las apparaatje, is dit wat?

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Hallo allen,
Ik wil binnenkort een klein las apparaatje kopen om wat dingen vast te zetten, en dan word het later prof. afgelast.
Nu ben ik aan het kijken voor een klein goeiekoop mig lasapparaatje en kwam de volgende tegen: http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/machines-lasapparaten/356255822-mig-135-mag-lasaparaat-nieuw-115-ampere.html?return=eJw1jkluwzAMRe8SIN55kuoMMoSiuYlqM7VgDYRIN2mK3r1Ska74Pv4DSaN69W1VN5ISJ6l2BCZNy7gwo2rbNSKExpu0MjpjmJrg2jlCvQDXD3DXGkL9Cek9brfWm2mxAah2hgyiSYYhtJMYTs3C3r3ene6rmTTHvXzbywtueXYZXJ9ByHNBUXA4ZZztU8N%2FjTM8bI4Xus6UQ19qfta%2BeGHzkOxU7HsRDoeX7m%2FvV07yKMWxrF5vOXn7kTFiOdNXiJvuKtSiosQat4opf4uReIoz6GE4D7vx5xfndVxs&df=1&fta=eNotVFtuGzEMvMt%252B%252BFukqOfCV%252BgVAj1To068yK4Tt0HuXlLyh4ExJZIzHGpTdPF7jz4u94%252Fry2e67su6R9AceFzPcKr7%252BbjFdbtHtV4hog7rFSMav9YLhzcJH%252FHfZVv3Xjlx3Q4OvW3x%252Ff7WPi5lvT4iWEuK8%252F5G7TQ6v%252F75im%252BX1%252FW2XSKctu1%252BVqftjKf94zhv99Oxc9%252Ftth%252FlVtvZmGCEEsVlS69tWS8R%252Ba%252BOy6UOrj4wVyAwJRR8AGEx2nYGOkDOMIDWRTOgoEKRiKfuHDEo2DwVAclWVwdwHiVStWmgBBSVmxPQrdfpAQYV9cAtjC5ZIwxQIBkG5BR4PQD%252F7AN0aFY14eNVI2KGRvncuxKgEI0UJHKkmY%252BBrFxOAyD5JnJ45EMOg4p2CkzGTjklNOFDZGHU6d00qYwdtBOGUFOFyUeDlSM%252BK3lSdT1PFcqT1DGAHoacWgDKw3sbHORRJiclI%252Byt6xwYNN1sCuMIDYVZpmQ7y6SRRSa5xLKAq1nPAKvr4CXdBurJTzrNiD7qnlKWgaEKnXvpjJrkjm4efWB9uvMCVY4QpJzL01tTw7C0Jp2HpVWnNJ0EkcVOWgU47fIlTZcaimKdVAUZPGe7BGOWYJLsEbOmJLbnoqnIavRgi%252FNDsiuuiIGFmwggVE6J26m5PAwU7V4YttIbjvSERmZoFFU162Sq%252FgmaeDLuDAMVecAyAUqdCepMZ7kCnCz2BCQbYUDZ5x4xoGfES3dp0etYXldqCYMhahjrg80FUaqCp7Ejugc9Fzx1l4acrHhv5HIFAClIIXiRTBWpKzs%252FG3E5bluq%252B8u1vb8ev%252BW1Kj4IcXlLjxd5wPxmazQcw7ikr2X99YSfy5qiit8%252FP%252F8Bp9NJKw%253D%253D&fta_ind=36&fs=1

Nu heb ik zelf ziet er prima uit.
Maar om heel eerlijk te zijn weet ik het eigenlijk niet of het ook zo is.
Dus vandaar, is het een leuk apparaatje om mee te beginnen??

Ps, heb je een lasapparaatje waar je vanaf wilt mag je het ook zeggen ;)
 
inderdaad, dat is het niet.

Gasgevulde draad werkt niet. Misschien als je heel goed kan lassen en in een heel schone omgeving werkt, maar als amateur is het een drama.
Als je hetzelfde setje met een flesje kan kopen ben je al veel beter af.
 
Gasgevulde draad werkt best goed, alleen niet mooi, maar het verschilt heel erg per merk.
Maar om uitlaten of frames tijdelijk (of permanent) aan elkaar te stoken is het goed te gebruiken, alleen ben je, zeker in het begin, wel even aan het slijpen als het zichtwerk is.

Overigens kan dit ding, volgens de omschrijving, ook met een gasfles en normale draad overweg, dus als je veel gaat lassen kun je dat altijd nog doen.
 
Laatst bewerkt:
Hervulbare flessen zijn wel gelijk vrij prijzig, maar je kunt ook eenvoudige wegwerpflessen krijgen. Ik meen dat die goedkoper zijn. En je hebt nog een drukregelaar nodig.

www.rustbuster.nl is een goede webshop die diverse van dit soort dingen verkoopt.

Losse fles 19 euro, en een reduceerventiel voor 15.
 
Laatst bewerkt:
denk nu niet dat ik uitlaten of frame's oid aan elkaar ga lassen natuurlijk.
Wat de bedoeling is om plaatjes aan een frame te lassen, zodat het op zijn plaats zit en het daarna word afgelast door iemand die daadwerkelijk goed kan lassen.
of een (rvs) accubakje die in elkaar gelast moet worden.
Hoe dan ook, hij zal gebruikt worden voor kleine niet in het zicht zittende deeltjes.
 
gasloos lassen is met mig echt k&%t

en daarbij die rollen met gevulde draad zijn heel erg duur
vaak zijn 1kilo(gevulldedraad) duurder dan 5kilo rollen gewoon draad
dus met een paar rollen draad heb je dan de gasfles ook al betaald

ik huur de gasfles trouwens die ik dan zo om kan wisselen wanneer die leeg is
huur is iets van €40 per jaar
 
Als het alleen maar voor hechtlasjes is,om e.e.a. te fixeren kun je net zo goed een electrode lasapparaatje kopen bij de plaatselijke bouwmarkt.
Deze heb je al voor weinig geld. (gamma/Craenebroek etc)
Spettert wel een beetje meer dan een mig/mag ,maar je last dan ook maar zeer korte stukken.
Overigens zijn die eenmalige gasflesjes niks waard,de druk is er binnen no time af,terwijl deze best nog redelijk vol zit met gas.
 
Als het alleen maar voor hechtlasjes is,om e.e.a. te fixeren kun je net zo goed een electrode lasapparaatje kopen bij de plaatselijke bouwmarkt.
Deze heb je al voor weinig geld. (gamma/Craenebroek etc)
Spettert wel een beetje meer dan een mig/mag ,maar je last dan ook maar zeer korte stukken.
Overigens zijn die eenmalige gasflesjes niks waard,de druk is er binnen no time af,terwijl deze best nog redelijk vol zit met gas.
Het is inderdaad ivm hechtlasjes, maar mij werd verteld dat ik geen electrode moet gebruiken.
Het ging er dacht ik om dat je de lasjes van de mig met een tig apparaat kan weghalen wanneer je het netjes wilt krijgen.
Daarnaast wil ik gewoon een mig en geen electr. apparaat.
 
ik had ook nog nooit TIG gelast en doe het nu ook.
had daarvoor ook een goedkoop electrode apparaat, en dat wou op zijn zachtst gezegd niet lukken.
lassen met TIG gaat nu aardig goed.
TIG lassen lijkt erg op autogeen lassen.
 
ik heb eens wat filmpjes gekeken van het tig lassen en het doet me een beetje aan solderen denken.
Het verhitten van materiaal en dan met een staafje het materiaal toevoegen zodat het aan elkaar vast zit!!

Is dit zo, ziet er namelijk erg makkelijk uit op die filmpjes
 
dat leek mij ook toen ik een tig apparaat kocht.
en wat bleek, het is idd zo makkelijk.
ik leg nog geen perfecte lassen en er zal door een pro nog heel wat op aan te merken zijn, maar ze zijn voor mij perfect.
je hebt het lasproces veel meer onder controle.
het gaat ook veel langzamer.
al denk ik wel dat een goed MIG apparaat meer geschikt is om even snel iets vast te hechten.
maar wat je ook koopt, goedkoop is duurkoop.
de iets duurdere en meer uitgebreidere zijn gewoon beter (lees, lassen makkelijker voor een beginner, waaronder ikzelf).
 
Klopt dat mig/mag netter last,maar als je alleen kleine puntlasjes maakt dan heb je niet perse een mig app. nodig.
Heb ook zo'n apparaatje van onder de 200 euro gehad,maar was een drama. Moest ik regelmatig uit elkaar halen, omdat de draaddoorvoer niet werkte.
Als je het goed wil doen koop dan bij bv Rustbuster een Cebora,en haal daar dan ook meteen je gasfles vandaan.
Bespaart je een hoop frustratie.
 
Laatst bewerkt:
Als je dan toch naar een tig kijkt, lijkt het wel alsof die ook gas nodig hebben.
Klopt dit??
Bijvoorbeeld bij deze: ≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen
hebben ze het over gascuppen, dan vraag ik me af of dat klopt.
Vind het niet erg om wat meer uit te geven, maar wil het niet te gek maken omdat het toch om heel klein en niet te veel werk gaat.
Weet nog niet wat de toekomst brengt dus niet te duur.
 
TIG lassen gaat idd met gas.
met argon namelijk.

er komt nog wel een drukregelaar bij.
en een gasfles.

ik heb deze al weer een tijdje.
http://www.mansberendsen.nl/tig160p.htm (Mansberendsen)
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik aan het kijken voor een klein goeiekoop mig lasapparaatje en kwam de volgende tegen: http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/machines-lasapparaten/356255822-mig-135-mag-lasaparaat-nieuw-115-ampere.html?return=eJw1jkluwzAMRe8SIN55kuoMMoSiuYlqM7VgDYRIN2mK3r1Ska74Pv4DSaN69W1VN5ISJ6l2BCZNy7gwo2rbNSKExpu0MjpjmJrg2jlCvQDXD3DXGkL9Cek9brfWm2mxAah2hgyiSYYhtJMYTs3C3r3ene6rmTTHvXzbywtueXYZXJ9ByHNBUXA4ZZztU8N%2FjTM8bI4Xus6UQ19qfta%2BeGHzkOxU7HsRDoeX7m%2FvV07yKMWxrF5vOXn7kTFiOdNXiJvuKtSiosQat4opf4uReIoz6GE4D7vx5xfndVxs&df=1&fta=eNotVFtuGzEMvMt%252B%252BFukqOfCV%252BgVAj1To068yK4Tt0HuXlLyh4ExJZIzHGpTdPF7jz4u94%252Fry2e67su6R9AceFzPcKr7%252BbjFdbtHtV4hog7rFSMav9YLhzcJH%252FHfZVv3Xjlx3Q4OvW3x%252Ff7WPi5lvT4iWEuK8%252F5G7TQ6v%252F75im%252BX1%252FW2XSKctu1%252BVqftjKf94zhv99Oxc9%252Ftth%252FlVtvZmGCEEsVlS69tWS8R%252Ba%252BOy6UOrj4wVyAwJRR8AGEx2nYGOkDOMIDWRTOgoEKRiKfuHDEo2DwVAclWVwdwHiVStWmgBBSVmxPQrdfpAQYV9cAtjC5ZIwxQIBkG5BR4PQD%252F7AN0aFY14eNVI2KGRvncuxKgEI0UJHKkmY%252BBrFxOAyD5JnJ45EMOg4p2CkzGTjklNOFDZGHU6d00qYwdtBOGUFOFyUeDlSM%252BK3lSdT1PFcqT1DGAHoacWgDKw3sbHORRJiclI%252Byt6xwYNN1sCuMIDYVZpmQ7y6SRRSa5xLKAq1nPAKvr4CXdBurJTzrNiD7qnlKWgaEKnXvpjJrkjm4efWB9uvMCVY4QpJzL01tTw7C0Jp2HpVWnNJ0EkcVOWgU47fIlTZcaimKdVAUZPGe7BGOWYJLsEbOmJLbnoqnIavRgi%252FNDsiuuiIGFmwggVE6J26m5PAwU7V4YttIbjvSERmZoFFU162Sq%252FgmaeDLuDAMVecAyAUqdCepMZ7kCnCz2BCQbYUDZ5x4xoGfES3dp0etYXldqCYMhahjrg80FUaqCp7Ejugc9Fzx1l4acrHhv5HIFAClIIXiRTBWpKzs%252FG3E5bluq%252B8u1vb8ev%252BW1Kj4IcXlLjxd5wPxmazQcw7ikr2X99YSfy5qiit8%252FP%252F8Bp9NJKw%253D%253D&fta_ind=36&fs=1

Niet om het één of ander, maar als ik de tekst in de advertentie lees lijkt het wel zo'n slecht vertaald mailtje van een Nigeriaanse bank dat ik weer eens moet inloggen om een bericht te lezen of dat mijn mailbox 'geactiveerd' moet worden. Ook het telefoonnummer vind ik maar apart en de genoemde website doet geen drol.

OT: als ik weer eens een lasapparaat zou kopen zou ik niet weer zo'n Mickey Mouse bak&braad apparaat kopen, maar net iets meer uitgeven voor een TIG apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Gelijk korte metten maken hiero!

AFBLIJVEN!!Wees wijs , koop een iets beter (lees duurder) apparaat met een losse gasfles!Heb je op de lange duur profijt van!Of anders idd een tig apparaat!Is wel iets lastig lassen in het begin!Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt , dan is het super!
 
Als het puur voor die paar hechtlasjes is zou ik gewoon een elektrode las apparaat bij de gammel halen.
Als je veelvuldig wilt gaan lassen kun je altijd nog kijken naar duurder spul. Waarbij Mig/mag lassen nog altijd makkelijker is als Tig lassen, maar het spettert ook meer (heb je wel spray's voor maar toch)
 
Geen electrode ding kopen in dit geval.Het spul word tig afgelast en dat is geen succes dan.(altijs last van slakresten in je smeltbad,ook al zie je ze niet)
 
Ach kan best, desnoods als tie het niet aandurft de hechtlasjes direct te bewerken kan hij ze ook wegslijpen als hij een paar lasjes gelegd heeft. Nog geen 5 minuten extra werk... Je bent gek als je 600 euro of meer uit gaat geven aan las spul puur voor een paar hechtlasjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan