had je ook nog een ontsteking die met vlisplatinees gebeurde op het vliegwiel. Dat systeem is sterk verouderd en was heel onderhoudsgevoelig.
 
Een CDI (Capacitor Discharge Ignition) of TCI (Transistor Controlled Ignition) geeft alleen maar weer hoe de vonk tot stand komt.

Het tijdstip waarop de condensator ontladen of de transistor geschakeld wordt kan computergestuurd tot stand komen. De meeste moderne motorfietsen hebben dit.

Vaste positie van de sensor, variabel ontstekingstijdstip.

Gesteld dat de ontstekingscomputer of inspuitcomputer kan communiceren met een pc, dan gaat dit met een communicatieprogramma. Dat is de tussenlaag.

Willen we lezen of schrijven, en indien ja, wat? Programma, tabellen, sensors, logdata?

Zal je zien dat iedere fabrikant, al dan niet expres, zijn eigen benadering heeft, zodat de communicatie produktspecifiek is.

Een van de eerste voorwaarden voor dit soort communicatie is dat het communiceren de werking niet mag verstoren, dat bepaalt het ontwerp.

Inspuiting en ontsteking vallen onder "real time embedded controllers", oftewel er zit een computer in, die heel erg zijn best doet, maar je ziet 'm niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan